Gå til innhold
Arkivverket

[#11762] Stardalen i Jølster


Gjest Tor Hauge
 Del

Recommended Posts

Er litt usikker om dette hører til i dette forum, men det gjelder slekt. Jeg har fått opplyst at det skal foreligge en bok om Stardalen, det var en som var evakuert der under krigen som opplyste dette. Hvor kan jeg få tak i boken, har spurt hos Norli her i Bergen, men der var den ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei, dette er jeg også interessert i . Min tippoldefar er Knud Johannessen , som er fra NORDRE NAVNLØS; også kallt STARDALSHUGEN, født i 1819. Han giftet seg med Catarine ANDERSDATTER , fra Befring, f.1819 hun også. De dro begge til Bergen, det vil si Gravdal . der de forpaktet en gård ved navn BAKKEN,som den tid hadde adresse, Fjeld prostegjeld, Askøen sogn. De bor der ved folketellig 1865, og deres eldste sønn Johannes Andreas er min oldefar. Med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei , jeg ser at det snek seg inn en feil i innleggget mitt.Stardalshaugen er det samme som Navnløs Nordre, i Jølster. Med vennlig hilsen Unni krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Jeg har også mange av mine forfedre fra Stardalen, særlig gårdene Fonn, Flatjord og Befring. Fint om vi kan få høre hvordan det går med forespørselen din, Tor! En sånn bok er jeg også interessert i.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Hei Unni! Har Paul Johannessen, Knuts bror, som min manns tipptipp! Han dro også til Askøy/Laksevåg! Takk for opplysningen om Stardalshaugen; har prøvd å finne Nordre Navnløs! Dersom du vil 'fylle på' med slekt fra Pauls side er adressen min siri_ravnanger@hotmail.com. Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Takk skal du ha, men jeg mente sånn 'fysisk'. Tråkket litt rundt i Stardalen i sommer, men med to småbarn på 'slep' begrenser det seg hvor vitenskaplig man rekker å være! Smil fra Siri :oD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Min kones slekt er fra Oldedalen (Innvik/Stryn). Jeg imponeres ofte over tradisjon med beretninger om vandringer over til Stardalen, - via Oldeskaret. Skulle ikke forundre meg om der var slektsbånd i eldre tid. -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Siri.Ja, men hvordan kunne nå jeg vite at det var 'fysisk' du forsøkte å finne den:-)), et stort smil. Jeg var på gården i sommer og hilste på den eldste av beboerne og hans kone. Jeg tror at var 90 år.Hvis jeg ikke tar helt feil er husene flyttet lenger ned en de var før, da min tippoldemor bodde der.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Som svar på mailen jeg sendte fikk jeg følgende svar: Takk for post! Eg reknar med du meinar boka til Sverre J. Befring: Ungdomsår i hærsett land. Boka kan kjøpast i alle forretningar i Jølster - og bokhandlar i Førde. Eller du kan ta direkte kontakt med forfattaren på tlf. 57 72 89 61. Håpar dette er til hjelp for deg. Med helsing Jølster folkebibliotek Grete Skaar Sunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dessuten finner dere sikkert mer om familiene i Stardalen både i Soga um Jølst (til 1801) bl.a. et 'kapittel' som heter Sèrs um Starrdalen f.o.m. s. 743 (i tillegg til gardssoga) og i Bygdebok for Jølster (1801-1974) f.o.m. side 307.Men dette er vel kjente kilder for de fleste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.