Gå til innhold
Arkivverket

[#11719] Olai Johan Angel Jørgensen, Lovund, Lurøy, til Amerika 1913


Gjest Randolf Lindegård, Tromsø
 Del

Recommended Posts

Gjest Randolf Lindegård, Tromsø

Olai Johan Angel Jørgensen, Lovund i Lurøy kommune, Nordland, f 1894, reiste med skipet 'Oscar II' fra Kristiania til Amerika i 1913. Date of arrival: March 22, 1913. Age of arrival 18 y. Familie i Norge (Helgeland) minnes at det kom brev fra ham før krigen. Det sies også at han bosatte seg i Statene og ble gift med en skandinavisk jente. Vet noen om hvilken havn i Amerika som 'Oscar II' anløp? Opplysninger eller tips om Olai mottas med takk. Mvh Randolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Randolf! Regner med at du har vært inne på Ellis Island, men ikke gått 'helt inn'. Oscar II ankom Ellis Island, New York med Olai ombord. Han skulle til sin venn J. Johnson i South Bend i staten Washington. (Helt på andre siden av USA). Det var en gjeng på 5-6 som skulle til South Bend/omegn og prøve fiskerlykken.Du finner ham på emigrantlisten fra Trondheim, men ikke i Oslo (emigrant-protokollene ble skrevet hos politiet, ikke på båtene).Jeg finner ham ikke, men han har kanskje skiftet navn. (Lette i 1920 og 1930 census(folketelling, men disse er indexert av kinesere og indere og andre unorske knottere, så du kan tenke deg kreativiteten....)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randolf Lindegård, Tromsø

Kjære Laila - jeg tilhører nok den typen som ikke går inn før jeg er ' nødet og inviteret'. Tusen takk for snarlig reaksjon. Jeg er temmelig sikker på at dette siste er helt ukjent for de nålevende slektninger - men etter mitt skjønn, et fint grunnlag å fortsette på. Hjertelig takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.