Gå til innhold
Arkivverket

[#11689] Slekten (K)Lohmann, Bergen pre 1754


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei,Jeg er kommet borti denne slekten, som kaller seg Klouman, Kloman, Louman, Loman, Lohman og Lohmann ihht. kilder for Bergen her på DA.Jeg er svært interessert i informasjon om opphavet til Isach (K)Loman (gift 1782 med Abigael Ledanger (Leganger?)) og hans første kone Gunnele Jacobsdtr. Hun døde da hun var 64 år (Isach (K)Lomans kone, begr. 5.2.1781 i StM).Isach og Gunille hadde barna Rasmus 1754, Hans 1757, Hans 1759, Isach 1761, Siur (=Sivert) 1763 og Claus 1768, alle barna døpt i Korskirken, mens foreldrene står oppført som i/af Sandvigen.De ser også ut til å ha hatt sønnen Jacob Isachsen Kloman, ifølge 'matroser i Bergen' født 1752 i Indwig.Det er etterkommerne etter Isach Isachsen Lohmann som havner inn i min slekt.(I matrosdatabasen nevnes forresten noe om Tp. fra Arne Skibr. i 'reiser' rubrikken (?) på Isach I.L.)Hadde vært supert om noen har vært borti disse før, eller kan bistå med opphavet til denne bergensfamilien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hei ! Du er kommet til rette mann! Du har nå nemlig funnet Isack Lohmann's etterkommer! Jeg har stor slekt i Bergen. Når det gjelder denne slekten vil jeg gjerne utveksle informasjon med deg. Skriv til meg på e-post: jafjohan@online.no mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Supert, jeg tar kontakt! Og har også kontakt med etterkommere etter en av døtrene hans. Dette kan jo bli moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

I Bergen har du Eschel Lohmann som ble gift 13/4-1728 med Bodil Jansdat Meyer. Eschel død ca 1736. Bodil hadde før vert gift med David Middelthun som døde 1720. Eschel var gift 1. med Bodil Nilsdatter og hadde en datter Elsebeth Margrethe Loumann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, Eschel/Eskil fikk barn samtidig som Isach og Gunille. Har du sett noen kobling til Isach-navnet i hans slekt, kunne de to f.eks. være brødre? Når kom E. til Bergen, og hvorfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. I borgerbok for Bergen står innført. 'Eschild Lovmand kjøbmand Haderslev 505 1718'. Dette er kanskje den aktuelle Eschild? Kan være at Isac-navnet kommer fra DAvid Middeltun-slekten, Boels første ektemann. Med vennlig hilsen G.S.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for tips så langt! Står det noe i borgerboken om noen Clouman, Klomann e.l.? Noen som har vært borti dette navnet tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Har borgerbok for Bergen 1752 - 1865 (Bergen Historiske Forening). '1783 16.Mai: Isach Isachsen Kloeman, Sandwigen, Høkker. Acc. Og anviiste et af Commandeur Risbrichs ham givne afskeeds pass dat. 8 May 1786, som viiser at han er udslettet af Søe-rullerne.' Hilsen GSO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Hei! Vi trenger hjelp både Slettemoen og meg. Vi ønsker info om opphavet til Isach (K)Lohman g.m Abiel Leganger i 1782 i Bergen. (G. 1) med Gunnele Jacobsdatter). Ellers alt om Kloman,Lohman,Cloman.... i Bergen. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan ikke forstå at slektsnavnene Klouman og Lohmann er varianter av samme navn. Sitter noen på ugjendrivelige bevis for at navnene avspeiler en og samme familie / slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Som Heidi skriver bruker denne familien alle disse variantene.Etter 1800 er det ingen i denne familien i Bergen som kaller seg Kloman. Da er det kun variantene Lohman og Lohmann. Kloman dukker opp mot slutten av 1700 tallet. Ja Kloman og Lohman er samme familie-iallefall i Bergen.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg viser til min kommentar (innlegg 139 og Jan Frodes svar (innlegg 14). Det er altså Heidi T Slettemoen som sitter på bevismateriale for at slektsnavnet Klouman og Lohman er varianter brukt i Bergen om samme familie / slekt. Kunne Heidi vennligst argumentere / begrunne dette nærmere ? Jeg tviler fortsatt, så en presentasjon av kildeutdrag med kobling til personer og slekt ville være velkomment og avklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Antar at etternavnet Klohman, som finnes i FT 1801 i Bergensområdet, også er innbefattet - ved at K ble tatt bort før FT 1865?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

