Gå til innhold
Arkivverket

[#11694] Walls-Weals-Valles-Wallace i Bergen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg gransker disse slektene. Jeg har kommet til Lorens Weals(Valles)(Walls)? som var gift med Maria Hillemand. De fikk en sønn som var styrmann Christian Frideric Wahls g.m Else Marie Holst datter av Matros Povel Olsen Holst og maren Hansdatter. Er det noen som kjenner til denne slekten? mvh Jan Frode Johansen jafjohan@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ennå ikke støtt på familien Walls-Weals-Valles-Wallace i Bergen, men håper noen kan gi en oppklaring, siden firedelte navn er en sjeldenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Joris (George Sanderson) Wallace fra Banf i Skottland var kjøpmann og skipper i Bergen, med borgerskap 7. juli 1711. Han ble gravlagt 1. februar 1719, og skiftet er datert 4. mars 1719. Han var gift med Anne Margrethe Giertsdatter, og de hadde barna Alexander (som ble britisk generalkonsul i Norge), James, Giert, Anne Margrethe, Henry og Jan. Fra denne Joris Wallace stammer en relativt omfattende etterslekt.Joris Wallace hadde også en bror James Wallace i Bergen. Da det ble skiftet etter ham 16. august 1736 var det søsken og søskens barn som var arvinger. Blant disse arvingene var hans søstre Margareth og Janniche i London, og Jesebel i Banf, og broren Walter i Irland, i tillegg til barna til Joris.Barbersvennen Daniel Wallace giftet seg i Korskirken 5. november 1693, men var seinere (nevnt i et skifte i 1704) bosatt i København.Lorentz Wahls var urtegårdsmann i Bergen, gift i Domkirken 22. januar 1727 med Marie Elsebe Helleman (1702-1775). De fikk ni barn, Abigael, Christian Fridrich, Engel, Margaretha, Robbert, Else, Robbert, Maria og Karen. Det ble skiftet etter konen 3. juli 1775. Denne slektens etternavn er blitt skrevet Wahls, Wahl, Wallis og Waels - kanskje også en stavemåte eller to til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

se arkivforum indläg nr 22576 Frue Alida Wallace arverd Barbara Smith og Hans Crometie i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest knut fasting

Jeg drar opp igjen denne tråden med 2 spørsmål:Ifølge IGI: George Wallace gifter seg 20 JUN 1797 i Nykirken, Bergen med Anne Maria Stub.- George er vel en etterkommer etter Joris W. ?- kjenner noen bakgrunnen til Anne Maria S. ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.