Gå til innhold
Arkivverket

[#11743] Bæsterække. Noen som har en forklaring?


Gjest Tore Turøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Turøy

I forbindelse med en ”Utskiftningsforretning” frå slutten av 1800-talet som jeg driver å skriver av, så dukker utrykket ’Bæsterække’ opp stadig vekk. Er det noen der ute som har noen god forklaring på ordet.Det er mye brukt i forbindelse med vei og sti, men jeg får ikke helt forståelsen av ordet.Jeg innbiller meg at det kan bety ’krøttersti’. (Bæst = krøtter / husdyr).Er det noen som har vert bort i dette utrykket og kan forklare hva det betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bæst er nok som det antydes ordet 'beist', og 'række' betyr nok i denne forbindelse 'å gå sakte i følge'. Ivar Aasen sier i sin Norsk Ordbog 'f. Ex. om Kreature som gaae til Græsgangene'. I mange utskiftninger snakker man om 'rekster' eller 'rekstevei', som har samme betydning som 'beisterekke'.I utskiftningene treffer man fra tid til annen også betegnelsen 'axtevei', som vi har tolket som kjørevei (av å 'ake'), i motsetning til reksteveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Tusen takk for svaret!Et annet ord som også er mye brukt i samme skriv, og som jeg har litt problem med er, ’tilstodes’.Ut fra sammenhengen det er brukt i, så tolker jeg betydningen til å være: Å få betalt for, lønn for eller erstatning for en jobb eller et arbeide som er utført.Er det noen som kan gi en god tyding eller har et synonym til ’tilstodes’?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel vårt 'tilstått'. Å tilstå betyr omtrent det samme som å innrømme. I enkelte sammenhenger kan en høre at 'det innrømmes rabatt' etc. Sigbjørns tolking passer vel bedre med hvordan vi vanligvis ordlegger oss i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.