Gå til innhold
Arkivverket

[#11730] Familien Peder Olsen Andal fra S. og Fjordane til USA-men hvor-Chicago????


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Lars Mathias Pedersen Andal, f. 1851 reisten første gang den 23.4.1871 fra Bergen og til USA. Den 13.7.1875 reiste han 2. gang over etter å ha vært hjemme å giftet seg (24.6.1875). Sammen med han reiste også hans søster Oliane Oline Pedersdatter og hans bror Oliver Elias Pedersen.Den 4.7.1881 reiste også hans foreldre Peder Olsen Andal, f. 1820 og hustru Marthe Birgithe Larsen, f. 1822 og deres sønn Samuel Annanias Pedersen, f. 1862. Sammen med dem reiste også kona til Lars, Anna Mari Knudsdatter, f. 1851.Ved utreisen i 1875 oppgir Lars som bolig Chicago, derfor regner jeg med at alle de andre også reiste til Chicago, Jeg har forsøkt å finne noen av dem på EI og på databasen til mormornerne, men har ikke klart det. Er der noen, for eks, Laila, som kunne tenke seg å hjelpe meg med å sjekke Census etter 1881?Jeg håper at noen kan hjelpe meg og takker hjerteligst på forhånd.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Birger! Det hadde vært fint om du la med linker til emigrasjonene, slik at jeg slipper å lete? Bare kopier dem inn, det blir laaaange linker ikke blå, men det spiller ingen rolle....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, jeg har forsøkt, men finner ingen ting. Kanskje skyldes det manglende kunnskap på hvordan man gjør det. Jeg har søkt på Andal Pedersen og Larsen. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Birger. I 1880 Census:Big Grove, Kendall, Illinois: Lars PETERSON, kona Mary, son Peter, son Henry, son Oliver og 'domestic servant', Bertha NEWTSON [sikkert skal bli KNUDSEN/KNUDSDATTER], 15 år. Kanskje Bertha er søster til Mary. The ages are a little off but perhaps these are your Lars Mathias Pedersen Andal and Anna Mari Knudsdatter.E.D. 100-109, Stearns, Minnesota: Lars PETERSON, kona Anne, son Seichfried, datter Albertune og datter Martha. The ages are closer on this and the youngest daughter is Martha like Lars mother.Hope these are some help.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk!Ja, kanskje dette er rette familien. Men jeg har ingen av event. barn som måtte være født i USA.Kanskje noen andre kan gjøre det klarere for meg. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Er det noen som kan forklare meg hva 'domestic servant' betyr?En annen ting: Oppfatter jeg det rett når Adele Goa mener at Mary er den samme Anna Mari Knudsdatter?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Godkveld Birger! Domestick servant er det same som hushjelp.Det kan jo ikkje vera Lars og kona hans som er i FT 1880, når ho ikkje reiser 'over' før 1881, men eg trur nok at det var det Adele meinte.Eller reiste ho med han i 1875, og var på veg 'over' igjen, i 1881??Eg måtte lesa det fleire gongar, før eg oppfatta at ho ikkje? reiste før 1881...Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Mariann og en riktig God kveld til deg også!Ja, jeg er nå treg også og burde ha sett at det var census for 1880. Dette er derfor ikke dem. Nei hun reiste ikke før etter giftermålet sitt og det var ca. en måned før de dro til USA. De giftet seg 24.6.1875. Lars hadde sin bopel i Chicago, men når jeg ikke finner dem i EI så er det vanskelig for meg å finne ut om de andre bosatte seg på samme sted.Jeg har funnet noen i telefonkatalogen i Chicago som kaller seg Andal. Bl. a. en JOSEPHINE ANDAL. Kan det muligens være etterkommere?Håper fortsatt på hjelp!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen Birger.Reiste ho i 1875? og var 'heimom ein tur' i 1881??Det er kun ein måte å finna ut om det er etterkomarar, det er å ringja!! no veit eg jo at du ikkje er noko på denne engelsken, men har du ingen som kan hjelpa deg?Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Sorry, Mariann!Jeg begynner visst å rote. Han var hjemme og giftet seg og dro over. Men hun reiste den 4.7.1881 sammen med Lars sine foreldre.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld min feil, Birger. Jeg trodde at det Lars sine foreldre som reiste i 1881 og at han var i America før 1880 Census. Sikkert ingen av det 2 familie som jeg funnet var ikke din. Mariann var rett at Domestic Servant er hushjelp. Og 'Oppfatter jeg det rett når Adele Goa mener at Mary er den samme Anna Mari Knudsdatter?' du var rett om Mary fra Anna Mari. Mange som er her borte har navn som er lit forskjellig som det er i Norge. Derfor jeg trodde at Anna Mari og Mary var ikke så forskellig. Håper du har ikke brukt for mye tid om dette som jeg innlegget. I hope someone else can help you find them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

ein liten PS: eg trur ikkje dei byrja registreringa på Ellis Island før 1892, stemmer ikkje det? Isåfall er det ikkje rart at du ikkje finn noko på EI, Birger.Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk både til Adele og Mariann.Du har sikkert helt rett i det, Mariann, at EI før 1892, men sikker er jeg ikke.Er der noen Census senere enn 1880 for Illin.?Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Birger.Jeg vet ikke om det kan være til noen hjelp, men av de med etternavnet Andal som jeg ser har skjøtet til seg land, finner jeg følgende:Christoffer, bosatt Walley County, Montana, skjøtet 1919.Ole, samme sted og år.Ole, Lyman County, South Dacota, skjøtet 1895.Sigurd K., Meade County, South Dacota, skjøtet 1920 og 1924.Jeg vet jo ikke om disse folkene kan være i slekt med de du søker, men ville nå nevne dem. Så mange Andal-slekter var det vel ikke i Amerika.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk skal du ha. Det er nok godt mulig at det kan være samme slekten, for der var nok ikke så mange fra Andal som dro over til USA. Og noen av navnene går finnes jo i slekten som jeg søker. Det er jo godt mulig at det kan være barnebarn av de som dro i 1881.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er OK. Jeg er ikke så oppdatert i geografien at jeg hadde oppdaget det.Men hvordan skal jeg finne noen nærmere opplysninger om disse du nevner? Er der noen Census som du har adgang til?Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dessverre Birger, jeg har nok ikke adgang til andre folketellinger enn de du selv kan finne på nettet.Opplysningene jeg gav deg fant på BLM (Bureu of Land Management) som gir mulighet for søk etter 'Land Patents' i en rekke stater. Egentlig et ganske unikt nettsted, siden det også gies mulighet, uten noe abbonement, til å ta brukbare utskrifter av de flotte dokumentene, - i særlig grad de eldre som er håndskrevne.LenkeDu får prøve deg frem med noen etternavn, Birger.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Igjen en takk, Arne Solås!Det var flott med linken, men hva slags 'Zip Code or Postal Code' er det jeg må legge inn for å komme videre? Jeg er nok ikke så dreven i dette, men bare en 'skarve' amatør.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.