Gå til innhold
Arkivverket

[#11683] Aga-Byre ætt på Sørlandet og i Setesdalen


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Fjogstad

Det er vel muligens sålangt noe problematisk med å se forbindelsen mellom Merdin (Mæla) og Asdal, dvs. det har noe med kronologien å gjøre. Dersom Arne skal være sønn av Bergulf d.e. (Arne er i så fall født rundt 1350), kommer man inn på forbindelser til Skardaberg, og dermed Haugen-linjen til Torbjørn Halvorsen - men da er det jo ingen forbindelse til Aga før han gifter seg med Elin Eilivsdtr. Er Arne 50 år yngre og sønn til Bergulf d.y., sees ikke noen kontaktpunkter i det hele tatt. Eller for å presisere, det går ann å lage linjer fra Merdin til Asdal, fra Aga til Asdal, og muligens fra Merdin til Aga. Men man ser vel ikke helt at det går ann å bygge noen trekant av disse linjene. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kristian,Noen Arne Bergulvsson (Bjørgulvsson) på Mæla i Gjerpen (Telemark) har jeg aldri hørt om. I hvilken kilde er han belagt?Du sier samtidig noe om mulige forbindelser mellom Asdal og Mæla (Merdin) på bakgrunn av noe Hardangergods. Om du med dette mener det hardangergodset som i årene 1582 (1599) dukker opp med en halvpart hos belagte etterkommere etter Gunnar Jonsson på Bringsvær og en halvpart hos Jørgen von Ansbachs barn og svigersønner, kan jeg ikke se at dette nødvendigvis har noe med Asdal å gjøre, langt mindre med Mæla.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

1Som jeg nevner arbeider jeg med dette og er ikke klar til å trekke endelig konklusjon. Arne Bergulfsson (på Mæla/Merdin er) ikke nevnt, men vitner og en del andre ting rundt slekten i Kvinesdal kan tyde på en forbindelse, Arne kan forsåvidt være en Bergulfsson eller Åstesson og her kommer kronologien inn, dersom jeg kommer fram til at det en forbindelse.2Et av brevene om Asdalslekten er fra Merdin så forbindelsen er der, Hardangergodset er forsåvidt bare en indirekte forbindelse, men verd å ha i mente. Når jeg oppretter forbindelser her er det godset i Møll, Haddeland og Håland som jeg har vært inne på i andre sammenhenger om Sørlandsgods.Foreløpig må jeg innrømme at jeg kommer med en del retoriske spørsmål, hvorfor avstår Herborg(!) Bergulfsdotters mann Tormod Valdiufsson søndre Merdin til Herr Gaute Eriksson (Galtung) på dennes livstid. Gautes gods i Nøding og Gunder Jonssons like så - masse ubesvarte spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Noen artikler som berører temaet:Forbindelser mellom Setesdal- og Rogaland-Slekter av Johan Jonasen (Ætt og Heim 1960) Nr. 3, fortsetelse fra årboka 1955.I artikkelen henvises til artikkel av G. Schwabe-Hansen i NST bd. XII 1949 og Eyvind Dahl i Ætt og Heim for 1956, s. 109 ff.Dette finnes vel alt på NB i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I tillegg til forrige innlegg nevnes Nomelands-ætta (Ætt og Heim 1950) samt god oversiktlig info fra Forsand I del I s.68 og del III s.159. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan S. Larsen

Jeg har en Åste Bergulvsson fra Mæla, Gjerpen med kilde Bygdebok for Sauherad, Gårds og Ættesoge Gnr 75-87. side 98. Han er gift med Ingirid Saksabjørnsdotter datter til Saksabjørn Lindheim. Jeg vet ikke om han passer inn idiskusjonen over vedr. Arne Bergulvsson. Som kommentar har jeg lagt inn; 'Se Ætta fra Mæla i Gjerpen. Han var sysselmann og brukte Mæla som sysselmannsresistens.' Ingerid kan vel kanskje være født omkr. 1300. uten at jeg har belegg for det.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har følgende på Merdin:Åste n. 2 ganger 1294 i TønsbergBergulf Åstesson n 1336-37-41 og 1395 med odel i Disen i Modum Buskerud, som selges av datterens ektemann.Barn:Svanlaug B. gm Herleik Eivindsson Vestre Skardeberg nevnt diverse ganger. Det interessante med dem er at deres eldste datter var gift med Torgrim Salvesson Haanes i RandøysundHerborg B gm Tormod Valdiufsson beg. n. 1395-1409Åste Bergulfsson, n. 1354, 56(Sysselmann) og som død? 1377 da han nevnes med eiendom i Tinn og Hofvindbygden?Jeg har i annen sammenheng notert Saksbjørnfolket på Lindem/Lindheim, men ikke din nevnte Ingerid så opplysningen er av interesse.Opplyses det noe nærmere om kilde? eller er det gitt opplysninger om etterkommere?Min interesse går nemlig via den Andres Paason som i 1377 (DN 7, nr. 300) gjør opp gjeld for Åste. Er han svoger, svigersønn eller er det en annen forbidelse?Beklager at jeg ikke har fått fulgt opp tråden tidligere, men det har visstnok vært noe Jul og Nyttår i mellomtiden. Godt År forøvrig.Har du noe opplysninger kan du gjerne sende dem på mail: kristian.fjeldsgaard@chello.no.Vent ikke noe øyeblikkelig svar, drar på ferie tisdag natt, og arbeidet går langsom framover.mh Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Da jeg søkte etter om noen hadde laget tema om Aga-Byre, fant jeg ditt tema (dette).Jeg har laget eget tema (temanr. 34483) om Aga-Byre og Bygland bygdebok. Håper du kan se innom der.Som noen har nevnt i tidligere innlegg i dette temaet, så er det linje fra Aga-Byre (Kvinesdal, Hardanger) til Setesdal. Noe som står i oversikten over Aga-Byre ætten forfattet av Strømme i Kr.sand.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.