At navnet Klouman ikke finnes i Bergen etter år 1800 (jf innlegg 14), er ikke noe argument for at slekten Klouman har endret navnet sitt til Lohman. Det som trengs, er empiriske bevis for at en og samme person (eller helst flere personer) vekselvis kalles Klouman og Lohman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Må si meg enig med Tore her. Det må være skrivefeil et eller annet sted.Tror neppe familien selv har hoppet fra det ene til det andre. Kloumann finnes på Hadeland også, Olavine Kattrina Kloumann, datter til Obestc. Karsten Kloumann gifter seg der i 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg prøver - det er en stund siden jeg var borti disse. Jeg påstår forøvrig ikke at familien faktisk brukte alle variantene av (K)Lohmann som her er nevnt, men at de er registrert med alle variantene i kildene.Litt om repslager Isak Lohmann:KLOMAN: Første giftemål: Isach Isachsen Kloman og Anne Johanne Jacobsdtr. Ungkl. Matros, pige i f.p., gift 25.4.1784 i KK [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&variabel=0&postnr=10845&fulle=true&spraak=n>Lenke*Første kona død: Anna Johanne, alder 44, Isaac Lohmans k. ved Nøst, begr. 10.4.1798 DKLOHMAN: Andre giftemål: Isaac Lohman og Oline Marie Lund, enkem. Pige i huus, g. 27.11.1798 DK LenkeAndre kona død: Oline, 21 år, Isaac Lohmans kone, begr. 18.1.1804LOHMAN: Tredje giftemål: Isach Lohman og Aseline Wilgohs, enkemand rebslager jfr. i huuset, g. 7.7.1806 KK. LenkeIsach Isachsens barn med diverse koner: * 1784 - Henriche Margrethe Kloman: Lenke * 1785 - Jacob Jansen Kloman: Lenke * 1787 - Abraham Lohman: Lenke * 1789 - Hans Jacob Kloman: Lenke * 1791 - Petter Johan Kloman: Lenke * 1793 - Anna Johanne Kloman: Lenke * 1799 - Anna Johanne Lohman: Lenke * 1800 - Isaac Esaias Lohman: Lenke På de neste fem barna 1802 Oline Marie, 1807 Gunnilde Catharina, 1808 Henrich Michael, 1809 Cecilia Margrethe og 1810 Henrich Michael brukes kun LOHMAN.KLOMAN: Antatt far til nevnte Isach Isachsen: Enkemann Isach (K)Loman gift andre gang 1782: LenkeKLOMAN: Ovennevntes første kone: Gunnele Jacobsdtr. 64 år, Isach Klomans kone, begr. 5.2.1781 i StM. LenkeOvennevnte Isach og Gunille hadde disse barna: Rasmus 1754, Hans 1757, Hans 1759 Lenke, Isach 1761 Lenke, Siur (=Sivert) 1763 og Claus Klouman 1768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ifølge Heidis sammenstilling (som jeg takker for !) er navnet Lohman først påtruffet i 1787. Det var få belegg for Lohman fra og med 1787 til omkring 1800, så jeg vil anbefale at kirkebøkene sjekkes for å se om det kan foreligge en transkribsjonsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis både transkribsjonene og personidentifiseringene er riktige, står vi her ovenfor et sjeldent eksempel på at en person (Isak Isaksen) har byttet ut ett slektsnavn med et annet. Ikke at ett og samme slektsnavnet varierer, men at navnet erstattes av et nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Overgangen fra Kloman til Lohmann ser ut til å skje i Isak Kloman si tid. Og dette namnet vil, uttalt på vanlig vestlandsvis, lyde Isak Loman. Kanskje er forklaringa så enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.