Gå til innhold
Arkivverket

[#11674] Timand Timandsen gift 02.03.1776 m/Maren Helge(Holgers)dtr.Kongsberg ,Buskerud?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dette var begges andre ekteskap.Timand var gift første gang 24.11.1759 i Kongsberg med Anna Cathrina Hansdtr.Timand døde før 1801 , for da bor Maren som enke hos sin datter Marthe Cathrine Timandsdtr. og hennes familie.Er der noen som kjenner til familien Timand og Maren , deres barn og opphav?.På Familysearch finner jeg kun en Timand Timandsen som passer , døpt 08.01.1739 på Haram i Møre & Romsdal av foreldre Timan Jonsen og Eli Olsdtr.Håper noen kan hjelpe meg med dette . Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg burde vel ikke skrive det, men for 2-3 år siden arbeidet(slekt) jeg sammen med en dame som holdt på med Timand. Jeg har desverre ikke kontakt i dag, men jeg mener hun nevnte at navnet egentlig var Tideman eller lignende. Den hun holdt på med kom enten fra et sted innlands(Buskerud antagelig) og kom til midtre Vestfold eller omvendt. Det er kanskje helt feil, men jeg ville bare nevne det om du skulle sitte helt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Berit. Det er et navn som kan skrives på mange måter , og det gjør jo ikke saken enklere.Men jeg håper at noen som har vært borti disse menneskene tidligere , eller som har tilgang til kirkebøkene for Kongsberg på den tiden , kan gi noen nye spor og ledetråder. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Timand, i alle dets skriftlige varianter, var et mye brukt navn i Sandsvær på den tiden, bl. a. min oldefar, så jeg ville nok heller sjekket kirkebøkene for Sandsvær, Hedenstad og Efteløt sokn spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Tore.Ja, du kan meget vel ha rett i din antakelse om at han kan ha kommet fra Sandsvær traktene.Men jeg hadde håpet å slippe å lete i blinde.Da Timand giftet seg første gang i 1759 , skjedde det i Kongsberg.Og det er jo en liten mulighet at det kunne stå noe om føde/oppholdsted på Timand i kirkeboka i den anledning.Da hadde jeg kanskje fått en antydning om i vilken retning jeg skal lete. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Av totalt 49 Timand (flere stavemåter) i hele landet i 1801 var hele 22 bosatt i Buskerud, og av disse ikke færre enn 13 i Sandsvær alene. Sandsvær er derfor uten sammenligning Timendenes prestegjeld! Så det er en god ide å se i kirkeboka der.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. Ifølge Buskerud Slektshistorielag sine sider i Digitalpensjonatet døpes det 5 stk Timann i Sandsvær i perioden 1713-1743. Ingen av disse Timann'ene sees å være sønn av noen Timann. Tre av dem er sønner av en Halvor og de to andre har henholdsvis en Torchel og en Hans som far.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

I sølvverksmanntallet fra 1765 finner jeg Timand Timandsen, hauer, fra Valdres. Han er oppgitt til å være 30, har 15 år ansettelse ved Sølvverket, er gift og har en datter.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Bjørg. Da har du i alle fall snevret inn området jeg må søke i.Jeg satt nettopp og tenkte på sølvgruvene og manntallet der.Jeg får nå søke videre i Valdres.Men jeg er også interessert i opplysninger om denne Maren Holger/Helgesdtr. som Timand giftet seg med i 1776.Håper at noen med tilgang til kirkebøkene for Kongsberg kan slå opp å se hva som står der i forbindelse med ekteskapet.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser på Familysearch at det ble døpt en Tidemand Tidemandsen 20.06.1736 i Nord-Aurdal , Oppland. Foreldrene var Tidemand Olsen Stavdal og Guri Olsdatter.Deres ekteskap ble inngått samme sted 16.11.1731.Dersom noen har tilgang til en eventuell bygdebok for området , kunne det vært svært interessant å få vite hva som står om dem under gården Stavdal. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Ruth Bendiksen

Hei! Dette er jo en stund siden. Men jeg har akkurat startet med ei Marta Katrine Timansdtr, f. 1785. Har ikke mye her nå, men tror mulig dette kan være familie. Hun har vært gift 1. m Peder Erksen (Sterk) Kongsberg. Og i 1801 tellinga bor en Maren Helgesdtr 70 år hos dem. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Tusen takk. Dette er min manns slekt. Følger Marta Katrines Timandsdtr. Hun ble gift 2 m. Christoffer Sørensen Kongsberg, f. 1796.(Vår) Dette er nytt område for meg, men finnes det noen bygdebøker? Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Vielsen til Timian og Maren Helgesdtr, se innlegg 1. Men jeg skal sjekke ut selv også. Ble litt ivrig da jeg søkte på Timands her og fant denne lenken. Tusen takk for kjempegod hjelp. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, du kan jo ta en titt på debattinnlegg 58853, Tidemand Rasmussen - tidenes mann?' Innlegg 34 er interessant for deg, muligens; her vises det bl.a. til utflytting til Eiker,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Takk til deg også Astrid. Det blir jo en del å sette sammen her. Men er interessert i alt. Er kjempeglad for alle innspill. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Hei! Det gjorde det lettere for meg da jeg fant lenken din. Hvis du lurer på vår linje her (innlegg 1)har jeg mailadresse: rbendiksen at start.no Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.