Gå til innhold
Arkivverket

[#11664] Utvandret Mons Andreas Larsen fra Manger til USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har i ganske lang tid vert på leiting etter Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1846 i Manger. Mons A. var smed av yrke og giftet seg den 30. juni 1872 i Korskirken i Bergen med Ingeborg Hansdtr. fra Vikedal f. 1844. Den 20. april 1873 får de datteren Mathilde Heleen, men ved barnedåpen 2. juni 1873 slutter alle spor. Søsteren til Mons A. - Marie Berthine Larsdtr. f. 2. okt. 1852 reiser til USA fra Bergen den 1. mai 1878. Marie gifter seg trolig meg Engel Ingebrigtsen fra Kolbeinsvik i Austevoll (den gang Sund sogn). Håper at det er noen som kan hjeple meg å finne ut noe om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Kanskje litt på siden?Ingeborg var søster til tippoldefaren til mannen min, jeg har alle søskenene hennes og har registrert en hel del slekt BAKOVER. Jeg har heller ikke noe om hvor det ble av dette paret etterpå, men skulle du være interessert i å sammenligne stamtavler er jeg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Som nevnt ovenfor ble Ingeborg gift med Mons Andreas Larsen. Mons Andreas var bror til min oldemor. Jeg har prøvt å finne dette ekteparet, men har ikke klart å oppspore hvor det ble av dem. Jeg vet at de bodde i Korskirken sogn i Bergen frem til den 2. juni 1873, men hvor de flyttet til vet jeg ikke. Bror til Mons Andras, Ludvig Olai døde som spedalsk i 1876 og det gjorde søsteren Johanne også, hvorvidt det kan ha hatt noen betydning så vet jeg ikke, men utelukker ikke at Mons Andreas kan ha lidt samme skjebne. Men hvor ble det da av Ingeborg og datteren? Jeg har prøvt å sjekke kirkeboken for den aktuelle perioden uten å finne noe om utflytting. Jeg har sjekket utvandringsprotokollene for utreise fra Bergen, men heller ikke der har jeg funnet noe. Jeg har heller ikke funnet noe i noen av folketellingene. Jeg hadde håpet på at det kunne vere noen som kunne gi opplysninger om de andre søskenene til Ingeborg hvor de bosatte seg. Det er mulig at de har flyttet til samme sted? Det er vel også en mulighet at det kirkesognet de har flyttet mangler reg. folketelling for 1875 eller 1900? Håper at du har noen nyttige tips som kan være til hjelp når vi prøver å finne Ingeborg og Mons Andreas. Det kan også vere lettere å lete fra flere sider samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Her er bosted på noen av søskenene til Ingeborg - håper de kan føre deg videre!Marta (f. 1828): Lille Solheim, Årstad, Bergen i 1865Tor (f. 1834): Nykirkens sogn, Bergen i 1865Hans (f. 1836): Store Soleim, Årskog, Bergen i 1865Gurå (f. 1841): Orninggård (Frugård), Stord i 1900Margrete (f. 1846): StavangerSiri (f. 1850); Ogneland, Bokn i 1900Ellers er det mange som døde som små, og et par jeg ikke vet hvor det ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for info så langt. Håper det kan vere noen som kan gi info om noen av de personene som er nevnt her. Er det mulig å finne ut noe om Mons Andreas, og om han har lidt samme skjebne som sin bror som døde i 1876. Er det noen oversikt over de som døde som spedalsk i Bergen på 1870-tallet? Kan det også tenkes at det finnes noe info om Ingeborg og datteren hvis de f.eks. havnet på 'fattighuset' hvis mannen døde. I tilfelle de tilstøtte paret noe kan det da tenkes at faddrene til Mathilde kunne ha tatt seg av henne? Jeg har fått oppgitt at blant fadrene til Mathilde var 'herskapet' som Ingeborg var i teneste hos. Takker for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nei, det kan ikke være han. Grunnen til at jeg eg ganske sikker på at det ikke var han er at da han giftet seg i 1872 var han 26 år gammel. Fødestedet til Mons A., var Manger, men han var bosatt i Korskirken sogn i Bergen frem til 2. juni 1873. Jeg antar at det må være en mulig løsning på denne gåten, men hvordan. Takker for all hjelp som kan sette meg på sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg burde jo ha sett at det umulig kunne være han, var for opptatt av at han kunne ha blitt spedalsk.Har du farsnavnet på denne Mons bortsett fra Lars? Jeg kikket nemlig på FS og der fant jeg en Mons Andreas Larsen som ble gift 10.4.1882 i Trondheim med en Oline Emilie Mathiesen. Han kan jo ha flyttet dit.. Man vet jo aldri om første kona døde, Ingeborg Hansdtr var det mange av. Men far til denne Mons Andreas het Lars Ditland (merkelig navn)Du har jo vært inne på muligheten av at de immigrerte til USA, hva med å lete i de statene der søskene drog? Det er jo bygdelag og mange forskjellige muligheter.