Gå til innhold
Arkivverket

[#11742] Skifter


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

Hei. Hvordan får jeg tilgang på skifter? Henvender jeg meg til Statsarkivet, eller evt. biblioteket? Og hvor lang bindingstid er det på skifter? Jeg skulle gjerne sett skifte etter en som døde i 1919. Er det mulig?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Liv, skifter er på Statsarkivet. 1919, det burde du kunne få se. Det er imidlertid greiest å dokumentere slektskap, da får du ikke problemer med tilgang. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftematerialet skal avleveres til det lokale statsarkivet 25-30 år etter at det er produsert, altså opp til første del av 1970-tallet.Taushetspliktens varighet for lukkede skiftesamlinger og for konkursbehandling er 60 år. Opplysninger i skifteregistrerings- og utlodningsprotokoller er ikke taushetsbelagte.Skifter fra 1919 er følgelig åpent tilgjengelige for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Heisan......Takk for svar. Det jeg da gjør er å kontakte det statsarkivet gjeldende skifte er oppbevart? Det gjelder en person...min oldefar.... som døde i Sandefjord i 1919. Da blir det vel statsarkivet på Kongsberg? ....og hvordan kan jeg dokumentere at han var min oldefar? ...hva slags dokumentasjon må til? Jeg har faktisk funnet fram til vedkommende selv.... med god hjelp av Laila N. Christiansens slektssider.... pluss kirkebøker og folketellinger.......dette var ikke kjent i min familie tidligere.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Du trenger ikke noen dokumentasjon for å bla i offentlige skifter som er eldre enn sperregrensen. Det som trengs for å finne de rette er årstall navn og adresse. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei Laila Du følger med ser jeg.....:-) Jeg ringte til statsarkivet på Kongsberg i dag og tar meg vel en tur dit på nyåret tenker jeg...Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.