Gå til innhold
Arkivverket

[#11710] På leit etter Karl Johan Biktjørn fra Vest agder


Gjest Mari Anne Næsheim Hall
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Anne Næsheim Hall

Lurer på om det er noen i dette langstarkte landet som vet noe om en Karl Johan Biktjørn f 1882 i vestagder. Han reiste til Amerika i september 1922. alt er av interesse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg antar du vet at farsnavnet var Tønnesen og at han bodde hjemme i 1900, så da er det vel kanskje Amerika-delen du er interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er lei for det, men jeg uttrykte meg klossete. Jeg var usikker på hva du lette etter, og lurte egentlig på om du hadde funnet ham i folketellinga for 1900 på Biktjørn gård sammen med foreldrene. Amerika kan jeg desverre ikke hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For det første så mener jeg å ha sett at det finnes bygdebok for Kvinesdal.Opplysninger fra folktetellinger: 1900 Biktjørn grd. i Liknæs (Kvinesdals)i VA. Da bodde Karl Johan Tønnessen f. 1882 i Liknæs hjemme hos foreldrene sammen med 4 søsken. Foreldrene var Tønnes Aanensen f. 1824 i Gyland LM, gårdbruker på gården Biktjørn gnr. 147/1,8,10, og som var gift med Karen Staalesdatter f. 1839 i Liknæs.1865 Biktjøn (skrivefeil uten r?) Kvinesdal. Da var Tønnes gårdbruker og selveier av gården, 40 år og født i Bakke prestegjeld og bodde sammen med kona Karen Staalesdt. 27 år, født i Kvinesdal og 2 døtre. Den eldste datteren var 5 år så det er mulig de ble gift ca. 1860 i Kvinesdal.1865 Biktjørn Kvinesdal Her finnes antagelig Karens foreldre: Staale Hansen gårdbruker og selveier 58 år (ca. 1808) født i Kvinesdal og kona Ingereid Knudsdt. 53 år (ca. 1813)også født i Kvinesdal og 3 av deres barn.Dette er som sagt funnet i folketellinger og danner derfor bare et råutkast, og bør sjekkes mot kirkebøker. Det er jo ikke 100% sikkert at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Karl Johan emirerte 1903, da var han ugift: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KRISTUT&variabel=0&postnr=37509&fulle=true&spraak=n>Lenke37509 Kristiansand 1903 Mars 12 Karl Johan Tønnesen U Tømmermand 1882 Kvinesdal Washington HVIDE STJERNE I 1922 var han gift: Lenke24288 1922 sept. 11 Karl Johan Tønnesen Biktjørn g gaardbruker,selveier 1882 Kvinesdal New York nei Navn fra søk på LDS IGI/VRI:TØNNES AANENSEN Spouse: KAREN STAALESDR Marriage: 07 DEC 1860 Kvinesdal, Vest-AgderLDS dekker fram til 1877 for Kvinesdal, så noen søsken er med: 1. Andreas TONNESEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 06 Feb 1872 Kvinesdal, Vest-Agder, Norway 2. Severine TONNESDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 08 Mar 1874 Kvinesdal, Vest-Agder, Norway 3. Tobias TONNESEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 03 Feb 1876 Kvinesdal, Vest-Agder, Norway KAREN STAALESEN Christening: 22 SEP 1839 Kvinesdal, Vest-Agder Father: STAALE HANSSEN Mother: INGERI KNUDSDRTØNNES AANENSEN Christening: 02 SEP 1827 Bakke, Vest-Agder Father: AANEN KIDELSEN Mother: ANNA TORGUSDRGyland 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Gården Biktjørn gnr.147 bnr.1-12 finnes beskrevet i Kvinesdal del I s.358-360 og del II s.267-283. Spesifisert i del I s. 272: 10.f. Karl Johan f. 1882, død USA. g.1914 m. Gesine Andrea Eliasdtr. Ytre Røynestad del I s. 140-. Boken kan fjernlånes fra biblotek. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det ble referert til feil sidenr. som herved er rettet.Gården Biktjørn gnr.147 bnr.1-12 finnes beskrevet i Kvinesdal del I s.269-283 og del II s.358-360. Spesifisert i del I s. 272: 10.f. Karl Johan f. 1882, død USA. g.1914 m. Gesine Andrea Eliasdtr. Ytre Røynestad del I s. 140-. Boken kan fjernlånes fra biblotek. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Til Berit. Gå inn på tema 11678 der er en adresse og der er også historien hvor Biktjørn ikke er nevnt med navn men han stakk til USA. Mari Anne skreiv nok en personlig bemerkning til meg,vi har sammarbeidet i lang tid. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Hei Mari AnneDu er litt ordknapp. Du etterspør all informasjon du kan få om ein person. Da syns eg det er ein fordel at du først forteller all informasjon du sjøl har frå før. I dette tilfellet hadde det for eksempel vore greit å vite kva for kilder du hadde til fødselsår og emigrasjonsår.Med vennlig hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Min lodd er ei at svare-.Utvandring fra Stavanger 11 sept 22.og ft 1900 har hun fått fra meg + en hel del rykter.Går ut fra at dei fleste har kikket på http://www.histkrim.com/ og funnet ut hva det dreier seg om.Søk også etter avisen Sirdølen og gå inn på historie der er det mer kriminalstoff fra Mari Anne. Manne + Sig = sant ;-)når det gjelder trivsel og samarbeid. sig-san@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Anne Næsheim Hall

Til Berit, Harald og Knut. Takk for hjelpen, vet dere noe mer så gi beskjed. Se min internett side www.histkrim.comMari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.