Gå til innhold
Arkivverket

[#11711] Friis-Tyrholm familien


Gjest Carsten Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Fischer

Niels Iversen Tyrholm var i et af sine ægteskaber gift med Dorthea Heinsdatter Friis. Dorthea Heinsdatter Friis var født i København 24. oktober 1684. Vi befinder os i Bragernes/Drammen området. Hendes forældre var Hein Ditlevsen Friis og Anne Muller. Nogle som har kendskab til denne Friis familie ?mvhCarsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Carsten Friis Fischer

Ja. En af de 32 mænd og ligeledes islandsk købmand, var jeg klar over. Men Københavns Stadsarkiv som efter sigende skulle have byens rådmænd tilbage til 1600 tallet kan ikke finde ham. Det lyder mærkeligt. Hein Ditlevsen Friis er så derimod nævnt i bogværket over hvem som ejede diverse huse i København. Så der kan man følge ham lidt. Jeg har også fundet ham nævnt i en arvesag i Jylland hvor noget familie var amtsforvalter.Men hvorfra man har den helt præcise fødselsdato på hans barn som gifter sig med denne Tyrholm er mig en gåde. Mener at jeg har set datoen og årstallet engang i et gammelt NST.Men takker for din respons.mvh + 30 graderCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har fødselsdatoen fra Norsk tidsskrift for genealogi mm, bind II, Thomle, Finne-Grønn, 1920. Hun giftet seg iflg. samme kilde med Niels Iversen Tyrholm, 15.02.1714Hun døde på Bragernes 1750 iflg.: Slægten Wiel på Strømsø og Fr.hald, Haagen Krog Steffens, 1903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Carsten Friis Fischer

HejSå kom der lidt på plads m.h.t. denne slægt.Hein Ditlevsen Friis dør af pesten i 1711 i København.I Københavns Overformynderi hovedbog over værgemål 29-2 - 5-9-1712 står der følgende:'Sr. Hans Jørgensen Sohlberg, fornemme borger og negotiant her i staden, for Dorothea Heidensdatter Friis, nu værende på Bragenæs udi i Norge, hos Sr. Niels Iversen Tyrholm, og nu ungefær gl. på sit 29 år. Dorthe er gift i Norge. Efter Sr. Niels Tyrholms, boende på Bragesnæs i Norge, han haver fåen denne pige til ægte, hans afkald dateret 22. juni år 1723, hvilket er tinglyst ved Københavns Byting den 12. juli næst efter, som udi afkalds protokollen pagina 15 ord til andet findes indført den 19. juli 1723. Derefter er denne arv udgjort, testerer Hans Pedersen mpp. Etc. Etc.'Og med henvisning til Lenkebekræftes det ligeledes, at sorenskriveren i Romsdalen Johannes Friis er bror til Dorothea.Dette blot til orientering.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.