Gå til innhold
Arkivverket

[#11673] Sande, Vestfold / Røyken, Buskerud??


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Tro om det er noen som kan hjelpe meg med å finne opphavet til Ragnil Christensdt.født ca.1700 og død/gr.l. den 8.4.1768 i Sande i Vestfold?? Jeg finner henne i Fam.search/IGI sammen med mann og 7 barn. Seks av disse barna er født i Sande, mens den eldste, Syver Thoreson er født/døpt i Røyken den 1.5.1726. I Digitalarkivet som viser døpte i Røyken 1704-1730 finner jeg han imidlertid ikke.Spørsmålet mitt er derfor: Er det noen som kan ha opplysninger om foreldrene til Ragnil Christensdt., og eventuelt om hvor hun kom fra??Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei!I dette tilfellet er jeg fristet til å sette et STORT spørsmålstegn ved det som står i Familysearch/IGI. Ingen av de personene du nevner er å finne i 'Døpte i Sande' som du også finner her i Digitalarkivet. Det får ikke hjelpe at IGI opererer med både dato og sted når de transkriberte listene for Sande overhodet ikke har spor av den samme familien! Hverken fødsel/dåp eller begravelse.Av egen erfaring har jeg opplevet at enkelte ting som finnes på IGI synes å være resultatet av hva jeg vil kalle kreativ genealogi; alt ser flott og tilforlatelig ut inntil man går til kilden for å verifisere opplysningene og opplever at ingenting finnes.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei og takk for svar! Ja, jeg har nok også flere 'rare' erfaringer med FamilySearch. Jeg benytter denne basen på lik linje som jeg benytter bygdebøker o.l, dvs, at jeg samler 'rådata' fra disse for senere å gå inn og sjekke mot mere sikre kilder.Men, den eldste sønnen Syver ble som nevnt født i Røyken, hvor han ble gift og bodde sammen med kona Ambiør Guttormsdt. og 8 barn på gården Wear. Denne Ambiør har jeg heller ikke klart å finne noe opphav til...Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.