Gå til innhold
Arkivverket

[#11712] Bele - gårdsnavn?


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

I en av Stangvik-bøkene av Hyldbakk, forekommer en person med navnet Gørri Henriksdotter Bele, gift med Ola Markusson Torvik, f. 1671. Jeg er ikke i stand til å finne stedsnavnet 'Bele' i noen av de bøkene jeg nå har tilgjengelig (Sunndalsbøkene, Stangvik-bøkene, Surnadalsbøkene, Tingvoll (II), Bolsøyboka (II) og utdrag av Nesset III). Jeg har også sjekket om det dreier seg om feilskrift for Mele i Sunndal, noe det ikke kan være.Altså: Er det noen som kjenner til gårdsnavnet «Bele», antydningsvis på Nordmøre/Romsdal)?Med vennlig hilsen Odd Handegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Hei,Det finnes en gård i Åskard ved navn Bele. O. Rygh: 'Norske Gaardnavne': Belle 1590. 1643. 1667. Bæle 1723Åsskard kommune og Stangvik kommune er i dag en del av storkommunen Surnadal.Det er gitt ut ei bygdebok for Åskard: 'Folk og Heimar i Åsskard - Hans Hyllbakk - 1987'.Kanskje du kan finne noe om Gørri i denne bygdeboka.mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Bele / Bela er helt riktig et stedsnavn langs veien utover på nordsida av Surnadalsfjorden (på veien mellom Bøverdalen og Åsskard ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk skal dere ha. Har allerede bestilt Hyldbakk om Åskard, og skal følge opp de andre tipsene dersom det viser seg nødvendig. - Det er godt med lokalkunnskap bare et par tastetrykk unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.