Gå til innhold
Arkivverket

[#11765] Ingeborg Anna Larsdatter f. ca. 1806, Vågan i Lofoten.


Gjest Britt D. Hjeltnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt D. Hjeltnes

Ønsker opplysninger om forfedre til Ingeborg Anna Larsdatter f.ca.1806 i Vågan, Lofoten. Vet ikke mye om henne.Viet 19.05.1823 m. Benjamin Jonsen, f. 1800, fra Rotsundelv i Nord-Troms. Barn : Johan Peder, (min ane) f. 1823, Christianne Lavina f. 1826, Dorte Maria f. 1829, Lorents f. 1831 og Elisabeth Cornelia f. 1836. Benjamins far ,Jon Pedersen f. 1758, var født i Tolga , Hedmark og kom til Nord-Troms ca. 1765 - 67 sammen med foreldre og søsken. Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johan I. Borgos

Hei! Vågan er et problemsokn. Alt kirkebokmateriale fram til 1866 er tapt i brann (klokkerbøker finnes fra 1843). Det finnes militære ruller fra det tidsrommet IAL blei født, men då må du ha navnet på faren hennes. Er ikke det nevnt ved vigselen? Jeg ser at hun gifta seg svært ung. Kan hun være konfirmert der hun gifta seg? Hvis du ikke finner noe der, er skifteprotokollene en liten mulighet, med det er sikkert lurere å ta kontakt med folk i Vågan som driver med slektsforskning der. Mvh. Johan I. Borgos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Britt D. Hjeltnes

Takk til Johan I. Borgos. Jeg har fått nye opplysninger om Ingeborg Anna. Ved vielsen er alderen hennes oppgitt til 22 år og etternavnet er sannsynligvis Dahl. Da skal hun vel være født ca. 1801 og faren heter Lars Dahl. Hva finnes det av bygdebøker o.l. for området ? Mvh. Britt D. Hjeltnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På Statsarkivet i Trondheim finnes vaksinasjons- protokoll for Vågan fra 1818, og hvis du er heldig så er hun kanskje å finne der. Hvis hun har mistet foreldrene og hadde penger, så er hun kanskje å finne i overformynderruller for Lofoten. Mikrofilm NT-109 dekker årene 1819-1823 og 1824-26, og mikrofilm NT-110 dekker årene 1809-1828. NT-111 dekker årene 1809-1824. Hvis jeg var deg ville jeg kontakte Statsarkivet i Trondheim, og få dem til å prøve å finne henne som vaksinert. Der står det oppgitt navnet på de vaksinertes far.Telefonnummeret dit er: 73 88 45 00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Britt  D. Hjeltnes

Dette var interresant. En stor takk til Michael Moum. Finnes det flere opplysninger i de militære ruller om Lars Dahl ? Alder , gift , barn og hvilken gård han bor på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

1806 Gård nr. 22 Følstad nr. 97 strandsidder Lars Dahl, ingen alder, fødested Romsdalen Søn Johan Christian 14 år. Finner Lars Dahl ikke senere i Vågan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.