Gå til innhold
Arkivverket

[#11703] Haftor Løberg, Horg, ST


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Marit Haftorsdatter, født 1732, død 1815, ble i 1754 gift med Anders Pedersen som var bruker på Nordtømme - Sørstu. De hadde, som du sier, ei datter Ingeborg, født 1759, som ble gift på Gyllsaga i Horg. (antar dette er en plass under Gylland i Horg, som står behandlet i det ene bind av Horgboka som jeg mangler).Marit Haftorsdatter kom fra Øvre Løberg i Horg hvor hennes aner bakover var brukere. Hennes foreldre var Haftor Iversen Løberg, født ca 1691, død 1775, gift 1723 med Ingeborg Jonsdatter Grøtan fra Hølonda, født ca 1698, død 1763. (hører under Melhus).Haftor Iversen Løberg var sønn av Iver Haftorsen Løberg, født ca 1661, død 1733, gift med ei Randi som døde i 1740.Iver Haftorsen Løberg var sønn av Haftor Iversen Løberg, født ca 1620, død 1714. Han var første gang gift med ei Nilsdatter, andre gang med Siri (Navnet Siri går igjen i etterfølgende generasjoner).Haftor Iversen Løberg var sønn av Iver (Haftorsen?) Løberg (ca. 1590 - ca 1660), som var lensmann i den tid da bøndene i Horg hvis gårder lå innenfor circumferensen til Løkken Verk, nektet å utføre de plikter de ble pålagt.Håper dette ble så noenlunde riktig!Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg glemte av å si at Marit Haftorsdatter i 1778 ble gift for andre gang med Ingebrigt Ingebrigtsen Solberg fra Soknedal. Du finner disse under Nordtøme i FT 1801 med døtrene Magnill og Marit.Marits datter av første ekteskap, Ingeborg Andersdatter, 42 år i 1801, finner du under Gylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg var nok litt rask da jeg så i FT 1801. De to døtrene til Marit H. er nok fra første ekteskap: Magnill og Rannej Andersdatter. Marit var nok for gammel til å få barn i andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Jeg har bygdeboka for Horg, bd.2, til låns akkurat nå. Og under Gyllsaga finner jeg Ingeborg Andersdtr. Nordtømme, f. 1759, d. 1820. G. 1783 m. Anders Andersen Gylland, Teigen, f. 1756. De har 7 barn: 1. Anders, f. 1784.Nevnt i skifte 1820. 2. Lars, f. 1787.Nevnt i skifte 1820. 3. Anders, f. 1789, d. 1791. 4. Anders, f. 1792.Nevnt i skifte 1820. 5. Jens, f. 1795, d. før 1820. 6. Haftor, f. 1797.Nevnt i skifte 1820. 7. Randi, f. 1800, d. 1873. G.1824 m. Even Olsen Gaustad, Hølonda. Hmf. i Gaustaodden, Hølonda. Jeg kan ikke se at noen av barna tok over gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tusen takk til Astrid og Aslaug!Jeg har kikka i bygdeboka for Horg for en del år siden, men fikk i ettertid ikke dette med Haftor til å gå opp, men jeg vet at jeg også tidligere har notert Grøtan, og dette som føres opp her nå høres rimelig ut.Det er riktig at Gyllsaga var plass under Gylland. Anders på Gyllsaga var også oppført som 'bjørneskytter' ved folketellinga i 1801.Takk!Med hilsen Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.