Gå til innhold
Arkivverket

[#11729] Mons Holgerson - Vigd i Bergen 1800 - 15 år gammel


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Kippersvend Mons Holgersen giftet seg i Bergen i 7.9.1800 med Anne Kierstine Berthelsdtr.Jeg var ute etter foreldre hans og fant i databasen for Døypte i Bergen en Mons Holgersen f.30.5.1785 (foreldre: Holger Gunnersen Østewich, matros fra Austvaldnes, Amt Stavanger, og Cise Heljesdtr Alsagaard).Navnet Mons Holgersen er svært sjelden, bare to treff i FT 1801 landsomfattend. Jeg kan exkludere den andere mannen. Men jeg tviler likevel på om jeg fant den riktige personen. Er det mulig at M.H. giftet seg bare 15 år gammel fordi bruden var gravid?Det har ikke vært uvanlig at jenter giftet seg ungt, men gjelder det også for gutter? Hvor lag aldersgrensen i denne perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det høres ikke riktig ut at han var 15 år.Mons Holgersen i Bergen i 1801 er jo faktisk 29 år, bødker og gift med Anna Kirstina Monsd. 26 år. De hadde datteren Bergitha Carina 1 år. Her kan det se ut som om det er noen feil ang. navnene. Det skal vel kanskje være AK Berthelsd. ikke Monsdt., og datteren het vel sannsynligvis Berthe Carine.Mons Holgersen og Anna K Bertherlsdatter fikk ihvertfall følgende barn i Bergen (store hopp i alder!) Berthe Carine 23/12 1800, Jens Andreas 20/9 1807 og Henrich 5/1 1811.Død i Bergen 8/1-13/1 1841 KK Mons Holgers., bødkerarb, bosted 24-133, 67 1/4 år . Død i Bergen 1/4-26/3 1853 KK Anne Christine Bertelsd., almisselem enke, bosted 24-83, 82 år.Så Mons var nok sannsynligvis ikke født i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er sikkert den same du finn under 'Militærrullar' - 'Undersøkelseskommisjonen (i Bergen) 1804-05' som Mons Holgersen Indre Takvam, 36 år gamal, fødd (truleg på Takvam i Haus, Nordhordland) 1771.Ver OBS på den kjelda, for den er svært nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg hadde sjekket Familysearch og funnet en Mons Holgiersen født 23/2 1769 i Haus HO, foreldre Holgier Taqvam og Kari Olsdt. Dette må sjekkes da det kan være feil. Kan hende denne Mons døde, og de fikk en sønn litt senere som de døpte det samme. Jeg nevnte det ikke da jeg syntes alderen ikke var helt riktig, men siden du nevner det så tar jeg det med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der er ingen andre arbeidsfolk i Bergen med namn Mons Holgersen i 1804-05, heller ikkje i 1801. Og den eg nemnde er både bøkker og bur i Skuteviken (rode 24). I kommisjonens protokoll er han oppførd to gonger, båe stader med same alder, fødselsår og gardsnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange hjertelig takk til dere begge!Jeg hadde sett den liten familien til Mons Holgersen i FT 18o1 og denne bødkerarbeider som døde i 1841, 67 1/4 år g. Det var også derfor at jeg var skeptiskt. Men alderen i FTer og ved dødsfaller er jo svært ofte uriktig. Dessuten var (og er) det uforklarlig, hvor denne M.H. fra Bergen ble av i 1801. Det fins bare nok en 57 år g. husbonde på samme navn i Ous.Men nå har jeg løsningen til min problem! Takk igjen og hilsen - Barbara LoseP.S. Ha en god 3. Advent - uten altfor mye 'valleslette/vadlesletta'** lest et eller annet sted i Brukerforumet (= Digitalarkivet sitt tilbod å lære norsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.