Gå til innhold
Arkivverket

[#11756] Stopp et øyeblikk


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Det jeg vil si har vel vært terpet på mange ganger, men det skader ikke med en gjentakelse. Plaser deres innlegg under grupper/fylke så er det mulig å finne det igjen også for oss som ikke besøker disse sider daglig. Ser at mange innlegg som flyr avsted ikke får svar. Kanskje har han som kunne svare på det vært borte den uka innlegget stod blant de 100-200 første. Ikke alle har tid, eller orker rett og slett ikke å se tilbake så mange dager om det ikke er noe spesielt en leter etter. Står temaet under et fylke vil det være lett synlig i mange uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Derfor kunne det ha vært kjekt å ha søkt på antall svar i et innlegg. Det ligger sikkert mange 'problemer' og venter på oss der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg er enig i at det er greit om man nevner hviket fylke man leter etter noe eller noen i, men håper virkelig ikke det vil føre til at 'de gode hjelperne' begrenser sin virksomhet til eget eller ett bestemt fylke. Har selv svært ofte fått nyttige innspill fra nær sagt alle kanter av landet, og fra folk i helt andre fylker enn det fylket problemet befinner seg i. Forøvrig var vel ikke Helges overskrift til denne saken spesielt opplysende? Det er ganske lurt å velge en overskrift med omhu, noe som forøvrig også er påpekt mange ganger her i debattforumet tidligere.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

HansHar du kjennskap om slekter i Nordland, så ser du selvsagt på om du kan hjelpe noen i den gruppen, selv om du har tjukkeste slekta i Telemark. Men du hopper kanskje over Trøndelag om du ikke har kjennskap til noen der. Og om du fører innleget inn i en gruppe så forsvinner det ikke fra den vanlige siden, det bare gjør at innlegget er søkbart på flere steder.Om en overskrift treffer eller ikke er godt registrerbart med å se på antall som har lest innlegget.Til NinaDu har en flott ide om den er gjenomførbar.med vennlig hilsen og god jul til dere alleHelge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er enig med Hans Mathisen. Man bør velge sin temaoverskrift med omhu, skal man få svar på det man spør om. Det er ikke antall svar som teller, men om man får relevante svar.Men etter min mening er det nytteløst å sette opp regler. Noen foretrekker overskrifter som er lite opplysende uansett hva andre mener. Det får bli deres personlige sak.Hvilke innlegg man leser, må også bli opp til hver enkelt. Selv leser jeg svært mange innlegg og svar, ikke fordi jeg har kjennskap til det det spørres om, men fordi jeg ofte lærer et eller annet ved å lese andres spørsmål og svar.Men i ettertid er det nyttig med en informativ overskrift. Da jeg for eksempel ville vite noe om slekten Busch, søkte jeg på temaet og fant en god del informasjon takket være opplysende overskrifter og stikkord. Da slipper jeg å spørre etter noe som det allerede finnes svar på i innlegg langt tilbake. Derfor er det nyttig med presise temaoverskrifter. Men sette opp regler, tror jeg ikke på. De som velger temaoverskrift HJELP???, fortsetter med dette uansett hva andre sier.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

AstridEr helt enig i at en bør velge temaoverskrift med omhu og at fylke bør være med i overskrift. Når det gjelder temaoverskrift på innlegg av denne sorten her derimot så kreves det mer originalitet enn slektsnavn og fylke.Det jeg ville frem til er at spørsmål etter slekt bør en føre under gruppe/fylke, selvsagt uten at det lages bastante regler.Som eksempel kan nevnes at jeg i dag fikk et glimrende svar på et innlegg som var postet 2. september. Dersom dette ikke hadde stått under gruppe tror jeg aldri at jeg hadde fått svar. Ikke mange leter seg måneder tilbake gjennom hundrevis (tusenvis?)av innlegg for å gi meg svar.vh helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Uansett fylke eller ei så vil det etterhvert bli vannvittig mange temaer under hver gruppe ..... (Jfr. Anbytarforum som har alt for mange grupper etter min mening.)Det finnes sikkert en middelvei.Er det ikke på tide å utøke gruppene i takt med antall meldinger i databasen? Det er jo ikke noe mer enn fylker å velge på. Mange meldinger består i dag av emigrantspørsmål. Hva med å få en ekstra kolonne hvor man kan legge til en ekstra gruppe utover fylke? F.eks. 'Emigranter' hvor man igjen kan velge f.eks stat i Amerika? Dette var bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.