Gå til innhold
Arkivverket

[#11732] Er birketingsprotokoller fra Svanø birk bevart


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Jeg har en henvisning til en dom som er avsagt av birkedommeren i Svanø birk 21.9.1701. Er de aktuelle protokollene for birkeretten i Svanø bevart? Er det Statsarkivet som evt. har dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Mange av protokollene som gjelder Svanø birk er tapt, men de som finnes er registrert sammen med Sunnfjord sorenskriverarkiv. Tingbøker fra Svanø birk er bevart 1697-1700, 1717-1721, 1742-1760, 1762-1821, dombøker 1762-1772, skifteprotokoller 1742-1821.Birket ble slått sammen med sorenskriveriet i 1821.Men det betyr at vi ikke kan skaffe kopi av en dom avsagt av birkedommeren 21. sept. 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd. Positivt er det likevel at protokollene for perioden 1697-1700 er bevart. Det kan tenkes jeg kan finne noe av interesse om de aktuelle personene der. Jeg får ta meg en tur til Bergen å kikke på dem ved leilighet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.