Gå til innhold
Arkivverket

[#11723] OLE FREDRIKSEN FRA KONGSVINGER


Gjest Lisbeth Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Mikalsen

Er det noen som vet noe om Ole Fredriksen født 1.sept. 1875 i Kongsvinger. Han giftet seg med Mary Helene Kristiansen. Jeg finner han i FT.1900, da bor han i Skedsmo. Men hvor er han i FT.1875 ? og hvem var foreldrene? Er det noen som vet noe?MVH. Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! 1875-tellinga for Vinger ligger ikke på nettet. Du må på Riksarkivet for å finne denne. (Og, siden du bor i Oslo, bør du unne deg en tur!)Det kan forresten se ut som om Ole er bror til Otilie Nilsen, som han jo bor hos i 1900. Det er verdt å se på. Her har du muligheten til å se på dåpen til f.eks. Ella Nilsen, og finne pikenavnet til Otilie.Du har jo og muligheten til å finne giftermålet til Ole og Mary Helene, der vil navnet på fedrene stå, og dato/sted for konfirmasjon og dåp.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Er du sikker på at fødselsdatoen 1. sept. 1875 er riktig ?Olaf Fredriksen ble f. på Østre Nor i Vinger 18.9.1871, døpt i Vinger kirke 21.1.1872. Foreldre: jenrbanebetj. Fredrik Gulbrandsen og hustru Lina Johannesd. Familien flyttet til Christiania 1880, fikk attest datert 30.4.1885. Familien bodde på Holt i Vinger ved folketellinga i 1875. Har mere i base, søsken til Olaf og deres fars aner. Mora var f. i Grue. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei!Takk til dere begge to. Ja, Finn, i biblen etter Ole har han skrevet at han ble født 1/9-1875, så da går jeg ut fra at det er riktig. Han flyttet til Oslo senere og bodde bl.a. i Eriksgt.9, Plataugt.4 og Borggt.5. Han døde 16/3-56. Jeg har også tenkt at Otilie kan være søster av Ole, Laila. Jeg må vel en tur i arkivet senere, har bare ikke tid nå. MVH: lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Lisbeth! Dette er kansje din Ole Fredriksen. Men han var 1. oktober 1875, ikke 1. september som det står i hans bibel. Døpt i Vinger kirke 7. november 1875. Hans far var svensk ungkarl skomakersvenn Johan Fredrik Nilsson fra Vermland. Antagelig på arbeide i Kongsviger, for noen av de som var faddere var skomakere. Mora Anne Olsd. var ei som hadde flere barn, bl. annet angitt falskt navn på en av dem. Otilie Nilsen i Skedsmo 1900 var halvsøster (litt fin far. Hadde Ole i basen men med Johansen som patronymikon. Ole har valgt Fredriksen. Har ikke funnet ham konfirmert her i sognet.Er det av interesse noe mere kontakt meg på fisollie@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.