Gå til innhold
Arkivverket

[#11752] Sparbu kyrkbok


Gjest Liliann Hålén
 Del

Recommended Posts

Gjest Liliann Hålén

Är det någon med tillgång till kyrkbok från Sparbu som kan hjälpa mig? Min mormors far Kristen Pedersen,född 1853, Overnesset, Verdal. Reste till Amerika efter ca 1878. Tror att han innan dess bodde i Sparbu . Jag vill finna ut när han egentligen reste och om han kom hem till Norge igen eller dog han i Amerika. Annat som kan vara skrivet om honom är naturligtvis också av intresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Finnes her på DA. Emigrantprotokoll fra Trondheim: 26/5 1880 Kristen Overnæs, sjømann 28 år. Bosted Vaagen, til Minneapolis Minn., linje Nordtyske, skip via Kristiania og Bremen. Frakt kr. 182.Vet ikke om det er han du spør etter, men de har mye til felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette må vel være den du spør etter og du har vel muligens funnet det samme, men jeg skriver det ned her i tilfelle det er andre som vet noe om han, og da trenger de å vite noe mere.Født 6/6 dpt. 17/7 1853 Wuku krk. Christen. Foreldre: inderst Peder Olsen Hjeldmo gift med Brynild Johnsdt. Christen ble konf. 10/10 1869 Verdal. Attest. Sparboe 12/10 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liliann Hålén

Tack Berit! Det du skrivit har jag också hittat och tror att Kristen Overnæs som emigrerade 1880 är samme man, MEN jag skulle behöva få det verifierat på någor vis. Möjligen från kyrkböcker i Sparbu. När han flyttade ut och när/om han kom tillbaka. Fanns det något boställe i Sparbu som hette/heter Vaagen? Mvh Liliann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 finnes en Vaagen gård i Sparbu.Kanskje noen andre har mulighet for oppslag i Sparbu (Mære) bydebok på gården Vaagen. Finner ikke det navnet i 1900, men finner Kvitvangsvaagen u/gnr. 8/1. Vet ikke om det er samme gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-Erik Andal

Jeg har bladd i bygdebøkene, og fant Vågen under gården Kvitvang. Det var Vågen I, Vågen IIosv. men ingen personer med navn Kristen Pedersen. Har også sett etter i kirkeboken i nevnte tidsrom, men finner heller ikke noen som er flyttet ut i perioden 1878 1883. Men dette betyr ikke at han ikke har flyttet, da det kan ha gått mange år etter at han flyttet før han kom inn i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-Erik Andal

Nå løsnet det litt. I kirkeboken for Sparbu fant jeg et ekteskap mellom ungkarl Christian Pedersen Kvernnesset og pige Ingeborg Anna Mikalsdatter Selliplass, de ble gift i Henning kirke 1 november 1878. Jeg fant da i bygdebok for Sparbu, bind VII, side 40: 'Ingeborg Anna f. 1854, ble i 1878 gift med Kristen Pedersen Kværnnesset, Verdal, f. 1853, og fikk samme år datteren Margrete, men flytta så til Verdal. Som far til Peder er oppgitt Peder Olsen Hjeldmo'Håper dette løste litt. Det ser da ut som at han reiste fra Verdal. Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liliann Hålén

Tack för all vänlig hjälp jag får. Vad menar du Kjell-Erik med att det kan ha gått många år efter det att någon flyttat tills det skrevs in i böckerna? Skrev man inte direkt alltså utan flera år eller månader efteråt? Kom också att tänka på att Kristen Pedersen kanske inte är uppskriven som utflyttad (han kanske skulle till Amerika en liten period och sedan komma tillbaka??). kan du möjligen hitta IngeborgAnnas utflyttningsdatum till Verdal? Mvh Liliann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-Erik Andal

Det jeg mener med at det kan ta flere år før man blir ført inn som utflyttet, er at når jeg ser i kirkebøkene for Sparbu for 1882, så er det ført inn personer som flyttet i 1877, så presten var nok litt lat, eller så var det slik at men ikker meldte utflytting før mange år etterpå. dette er bare spekulasjon fra meg. Kan ikke finne henne utflyttet, men skal lete etter henne i kveld. Men som det står i bygdeboken, så flyttet foreldrene til Kristen til Sparbu, og bodde der en del år, men også de flyttet tilbake til Verdal. KE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Kjell-Erik Andal Lurer på om du kunne yte en annen litt hjelp også? Leter fremdeles etter min oldemor Marie Mortinusdtr. eller Martinusdtr.Vet ikke om hun er født i Sparbu, men antar hun er født i 1850 årene. Tjente på Frøset gård i 1873-4 og fikk en datter 11/10 1874 som ugift, barnefar var Henrik Ingebrigtsen Oxur. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Kristen døydde i Amerika 17.09.1884. Etter det flytta kona fra Sparbu til Verdal. Det skulle tyde på at han reiste i 1880 som Berit seier. Mvh Thomas Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liliann Hålén

Thomas! Finns detta i någon källa på internet?Vet du var i Amerika Kristen dog och om han är begravd där eller i Verdal? Mvh Liliann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Eg har opplysningane frå ein kamerat som arbeider mykje med utvandringa over 'blåmyra'. No har eg vore i kontakt med han og du vil få svar når han har sett på saka. Elles kjenner eg fleire som er i slekt med desse du spør etter. Mvh Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-Erik Andal

Jeg har bladd og bladd i kirkebøkene, men finner de ikke utflyttet fra Sparbu. Men som sagt så står det i bygdeboka at både Kristen, kona og hans foreldre flyttet tilbake til Verdal, så de må ha funnet opplysningene i kirkebøkene. Skal lete meg fram til det.KE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Innflytting til Verdal fra Sparbu for Ingeborg Anna Mikalsdt. var 14.04.1885. Ho kom da til Aksnes etter innflyttingslistane. Dotter Margrethe var med mora men fekk attest først 21.08 same året. Mvh Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liliann Hålén

Stort TACK för all vänlig hjälp jag får! Thomas, hur kan det komma sig att IngeborgAnna och Margrete inte fick attest på flyttningen samtidigt? Mvh Liliann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Eg har vore i kontakt med familien, men dei har ikkje svar på dette. No er det berre omlag fire kilometer mellom dei to plassane, så det kan vera besteforeldra passa Margrete nokre månader før mora Ingeborg Anna kom i orden på den nye plassen. Dette blir rein gjetning og det bør ein vel ikkje halde på med som slektsforskar!! Mvh Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.