Gå til innhold
Arkivverket

[#11685] Bertha Knudsen, Døde i Rice Lake Wisconsin. Men kom hun fra Målselv?


Gjest Bjørn H. Engseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn H. Engseth

Bertha Knudsen/Knudson døde i Rice Lake, Wisconsin 6 Mai 1947. Hun var gift (andre gang) med Anton Svendsen Ness født 21/1-1864, død 1945. Anton Svendsen Ness emigrerte til USA ca 1883. Bertha og Anton fikk 5 barn: Alpha Sylvia 1899, Olive Henrietta 1902, Reuben 1903, Ida Lavina 1905, Alvin 1908.Forsøker å finne hvor Bertha egentlig kom fra. Jeg har en fødselsdato 13/12-1866 som jeg ikke tør stole helt på. Jeg er usikker på hvor jeg fikk denne datoen fra.Jeg har en hypotese om at Bertha utvandret fra Målselv og at foreldrene er Halvor Knudsen f. 1831 i Storelvdalen, d 1906 i Colfax, Dunn Co. WI og Olianne Olsdatter f. 12/5-1839 i Målselv og Død 4 Januar 1935 i Barron County, WI. Dødsdatoene er jeg ganske sikker på, men om jeg har 'rett' kobling til Bertha, Halvor og Olianne fra Målselv er jeg usikker på.Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Bjørn, eg er usikker på om eg har forstått deg rett....Men visst du er usikker på om Olianne og Halvor hadde ei dotter som heitte Bertha, så hadde dei det. Du finn dei alle under Grant, Dunn Co. Wisconsin, FT 1880, her på Digitalarkivet.Kanskje du visste dette allerede???Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Hei Mariann, jeg var nok ikke helt klar i første innlegget mitt.Utfordringen min var å finne med sikkerhet hvor Olianne, Halvor og Bertha kom fra i Norge.Men jo mer jeg ser på 1865 tellingen fra Målselv og 1880 tellingen fra Wisconsin, så må det bare vaere Halvor og Bertha vi finner her Lenke Selv om Bertha ikke er født i 1865 så passer det med alle de andre eldre barna.Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Mariann, beklager at jeg har vært litt fraværende noen dager. Jeg er overbevist om at dette er den rette Bertha. Nå blir utfordringen å grave seg lenger bakover. Mener at foreldrene til Oleanna var: Berte Gunnarsdatter f. 1807 i Storelvdalen og Ole Thomassen f 1797 i Sollien.Og at foreldrene til Halvor var: Knut Bersvendsen f: 1800 d: 1856 og Berthe Olsdatter f 1802 i Storeldalen.Har ikke fått verifisert i kirkebøkene at jeg har de rette foreldrene, men funnet informasjonen i Bygdebok,1865 tellingen og noe antagelser.Hadde satt pris på om noen kunne verifisert dette i krikebøkene for Målselv.Takk Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det ser ut for å stemma dette med Knut(d) Bersvendsen og Ole Thomassen, det er verre å finna mødrene. Fedrene fann eg i 'Gifte frå Målselv' i DIS-Norge sine sider, Halvor og Oleanna gifta seg 07.02.1861.Knud Bersvendsen døydde 16.09.1856, Nordgaard.Berthe Olsdtr.f.1800-22.05.1873, Brandskognæs.??gift igjen? eller feil dame?Ole Tharald Thomms f.1796-16.10.1866, Blomlid (eg er usikker på om dette er rette mannen)Berte Gunnarsdtr. enten er ho død før 1853(då det som ligg ute på nettet startar), eller så er ho død ein annan stad.Alle desse data er funne på DIS-Norge sine sider, 'Døde i Målselv'.Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg har nok funne feil Ole, visst det er den rette du har. Eg såg på FT 1865 at det er ein annan Ole, eg har funne... Men eg finn ikkje han som død, som du har...KOMPLISERT!!Men du kan jo gå inn på sida sjølv, og sjå.Det er også lagt ut på Digitalarkivet(ikkje berre DIS)Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

prøv en etterlysning på www.troms-slekt.com Det pleier å gi resultater. Ellers finnes det gode bygdebøker for Målselv, som burde gi svar. Har du ikke tilgang til dem selv, er det sikkert noen av troms-slekt-brukerne som har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

FT 1865 viser at de bodde i Dividal. Digitalarkivet har Ole Tomassen, Dividal, d. 6.6.1870, under Døde i Målselv, og Birthe Gunnarsdtr. d.14.9.1888 under Døde i Øverbygd. Dividal ligger øverst i Øverbygd. Mvh. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv  Fiveland

Hei! Fra Bygdebok 3 under Dividal: Ole Thomassen f. 1897 Sollia, d. 1870, g. m. Berthe Gundersdatter fra Svestad i Storelvdalen,f.1807, d. 1888. Oles foreldre: Thomas Andersen Lien under Dybdalen i Sollia, f. 1762 d.på Nergård i Øverbygd 1826 og hustru Ingeborg Bergersdatter Nordsstu Messelt,f. 1771. Barn: 1.Ingeborg, f. 1828 i Storelvdalen. 2. Tolleff, 1830 3. Gunnar f. 1833. Reiste til Amerika. Etterslekt i Wisconsin. 4. Marit, f. 1837. 5. Oleanna, f. 1839. Reiste til Amerika med sin mann Halvor Knutsen, Nordgård og barna. 6. Berger, f. 1842 til Amerika 7. Berthe, f. 1845. Hadde sønnen Ole med Peder Johnsen Rø fra Tolga. Reiste til Amerika. 8. Margrethe , f. 1845 (tvilling) 9. Karen f. 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Tusen takk alle sammen. Dette hjalp veldig på forfedrene til Olianna.Utfordringen nå er å finne foreldrene til Halvor. Har funnet en Knut Bersvendsen fra Lessøe i 1801 tellingen Lenke Kan dette være Knut Bersvendsen som senere gifter seg med Berthe Olsdatter f. ca 1802 i Storelvdalen?Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv  Fiveland

Hei igjen! Foreldrene til Halvor finner jeg under Nordgård: Knut Bersvendsen f. i Storelvdalen 1800, d. på Nordgård 1856, g. (1) Johanne Hansdatter Messelt, f. og død i Storelvdal, g. (2) Berthe Olsdatter f. i Storelvdal 1802, d. 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.