Gå til innhold
Arkivverket

[#11746] Hva betyr 'søelægd'?


Gjest Anne Lill Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lill Bjerke

I kirkeboken fra Bragernes på slutten av 1700-tallet er det skrevet 'søelægd' under barnets navn i dåpsregisteret. (Det er i alle fall slik jeg har tolket ordet.) Det gjelder ganske mange, og jeg lurer på hva det betyr. Har det noe med sjø å gjøre? Er det ført på senere? Anne Lill Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I eldre tid ble de militære mannskapene delt i to grupper, den ene var de som skulle stå disponible for de landmilitære, de kom fra 'landlegd', mens de som skulle stå til rådighet for de sjømilitære (under 'Søe-Indrulleringschefen') hørte til 'sjølegd' eller 'søelægd'.Delingen bygde på fødestedet til guttebarn. Distrikter nær havet ble normalt regnet til sjølegdene, og tilsvarende ville garder som hørte til innlandet bli landlegder. Systemet ble endret i 1803, fra da av var det byene som produserte mannskaper til de sjømilitære.En del supplerende opplysninger kan man finne i: http://home.online.no/~fndbred/sjoman.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Til Yngve Nedrebø: Vart systemet verkeleg endra i 1803? Mannskapsrullane over Kystværnet under krigen 1807 -14 går ikkje an å tolke annleis enn at sjølegdene eksisterte framleis. Eg siktar til mannskapslistene over Kystværnet som ligg under Overlosen/Sjøinnrulleringssjefen hjå dykk og tilsvarnde lister i Riskarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.