Gå til innhold
Arkivverket

[#11709] Oppslag i bygdeboka for Vang i Hedmark - Aasvestad.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Da jeg skulle låne Vangbøkene på biblioteket, var disse dessverre på utlån. Jeg ville derfor være svært takknemlig om noen kunne foreta et oppslag for meg under gården Aasvestad.I FT 1801 for Vang står bl. a. følgende personer nevnt under Aasvedstad: Christofer Olsen 40 år og husmann med jord, gift med Olive Poulsdatter 40, deres barn var Poul 7, Ole 2, Marte 5, Mari 4.Av disse er det i første omgang sønnen Ole Christofersen som interesserer meg, da det er en ørliten sjanse for at kunne være min tippoldefar. I Utflytterlistene for Vang her i DA står det at Poul Chr. fra Aasvestad flyttet til Christiania i 1816, en Ole Chr. fra samme gård flyttet i 1822. (Alderen stemmer ikke helt med alderen oppgitt i 1801).Hva jeg ellers vet om Ole Chr. er at han (31 år)i 1829 giftet seg i Vang kirke med Elen Agnete Halvorsdatter (21 år), og at deres eldste sønn Olaus Christian ble født i Christiania i 1830. Mine kilder for disse data er Vital Records.Like etter må familien være flyttet til Løten, og jeg har i Løtenboka funnet dem under plassen Valby. I Utflytterlistene for Løten i DA har jeg funnet at Ole Chr., gift i andre ekteskap med Helene Nilsdatter ca 1850 flyttet fra Fuglseteie i Løten til Hamar med barna fra første og andre ekteskap, unntatt den eldste sønnen som omtrent samtidig flyttet til Vardal.Venter spent på svar!! Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Jeg har slått opp på Åsvistad i Vangsboka og funnet den familien du spør om. På side 57 (gardsnummer 153-177) står disse omtalt slik:Kristoffer Olsen f ca. 1760, død Åsvistad-eie som legdslem 30.11.1840, g 1791 m Oliv Pålsd. f på Ø. Hårstad 1761, d. her som fattiglem 17.1.1846. Oliv tjente i 1791 på Heggvin-Oppsal og Kristoffer på Rafstad. Familien flyttet til en plass under Lille Åsvistad ca. 1794. Her bodde Oliv og Kristoffer så lenge de levde. Barn: Ola f. 1791 på Rafstad-eie, d. som barn, Pål f Rafstad-eie 1793, g.m. Randi Persd., se Pettersbakken, Marte f. her 1794, d. her 1802, Mari f. 1797, g.m. Nils Monsen, se Ø. Dystvolleie, Ola f 1799 d. 1802, Ola f 1803, d. her 14.7.1824 og Marte f. 1806, se Hjellumseie.Altså ser dette ut til å være et blindspor for deg dessverre. Du må nok lete videre etter din Ole et annet sted. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for at du hjalp meg med dette!Jeg har hatt Vangbøkene på hjemlån for ca ett år siden. Da jobbet jeg med en annen 'kandidat' som passet ut fra FT 1801. Men da manglet ett bind av bøkene, og jeg kom ikke videre. Jeg gjorde imidlertid notater - kunne du tenke deg å hjelpe meg en gang til?FT 1801: Plass under Bjerke i Vang; Christopher Olsen 24 år og husmann med jord, gift med Lisbeth Larsdatter 30 år, hennes uekte sønn Johan Hansen 7, deres felles barn Ole 3 og Lars 1.Jeg fant ut at disse før hadde bodd på O - eie, deretter på Møystad - eie, hvor sønnen Ole ble født 12/3 - 1798.Fra Bjerke - eie flyttet de til Nashaug - eie, det var da alt stoppet, fordi jeg manglet et bind av bygdeboka. Jeg ville være svært takknemlig om du kunne slå opp der!Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men det bindet av bygdeboka som omhandler Nashaug er enda ikke utgitt. Jeg har sett i lokalavisene at det arbeides med å sluttføre et nytt bind med gards- og slektshistorie for Vang, men jeg har ikke hørt noen dato for når dette vil skje. Og jeg vet heller ikke om Nashaug vil være omtalt i det nye bindet. Så du må nok smøre deg med en porsjon tålmodighet og vente. Eller kanskje noen andre med lokalkunnskaper i Vang kan hjelpe ? Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Pål!Jeg er absolutt tålmodig og er foreløpig tilfreds med å ha nådd så langt som jeg har med den gren av min slekt hvor jeg startet med 'to tomme hender'. Igjen takk for all hjelp og GOD JUL.MVH. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Jeg ser du leter etter Nashaug.Jeg vet at Nashaug ikke kommer med i neste bind av Vangsboka.Den vil handle om område rundt Østås i Øvre Vang. Beklager jeg venter også på flere bøker i Vang.Det skulle egentlig blitt utgitt 6 men det er bare den 3 på tur.Så tolmodigheten må stå oss bi.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.