Gå til innhold
Arkivverket

[#11672] Ludolph Hammeken, Bergen


Gjest Åge Hestetreet
 Del

Recommended Posts

Gjest Åge Hestetreet

Våren 1675 kom en Ludolph Hammeken, 13 år, til Bergen. Han var opprinnelig fra Bremen hvor faren Rudolf var 'Bergenfahrer'.Jeg er interessert i all informasjon om Ludolph som person og hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg ser han som gift med Alhed Echof, og at de har barn til dåp i NK fra 9/7-1700.Hvem denne Alhed Echof er datter av vet jeg ikke.Mulig datter av Fredrik Echof. Det lever en annen Ahlet Echof i Bergen på samme tiden. Men hun er gift med Abraham Wessel.Mulig de alle tre er i slekt. Ludolph er notert som fadder ved flere anledninger i bl.a. NK. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ludolph var handelsforvalter i Dramshusen, stue nr.1, borgerskap 22.3.1692. Han døde 10/6 1745. Han giftet seg, iflg Bergens Historiske Forenings Skrifter No.48, 1942, A.M.Wiesener, mellom 1683 og 1691 med Alheid Eckhof, død 31/5 1703 i Bergen. Jeg har henne som datter av kjøpmann i Bergen, Gerdt Eckhof, død 1708, og Margrete Omsen, død 1719.Jeg har følgende barn til Ludolph og Alheid: Anna Hammechen, født 1692, død 26/9 1774. Giert Hammechen, født 1697. Ludolph Hammechen, født ca 1698. Johan Hendrich Hammechen, født 1700 i Bergen. Gotfried Hammechen, født 1702 i Bergen.Jeg har også to brødre til Ludolph: Handelsforvalter på Tyskebryggen, med stue og handel i Dramshusen, Henrich Hammechen, som omkom ved en skipsulykke høsten 1681 (unter Hitlandt)Kjøpmann i Bergen, borgerskap 14.9.1696, Johann Hammechen, født ca 1667 i Bremen, død 1726 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Sølvi.Det heftet du ref. til har jeg ikke, så det må jeg skaffe meg.Men det skulle vert litt morsomt å finne ut slektskapsforholdet mellom disse to Ahled/Alhed/Ahl/All Echof. Har lurt litt på om Dr Dirich Echof og Gerdt Echof er 'nær' slekt event. søsken, men har ikke funnet noe håndfast enda. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jorge Hammeken

I am very interested in your discussion from Ludolph Hammeken 1662, as I am descendant from his brother Johan Hammeken 1667, that also lived in Bergen, and came from Niedersachsen.I am not able to follow much of your commentaries about Ludolph Hammeken, (becuase I do not understand Norwegian), but I think there are missing at least 4 more children (that are not mentioned), with Adelheyt Eckhoff: [Three unchristened children of unknown sex] b. 07.05.1694, Nykirken,Bergen; b. 29.04.1695, Nykirken Bergen; b. 11.04.1696, Nykirken,Bergen; and, Adelheyt Hammeken, b. 1703; that later on m. 7/10-1734, Johan Henrich Bollman.Sincerely, Jorge Hammeken, from México

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

To Jorge. I have found Jan Hammechen m. ca 1717 to Margrethe Caspersdat Walhorn.b.1693 chr:5/11-1693 in Korskirken,Bergen. 5 children:Maren b.mar 1717,Karen Catharina b.apr 1719,Anna b.apr 1721,Alche b.mar 1724 and Hans b.des 1728.Is this your Johan ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolph Hammeken

Dear Terje, Jan Hammeken 1689, the son of Johan Hammeken and Karen Jansdtr, was an skomaker, and I believe 2nd cousin of my direct ancestor, Johan Hammeken 1667. I have 2 other children of the reffered family: Jan 31 1731 Magrete Jan Hemmichen Magrete Wahlhorn KK and Aug 06 1733 Marie Jan Hemmichen Magreerta Horn DK. I have not found yet, who was the wife of Johan Hammeken 1667; altough I know that he was the father of the follow. children: Ludolph H., 4 Nov 1696 (my ancestor); Anna H., Apr 1700 m. Antonius Nielsen; Margaretha H. ca. 1707 m. Sven Nielsen; Beatha H. 1710 m. Friderich Kramer; and Johane Henrica H. 1712 and Elizabeth H. 1717. Sincerely, Jorge Hammeken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Lars Løberg

I tillegg til de ovennevnte fant jeg i Tunis et minnesmerke over Ludolf Hammeken, født i Bergen 4. november 1696 og død i Tunis 1. mai 1759 som kommerseråd, konsul og plenipotentiarius for freden med Algier, Tunis og Tripoli. Foreldrene var Johan Hammeken og Margarita Hammeken, født Oldenburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Lars! Dette var interessant. Hvor i Tunis var det du fant dette minnesmerket?Vet du mer om Margarite f. Oldenburg? Sto foreldrenes navn også på dette minnesmerket? Har du et bilde av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Gravstenen står på den gamle protestantiske kirkegården i Tunis. Ludolfs foreldre er angitt på stenen, men ikke hans mors foreldre. Og ja, jeg har bilde av stenen, jfr også en kort artikkel 'En bergensk plenipotentiarius i Tunis' i UDPosten 3/2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kari Larsen

I have translated the information here and in '43902: Anna Hammeken i Bergen rundt 1700' and sent it to Jorge Hammechen. We discussed also if Margarita was born Oldenburg, or if she was born IN Oldenburg. Here is his answer to me, which he allowed me to put here:Hello Kari! It was a shocking notice to know that there is a gravestone monument found in Tunis (confirming), with the dates and places where he was born and dead, and also to know that Ludolf Hammeken's father was Johan Hammeken and the mother was Margarita Oldenburg.Yes Niels Svendsen (he adopted the name Nicholas Suenson), was Ludolf´s nephew and after he died he became Danish consul in Tunis. Before he had married in Algiers a French lady (Margaret Freissinet), and from his descendants there are many famous sea officers in the Danish navy in the 1700-800. And of course he was with Ludolf in Algiers and Tunis and became the Danish consul in the port and city of Tunis. He in turn gave the way to Ludolf´s son Louis Hammeken (Ludolf´s wife was also a French lady, as it is said in my family) and that became danish consul later on in the same city. Niels Svendsen (Nicholas Suenson) later on went to Copenhagen where he had an important work for the government (do not know precisely), and later on help George Louis Hammeken, Ludolf´s grandson became the Danish Consul for the American colonies in 1802. And in consequence became married to a girl in New York and gave on most of the Hammeken descendency in America and Mexico. I will keep on rereading your translation, but I think the rest of the names and facts I already knew and as far as I know they are correct.Yes many Hammeken ancestors were Danish consuls in Tunis a great part of the 18th century, from circa 1750 until 1802.We must remember that the Hammeken came originally from the Bremen region and Oldenburg is a city located close to Bremen in Niedersachsen.Your cousin from Mexico, Jorge Hammeken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.