Gå til innhold
Arkivverket

[#11745] Gabriel Andreas. Fjær, fra Bangsund i Nord-Tr. til N. Dakota i 1905


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Gabriel Andreassen Fjær (f. i Beitstaden i 1853) reiste i 1905 til Amerika sammen med kona Anna Olsd. (f. 1858), og barna Gurine (f.1885) og Paul (f. 1901). De finnes under emigranter fra Trondheim, og dro med skipet Salmo. Som reisemål er oppgitt Bisbe, Nord Dakota. De har oppgitt at de skal reise til sin sønn, men jeg er usikker på hvem han var. Kanskje Ole ? Hvis noen vet noe om hvor det ble av disse, er jeg interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Eldbjørg, gjør hjemmeleksen din litt bedre først, finn barna til disse to og skriv eller ring til denne adressen. Det er her de har:Fødsler, ekteskap, skillsmisser, død etc. Towner County P.O. Box 517 Cando, ND 58324-0517 Telephone: (701) 968-4345Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Eldbjørg, et skudd i det blinde: Johnson Township i Towner County, ND Census 1920 ga disse:Ole Gabrielsen 41, Inga Gabrielsen ,wife (begge f. i Norge, og deres datter Agnes 8, f. North Dakota. Fremdeles, skriv/ring til adressen jeg nevnte.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for svar! Jeg skal følge de spora dere gir. Selvsagt kunne jeg ha jobbet mer selv før jeg spurte i brukerforumet. Men en av de fine tingene med dette forumet er at en av og til kan få en 'flying start'. Og jeg er heller ikke kjent med alle mulighetene som finnes, og lærer hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Fjar, Gabriel View Image Online Age: 66 Year: 1920 Birthplace: Norway Roll: T625_1340 Race: White Page: 6B State: North Dakota ED: 172 County: Towner Image: 1060 Township: BisbeeHan bor sammen med Anna og Paul, ingen nye opplysninger.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1930 har Paul giftet seg. Jeg har ikke mulighet til å legge ut alle opplysninger nå. Minnie og Paul har ingen barn, hun er født av norske foreldre i North Dakota. Dette er alle Fjar født i Norge i 1930 censusFjar, Gabriel View Image Online Age: 77 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1743 Race: White Page: 5A State: North Dakota ED: 4 County: Towner Image: 0637 Township: Bisbee Relationship: Head-------------------------------------------------------------------------------- Fjar, Anna View Image Online Age: 71 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1743 Race: Page: 5A State: North Dakota ED: 4 County: Towner Image: 0637 Township: Bisbee Relationship: Wife-------------------------------------------------------------------------------- Fjar, Paul View Image Online Age: 28 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1743 Race: White Page: 5A State: North Dakota ED: 4 County: Towner Image: 0637 Township: Bisbee Relationship: Head-------------------------------------------------------------------------------- Fjar, Minnie View Image Online Age: 27 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1743 Race: Page: 5A State: North Dakota ED: 4 County: Towner Image: 0637 Township: Bisbee Relationship: Wife

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk, Laila! Jeg har jo fulgt med på dine oppklaringsrunder, spennende lesing selv om en ikke har noe med saken å gjøre. Gabriel var bror til min oldemor, de kom fra en søskenflokk på 15 på en liten husmannsplass på Namdalseid i Nord-Trøndelag. Fjær-navnet fikk han senere. Det er veldig artig å få mer kunnskap om han. Hvis Norge så vinner håndballkampen mot Danmark, blir dette en veldig bra dag! Hilsen Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Laila: Du sier du har flere opplysninger. Jeg forventer egentlig ikke mer fra deg enn det jeg har fått, men lurer på hvilke typer opplysninger dette er. Yrke? Bopel? Jeg har sendt en forespørsel til noen som har oversikt over gravsteder i Towner County. Jeg fant 5 stk. Fjaer på oversikten der, men vil først undersøke pris og betalingsmåte. Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Eldbjørg! De opplysningene som er i tillegg, er ikke av en 'avgjørende' art. Jeg har ikke anledning til å gå inn nå, masse ting å gjøre. (dette er ikke ting jeg kan direkte kopiere og sende via nettet, filene er håpløse!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En ting jeg lurer på, Eldbjørg.Ole Gabrielsen, når emigrerte han?Den Ole som Hans har nevnt, var død før 1930. Hans kone Inga og deres to døtre Agnes og Alene?? hhv. 18 og 16 år gml. begge f. i Nord Dakota bodde i 1930 i Bisbee, ikke langt fra Gabriel. Jeg tror dette er svigerdatter. Når ble Ole født? Jeg tar nå juleferie fra i morra tidlig, men jeg kommer til å følge med. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg er så takknemlig for at du Laila avser tid til dette! Dine antagelser ser ut til å stemme (de gjør jo som oftest det!). Jeg har nå bladd litt i gamle notater (som jeg nesten hadde glemt at jeg hadde) fra en fjern slektning, og satt sammen litt herfra og litt derfra. Jeg fant også Gabriels datter Oline på dig.ark. som emigrant i 1902. Oline var født i 1882, i flg. notatene. Olines søster Gurine, som reiste sammen med foreldrene i 1905, ble gift med Sivert Jacobsen.Jeg har foreløpig ikke klart å finne ut når Ole Gabrielsen dro. Jeg ser at Inga, som han var gift med, var hans tremenning: Inga Andersdtr. Buvarp f. 1889. Jeg har heller ikke funnet Ingas utvandring. I notatet står det at Ole døde i 1924. Her er også navna til Oles døtre, som her er kalt Agnes og Alma. Det ser ut som om familien holdt til i Bisbee i svært mange år. Skal prøve å finne ev. etterkommere der. Jeg skal ta en tur på biblioteket og sjekke en del årstall.I en annen sak i brukerforum etterlyser jeg Gabriels halvbror som emigrerte fra Beitstaden i 1869: Nicolai Andreassen Overgaard(f. 1836). Han hadde oppgitt La Crosse som reisemål. Sammen med han dro kona Anne Rebekka Nilsdtr. (f. 1845) og sønnen Ole Andreas (f. 1864). Disse er registrert under Emigranter fra Trondheim som postene 2806 - 2808. Jeg har ikke klart i finne dem i 1880 census hverken for Wisc. eller Minn. Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Da har jeg fått god hjelp fra Nord-Dakota også. Har drevet og søkt på Towner County, og kom over at det finnes ei bok som heter: 'Towner County North Dakota Families'. Jeg la inn et spørsmål på Ancestry Message Boards for Towner, og lurte om noen hadde mulighet for å slå opp i denne boka. Nå har det kommet svar, og jeg vet nå at Gabriel Fjaer døde i 1936, og kona Anna døde i 1933. Fire av barna bodde også i N-D, og er oppgitt med ektefeller. Slektsgranskere er hjelpsomme mennesker! Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.