Gå til innhold
Arkivverket

[#11740] Garvermester Martin Ohlgren, Halden f. ca 1790


Gjest Kjetil Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Johansen

Hei! Søker etter mer informasjon min tipp-tipp oldefar , som var bosatt i halden. Stod i spissen for gjenreisinga av Halden etter bybrannen i 1826. Har ikke informasjon om hans kone eller foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Er dette navn du kjenner noe til, kan Lorentz garvermester være en eldre forekomst? Ohlgren Magnus, tollkasserer 20: 210, 212 Ohlgreen garver 22: 27,Ohlgren Lorents, garverm. Navnene er hentet fra 'Felles navneregister for 36 bind av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift' [url="http://www.genealogi.no/nst_reg/O/o-1.htm>http://www.genealogi.no/nst_reg/O/o-1.htmRegner med at dette må være hans barn eller 'til nød' barnebarn. Det skulle gjøre det lett å følge kirkebøkene for fødte. Der vil du finne konas navn, faddere og sikkert flere opplysninger om farens fødselssted mm. Karen Ohlgreen f. 1826 i Halden, Georgine Ohlgreen f. 1828 i Halden.(kilde Familysearch) Merk skrivemåten på navnet i kirkebøkene.Lorentz Andreas Olgreen, gift 1849 i Aremark, er han den jeg nevner i innledningen eller er denne Lorenzt en etterkommer? Finner ikke noe spor av navnet i 1801 så det er mulig at noen passerte svenskegrensa.På denne siden omtales 'garver Ohlgreen i Garvergaten'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

Tusen takk for informasjonen. De personene over tror jeg må være barn av Martin fra første ekteskap. Jeg har den siste uke fått informasjon fra andre kilder som beskriver at Martin født Andersen, senere tok navnet Ohlgren (Han gikk i lære hos Garvermester Wolhart i Halden) Martin hadde flere barn i første og noen i andre ekteskap, og jeg tror som sagt disse er barn fra første ekteskap. Jeg har også fått kontakt med Haldens historiske samlinger som viste seg å ha en 'mappe' om Martin Ohlgren og hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Aha, det var derfor det var så vanskelig å finne noe mere om familien bakover. Kanskje du kan gi oss litt mer slik at andre som måtte lete etter det samme navnet kjenner til hans foreldre, søsken, fødselssted etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

Jeg vil legge ut oppdatert informasjon så snart jeg har mottatt informasjon fra Haldens Historiske samlinger, samt andre bidragsytere, og gått igjennom denne. Jeg skal da også se om jeg kan finne linken mellom Martin og de Ohlgren's beskrevet over.Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Marianne O

Hei! Vet ikke om dere fortsatt er aktive her... men lurer på om dere eller andre har funnet ut mer om Martin Ohlgreen og hans familie. Det eneste jeg hadde før jeg fant dette innlegget var hans datter Georgine Ohlgreen.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

Har fått sett igjennom informasjonen fra Haldens historiske samlinger og det var mange 'missing links' der som gjorde at mye kom på plass. Har desverre ikke hatt så mye tid i de siste årene til å drive med sleksforskning så det har ligget litt på is. For å gi deg noe info kan jeg opplyse om at jeg har følgende barn registrert: 1.giftemål med Maria Andersdatter gav 1 barn Lorentz (Lauritz) Andreas Ohlgren2 . giftemål med Dorothea Jørgensdatter, f. ca 1800, gav følgende barn; (er ikke 100% sikker på alle, da de ikke er sjekket mot flere kilder. De med fødselsdato skulle være rimelig riktige.)1-Johan Martin Ohlgren, f.19.03.1834,d.23.03.1886 gm Helene Andersdatter Tobro, f.12.12.1834, d.19.02.19092-Oline Marie Ohlgren,f.20.10.1825,d.25.12.18443-Karen Sofie Ohlgren, f19.10.18264-Georgine Ohlgren, f.18285-Andrea Larsine Ohlgren6-Inger Marie Ohlgren7-Anna Birgitte OhlgrenKjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.