Gå til innhold
Arkivverket

[#11681] Margit Lee født i Rauland iTelemark utvanra til Minnesota


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Margit eller Margaret Lee fra Rauland i Telemark utvandra til USA og ble gift med Hans Olai Olson f. 12. okt. 1882 i Sund/Austevoll bosatt i Minnesota. Er det mulig å finne opplysninger om Margit og hennes søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei Laila Jeg har fått info om at Margit Lee ble født i Rauland i Telemark og er på leit etter hennes røtter i Norge. Margit var gift med bror til min morfar. Jeg har lite eller ingen info om henne, men jeg har fått info om at hun kom fra Telemark. Jeg skal prøve å finne litt mer info om henne senere, men hvis det er mulig å finne noe om hennes bakgrunn ville jeg sette pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Er det Margaret/Margit Olson, 40 år, mor til Hilda, Ellen og en uleselig sønn? Gift med Hans Olson, 37 år (i jan. 1920) Bodde i Mower Co., Minnesota i 1920. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, da fant jeg svaret sjøl, OLSON, MARGIT LEE CertID# 1975-MN-006628 Date of Birth:03/05/1879 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: STENESON Date of Death:03/03/1975 County of Death: MOWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og (dette er bare for å nøste...)i 1910 finner vi Margaret Lee, som tjener 32 år gml. wd (widow), med datter Hilda 4 år f. i Minnesota. Dette vil jo da si at Margaret immigrerte i hvertfall før 1906.I 1920-census står det at hun immigrerte i 1905.Datteren Hilda 4 år var f. i Minnesota av norske foreldre.Dette vil jo si at Margaret ikke nødvendigvis het Lee (Lie) som pike, men som tidligere gift.Da er det vel grunn til å tro at Hans og Margaret giftet seg mellom 1910 og litt før datteren Ellen (2 år i 1920) ble født. Hilda var forresten 4 i 1910, men 12 i 1920, dette viser hvor upålitelige disse aldersangivelsene var...her kan du bestille dødsattest for Margit: http://people.mnhs.org/dci/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og da anser jeg saken som mulig løst:LenkeEr meget sannsynlig foreldrene til Margit. (Regner med at 'G' i navnet ved emigrasjonen sto for patronym. Her blir det hengt på et greip, Gundersdatter. Så er det ved dødsindexen der det står at mors pikenavn var Stenersen, og vi ser at her heter fruen Tone Stenersdatter.Kanskje det finnes noen fine bygdebøker fra disse dalstroka, som kan av/be krefte min mistanke?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for innsatsen Laila. Det jeg hadde håpet på var om det var mulig å finne fram til etterkommerne etter: Gunder Paalsen f.1827 Laurdal Prgj. Tone Stenersdatter f. 1832 Paal Gundersen deres Søn f. 1855 Stener Gundersen deres Søn f. 1861 Anne Gundersdatter deres Datter f. 1858 Taaraand Gundersdatter deres Datter f.1864 Margit ble gift med bror til min morfar, og jeg har klart og oppspore døtrene Hilda og Ellen, men ikke broren Odean eller Odun f. 2. mai 1919 d. 23. april 1976. Jeg vet at Odean/Odun hadde kone og barn i USA, men ikke hvor de bodde og heller ikke hva de het. Jeg antar at Margit hadde/har slektninger et eller annet sted i Norge og de hadde kanskje kontakt med henne? Derfor tenkte jeg at det kunne vere mulig at noen som visste noe jeg ikke visste? Jeg setter veldig stor pris på den hjelpen jeg har fått av deg Laila, og jeg har ved din hjelp kommet et godt stykke på vei i å løse en av de siste brikkene i denne delen av slekten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Margit Gundersdtr and her family are in 'Laardalsoga,' pages 600 and following. And there are quite a few Norsk relatives included there who might still have some contact with the American branch of the family. But that's really an off-chance.According to Laardalsoga, Margit had a brother, Aslak Gunnarson who became a minister in America. Someone who has the book on Norwegian ELC church ministers might be able to locate him.Gunnar Paalson had a sister Haege Paalsdtr who em. in the 1880s with her husband Knut Eivindson Vindlaus, along with their children, Eivind, Paal, Aasmund, Tarjei, Anne & Torbjorg. Laila, you're so good and finding these Norsk families in America. Any chance you can find where they went?Laardalsoga also says that Margit's sister, Torunn, born, 8 Mar 1864 at Bratterud in Eidsborg, also em. But the book doesn't say when she left.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har også i folketelling 1900 Raulands i Telemark. Liimoen gårdnr. 8/3: Margit J. Limoen f. 1886. Hun hadde søsknene Gunar og Ingeborg. Foreldrene het Johan og Katerine. Kan hun være en mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

I don't know if this is the book about Lutheran ministers that has been referred to, but there is a Theodore A. Gunnarson on page 246 of ‘Norsk lutherske prested i Amerika 1843-1913' which was published in 1914. However, he doesn't seem to be the right Aslak Gunnarson - his place of origin and parents don't agree with those already mentioned in connection with Margit.His entry says: Gunnarson, Theodore A. Ord. 1889. Norske Augustana, 1889-90. Forende Kirke, 90-. F. i Holt. Ø. Nedenes, Kristiansand, 9 sept. 1855, af Gunder Asbjørnsen og Ingeborg (f. Aslakson), frekv. Albertsens navigationsskole i Tvedestrand, 74-75, udv. 82, frekv. Augustana Sem., 85-88 (C.T.), prest, Grobe, Spink Co., S. D., 89-93, Veblen, Roberts Co., S. D.., 93-, visitator, 11-, legislaturmedlem, S. D., 95, senator, S. D. 99 *Anna M. Pederson, 89Given that his maternal grandfather's name was Aslak, I think it's quite possible that the A in his name stands for Aslak but that seems to be all that could be said to ‘match.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror vel at den Margit G. Lie vi har funnet er den rette. NÅ er det bare resten igjen, men det hadde jo vært fint med en kommentar fra Terje... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Utgangspunktet mitt for dette var om mulig å finne norske slektninger til Margit, slik at jeg om mulig kunne fått kontakt med dem. Jeg har klart å finne frem til to av barna til Margit og Hans Olai Olson, men ikke til den tredje Odean eller Odun Olson f. 2. mai 1919 - 23. april 1976. Selv om jeg har klart å finne frem til døtrene til Margit og Hans så har jeg likevel ikke klart å finne frem til sønnen og hans etterkommere. Derfor tenkte jeg at hvis jeg klarte og oppspore familien til Margit så kunne det tenkes at de satt med hele løsningen. Jeg har fått opplyst at Margit ble født den 5. mars 1880 og døde den 3. mars 1975. Hvis Margit hadde kontakt med sin norske familie så kan det godt tenkes at det er noen av dem som lever fremdeles. Finnes det bygdebøker/ættesoge fra det distriktet som Margit kom fra? og er de til utlåns på biblioteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis du leser innlegg nr. 10 så har du jo svaret ang. bygdebøker.Og, når du jo vet fødsels- og dødsår , så er det jo ingen sak å få tak i obituary for henne, for å se hvor det var blitt av sønnen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.