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, du bør se om det finnes et skifte etter far til Mons Andreas. Jeg går ut fra at faren er den -Lars Andersen Manger- som dør på Mangersplass i 1890. 2311 2811 0312 m Lars Andersen Manger 1810 Marøen Mangersplads 1890 g. Hsmd. Dersom det finnes et skifte, vil enten Mons Andreas eller hans barn være nevnt der.Mvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har sjekket i folketellingen for nordmenn i Amerika for 1880 uten å finne spor etter Mons Andreas. Det er nok den rette Lars Andersen du har funnet Geir. Jeg har sjekket skiftet etter far hans, men det står ikke noe der heller som kan vise til hvor noen av barna bodde. Det kan tenkes at Mons Andreas har flyttet fra Korskirken sogn, men hvor ferden har gått videre har jeg ikke funnet. Det står heller ingen ting i kirkeboken for Korskirken sogn om utflytting - den delen mangler i boken for den aktuelle perioden. Så denne nøtten var veldig vanskelig å knekke. Det jeg også vet er at det var mange som flyttet fra Vikedal sammen med presten Løberg da han ble fratatt sitt kall der. Løberg bosatte seg i Bergen (Årstad), men flyttet senere opp på Møre ett sted, kanskje flyttet også hans venner videre med han der også? Dette er bare tanker. Det er ikke en umulig tanke at han kan ha utvandret, men til hvor vet jeg ikke. Finner han nemlig ikke i noen av utvandringsprotokollene. Hvorvidt han brukte begge fornavnene vet jeg heller ikke. En tanke som har slått meg er at søsteren hans fikk en sønn i 1882 og han ble kalt for Mons Andreas. Kanskje dette kan tyde på at han kan ha dødd, men søsteren fikk også en sønn i 1877, men han ble kalt opp etter bestefaren sin på farsiden. Vet ikke hvordan navneskikkene var på den tiden. Selv om Mons A. kunne ha døydd, så skulle det vel vere mulig å finne hans etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Siden jeg har gravt og spurt alle og enhver om denne lille familien som er som søkk borte i løpet av noen få år. Så tar jeg opp tanken om hvis foreldren til Mathilde Heleen evn har omkommet på ett eller annet vis, kan det da tenkes at faddrene hennes kanskje kan ha tatt over omsorgen for barnet? Ingebor Handsdtr. var tjenestepike hos en familie Ritscher i Bergen i 1865 og det var denne familien som stortsett utgjorde faddrene for barnet til Ingebor og Mons Andreas den 2. juni 1873. Her er oversikt over hvem som bodde i hjemmet der Ingebor tjenestegjorde i 1865: LenkeHåper fremdeles at det er noen som kan lose meg videre på vei. En 'brikke her og en brikke der' kan fort løse hele 'mysteriet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide5

Angående skiftet etter far til Mons Andreas ;Det er merkelig at ikke sønnen Mons Andreas eller sønnedatteren Ingeborg er nevnt i skiftet. Det skulle mest sannsynligvis tyde på at de begge var døde. Er det noen andre som har kommentarer til dette ?Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Er det sikkert at skiftet er sjekket da? I tema 9095 i Arkivforumet viser Nedrebø til dødsmeldingen, hvor arvingene er oppgitt til å være 'Ægtefælle, myndige Livsarvinger, endel frav.'Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis et mulig spor er hvor Ingeborg var i tjeneste så står det en del info om fam. malermester Ritcher under nr. 8903. Haakon Ritscher sønnen til malermester Valentin Ritscher reiste til USA i 1883, kan det være mulig at han har dratt evnt dit Ingebor og Mons Andreas muligens kan ha reist? Hvis jeg ikke har nevnt det før så kan jeg også opplyse at Mons Andreas var smed av yrke. Vil helst ikke gi opp før jeg er på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.