Gå til innhold
Arkivverket

[#11725] Anne Margrethe og Johannes fra Drammen til Wisconsin 1883 - Hvor ble de av?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Anne Margrethe Halvorsdatter er født 29 Mai 1852 i Eiker som datter av Halvor Larsen Solløseie og hustru Mari Andersdatter. Anne Margrethe ble gift 5 Des 1880 i Bragernes kirke i Drammen til malersvend Johannes Pedersen (han er født 4 Aug 1856 i Gausdal og er å finne på Lillehammer i 1865 tellinga hjemme hos foreldrene Peder Larsen og Ragnhild Thorsdatter.) Jeg er svært interessert i å finne ut hva som hendte med Anne Margrethe og Johannes. Jeg er rimelig sikker på at de utvandret i 1883 til Black River Falls i Wisconsin. Se her:LenkeMitt ønske og håp, er at ”noen” der ute kan hjelpe meg litt på veien i min søken etter å finne ut hva som hendte med Anne og Johannes. På forhånd mange takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jon, skriv til denne adressen .De vil nok helst ha en skritlig henveldelse men du kan også ringe. Jackson County 307 Main St. Black River Falls, WI 54615Telephone: (715) 284-0204Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jon!! Denne var ikke lettest!Du så at billettene var 'prepaid'? Har du noen anels om flere i familien som dro? 'John Peterson' er liksom ikke sjelden..... (ingen i Black River i 1920 som passer fressten, så han er nok forduftet, oppover eller bortover)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila, Vål´engas valmue ! ..og jeg som skylder deg en utepils allerede! Kunne du hjælpe meg med dette, så skal du gjennomforgylles!Jeg la merke til at biletter var prepaid .. ikke fryktelig utenkelig at noen av Johannes´ sine søsken hadde reist i forveien (Johannes er konfirmert i Bragernes i 1871 – så hele familien hans gjorde muligens drammensere av seg på et tidspunkt) Johannes i 1865, er her….[url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1865&spraak=norsk&kommnr=0501&kretsnr=000&bostnr=0016&leilnr=00>LenkeNår det gjelder Anne Margrethe sine søsken .. så hadde hun en søster Karen Marie, som reiser til New York i juli 1881 (er MINST like interessert i å finne ut hva som skjedde med henne) Se her…LenkeSå vidt jeg kan begripe var Karen Maries billett forhåndsbetalt… derom dette er riktig, var den ikke betalt av noen søsken – hun var den første i søskenflokken som reiste.En annen bror av Anne Margrethe , Andreas (som var gift med Caroline), blir igjen i gamlelandet, Andreas dør på Eiker i 1905, han hadde sønnen Håkon med Caroline, Håkon reiser til Chicago i 1902 med kone og børn – hans mor (enken) Caroline kommer etter i 1906 – jeg har kontakt med etterkommerne her… men de kan ikke ”fylle på” med informasjon.En tredje bror av Anne Margrethe, Laurits, reiser over dammen i august 1881, til New York han også – (er sæææærs interessert i hans skjebne også )se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Etter det jeg kan se, dro Håkons' sønn Alfred Halvorsen sammen med Andreas' datter Andrea i 1902?I demses følge var en dame Sofie Reed.... sier det deg noe? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmmmmm.... valmue..rose...og hele botanikken!!! ....Åssen er´u brennsikker på at Sophie Reed var i følge?... at hu´ ikke bare var ført opp kronologisk foran? ... Sophie Reed sier meg intet... men er dette muuuuligens verd å dykke ned i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg forventer nå å bli oppgradert fra en valmue til en ... skal vi se.... rododendron?Jeg regner med at dette er Lauritz:LAURITS HALVORSEN Male Event(s): Birth: 08 MAR 1857 Christening: 13 APR 1857 Eiker, Buskerud, Norway Parents: Father: HALVOR LARSEN Family Mother: MARI ANDERSDR.Og da er dette Lauritz Halvorsen: [url="http://www.lailas.net/lauritz.gif>http://www.lailas.net/lauritz.gifog, Lauritz dør iflg. Illinois Deathindex HALVORSEN LAURITZ Male/ White Alder: 85 0000188 1942-10-02 County:DU PAGE City :ELMHURSTdu kan søke her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila !!! du er herved oppgradert til et helt hage-leksikon! sprette! der var´n Laurits... (gif-linken din var død)......joda...froeldra var Halvor Larsen og Mari Andersdatter..... så han kom seg til altså til Chicago........hmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da er vi en generasjon videre, tenker jeg! I 1930 skjønner du!Da bor nemlig Lauritz Halvorsen, enkemann 73 år gml. som father in law med datteren Ruth dette vel er henne:RUTH GIERMANN Request Information (SS-5) SSN 346-10-8272 Residence: 33540 Zephyrhills, Pasco, FL Born 8 Jan 1894 Last Benefit: Died Feb 1974 Issued: IL (Before 1951)I 1930-census er hun 36 år. gift med Wm. Giermann, 47 år?, f. i Illinois av tyske foreldre.De har ingen barn, og det er vel drøyt å tro at de får noen i den alderen????Jeg har ikke mulighet til å legge ut image av denne, du må bare stole på meg :o)COunty: DuPage, Elmhurst City, 5th ward, 8. april 1930, greier ikke å lese gatenavnet.Skjønner forresten at hun dro til Florida, det gjør jeg på tirsdag.... kniiis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Florida Death index kom med enda en liten detail: Florida Death Index 1877-1998Name: Ruth Florence Giermann Certificate: 14202 Place: Pinellas Race: W Death Date: 21 Feb 1974 Birth Date: 08 Jan 1894Florence du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke om jeg finner det prisipipipielt rekti´ at du stikker tell Flårrida også lar vårs andre bli sittanes igjen her i kulda mutters putters aleine...men det der kan vi krangle om en annen gang... Du ER nå et unikum ! La nå det være hevet over tvil ! Hvem veit... Kanskje klarer man å hoste opp litt obits her og der.. og så nøste litt videre.... skulle være mulig det ! Der løste du han Lauritz ! Well dånn ! Hjartans...hjartans! dissa Halvorsen folka har gjømt seg så sabla godt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.