Gå til innhold
Arkivverket

[#11764] Etterkommere etter svensk jernbanearbeider Erik Gustav Rehn, født 7. april 1880


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

I flere år har jeg forsøkt å finne ut av en gåte vedrørende min egen oldefar. Ryktene sier at han, før han giftet seg med min oldemor, skulle være gift og ha barn i Oslo. Dette har jeg aldri klart å verifisere. Et av barna skulle være fotballspilleren Gustav Rehn, som blant annet spilte for Skeid og på landslaget.Min oldefar ble gift rundt 1920 med min oldemor og fikk 5 barn med henne. Min bestefar, født 4. februar 1921 var hans første barn med oldemor. Da var oldefar 41 år. Han arbeidet på jernbanene som skytebas og fartet hele sørøst-Norge rundt med sin familie.En Erik G. Rehn (38 år i 1918) arbeider som fyrbøter på det norske skipet Noruega som avgikk fra Matanzas, Cuba og ankom Ellis Island 28. februar 1918. Denne personen var svensk. Opplysningene har jeg fra Ellis Island. Jeg har ikke fått bekreftet at dette er min oldefar.Er det noen som har noen opplysninger om Rehn-personer i Oslo-området mellom 1900-1920?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Terje !Se også innlegg 7132, der har ikke Marie kommet noe særlig videre, men den hun prøvde å hjelpe er en arbeidskollega av meg,..... Rehn. Som også gjerne vil finne ut av Rehn familien i Oslo i samme tidsrom. Kan det faktisk være sånn at det er samme familie, siden det er få med etternavnet Rehn i Oslo i samme tidsrom ?Hilsen Rune !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Er redd dette ikke er samme familie. Rehn er et relativt vanlig navn i Sverige, og det kan sikkert ha levd flere med det navnet i Oslo.En liten tilleggsopplysning: Fotballspilleren Gustav Rehn skal være født 21/12-1914. Fra boka Sport i Navn og tall (Aftenpostens Sportshåndbok, 1958) står det skrevet om G. Rehn følgende:REHN, Gustav, bankfunksjonær i Oslo, f. 21/12-14 i Oslo, medl. av 'Reidulf' (24-38), 'Skeid (39-), begge Oslo. Fotball: NM 47 (vh), 9 landsk. 45-48 (8 vb, 1 vh), 18 AIF-landsk. Dessuten bandy (2 AIF-landsk.).mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Dette er et forsøk på å gjenopplive en gammel diskusjon. Kanskje er det nye brukere der ute med ny informasjon ?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Terje Rehn Holm-Johnsen, När jag läser Din inledande fråga, får jag själv ett antal frågor som kanske kan leda diskussionen framåt: 1) Är Erik Gustav Rehn, født 7. april 1880:s ursprung utforskat? 2) När kom han till Norge? 3) Har frågan ställts i Anbytarforum?Om de första två frågorna besvaras, bör det väl vara lättare att få svar på om han 'før han giftet seg med min oldemor, skulle være gift og ha barn i Oslo'. I 'FT' för 1890 i Sverige finns en Erik Gustaf Rehn född 1832 i Göteborgs o Bohus län. Rapporterar enbart p g a namnlikheten. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Olle, her er svar på dine spørsmål:1) Ja, hans ursprung er utforsket. Han er født i Tingstad, Norrköping som sønn av livgrenadjär Oscar Fredrik Rehn (opprinnelig navn Andersson, men tok Rehn som soldatnavn) og hustru Johanna Wilhelmina Carlsdotter. E.G. Rehn har da en rekke soldater i sin anerekke, alle fra Östergötland.2) Jeg vet ikke når han kom til Norge. Jeg vet at han er far til min bestefar Arne Fredrik Rehn som blir født 4. februar 1921 i Brevik, og at foreldrene da er gift (de blir forøvrig skilt i 1939).3) Nei, jeg har ikke stilt spørsmålet til anbytar-forum. Grunnen er at jeg har antatt dette er et hel-norskt tilfelle. Jeg har snakket med svenske medlemmer av slekten, men ingen kjenner til hans historie fra ca 1900 til 1921. Ved folketellingen 1900 finner jeg ham ikke i Norge. Han har nok kommet etter den tid.Jeg tror fortsatt ikke anbytarforum er rette sted å lete da jeg har hans aner, men søker ukjente 'søskenbarn' her i landet. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Terje, Tack för dessa tydliga svar! Den frågeställning Du har initialt gör väl att det vore bra att kartlägga denne Rehn från vaggan och fram till dess han gifter sig; Och då kanske 'anfalla på två flanker',alltså både gå bakåt och 1) ta reda på vad som står vid giftermålet 'rundt 1920'. Där bör väl stå var han kommer ifrån ...och gå framåt och 2) följa honom i husförhörslängder i Tingstad, Östergötland från 1880 och fram till dess han flyttar... vilket alltså kan ha skett efter 1900.Någonstans emellan dessa frågor kommer Du att finna svaret på Din fråga ... och jag tror, när det gäller nr 2 att det i dag med tillgång till Genline skulle finnas någon som kan hjälpa Dig om Du frågar under Östergötland och Tingstad sn i Anbytarforum. (Har själv inte Genline ännu).Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.