Gå til innhold
Arkivverket

[#11771] Sverige - Anders Storm


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Er det noen som har kjennskap til en viss Anders Storm i Sverige? Har ikke ytterligere informasjon enn at han fikk en datter Anne Charlotte som immigrerte til Skjeberg i Østfold. Anne fikk en uekte sønn, Martin Toreson, født ca. 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Martin Toresøn bodde på gården Rønnildhaugen(plads) u/gnr. 81/1 i Skjeberg hos sin stefar som var enkemann, Ole Kr. Olaves. Det står at Martin var f. 1873 i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Magne Grasto, Vilka är Dina källor? Dessa kan vara viktiga för att kunna skapa en hypotes omkring var man skall leta. Av Dina uppgifter gissar jag att Anna Charlotta Storm är född c:a 1850.Av de uppgifter Berit Knudsen funnet drar jag slusatsen att Anna Charlotta Storm är död före 1900 men levde 1887.Kan tänka mig att det förmodligen är bättre att Du söker just Anders Storm i Sverige och i Anbytarforum http://genealogi.aland.net/discus/ Fann en kandidat i Disbyt - Anders Storm Östra Frölunda Älvsborgs län f 1822-, men kanske kan Du finna uppgifter i Norge vid dotterns död som kan göra att Du kommer närmare än denna min mycket osäkra hypotes. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen, Fann efter sökning Magne Godbergs inlägg i Anbytarforum från 2 sept 2002. Av detta framgår att 'Martin Toreson f. utenfor ekteskap i Malmø 10/6 eller 10/7 i enten 1873 eller 1874'. Om det verkligen handlar om Malmö i Skåne gäller det att söka där för att finna moderns härkomst och Anders Storm. Det finns dock en församling i Bohuslän, som heter Malmön. Det gäller att kunna utesluta denna. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei alle sammen!Berit: I FT 1900 for Skjeberg har også jeg funnet Martin med stedfaren Ole Kristian Olavesen.Olle: Har lige sendt en forespørsel til Magne Godberg(se ovenstående innlegg) og spurt hvilke kilder han har brukt, vil komme tilbake til dette når svar fåes. Ved vielse med Ole Chr. i Skjeberg 3. søndag i faste 1882, står Anne Charlotte oppført som født i 1844, og hennes far der er Anders Storm. Ved dødsinnførsel i kb., i Skjeberg, død 19.08.1899, oppgis fødselsår til 1849. Ved hennes død oppgis ikke noe ang. hennes far.Dette innlegget er delvis på initiativ av Magne Godberg, og all informasjon som fremkommer herved kommer følgelig av ham. Når det gjelder hans innlegg hvor det står at Martin er født enten i Malmø eller Gøteborg, bygger dette kun på Martins datters vurdering, som sier at hun ikke ved hvor hennes far er født, men gjetter på traktene rundt Malmø eller Gøteborg.Alt i alt ligger problemet for tiden på manglende tilgang på kirkebøker for respektive steder i Sverige. Dersom noen har mulighet for å sjekke dette for meg, hadde jeg satt stor pris på det.Vil forøvrig takke alle for hjelpen, og ønske dere en riktig god jul!Mvh Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, kildene til Anne og Ole Chr.s vielse og Annes dødsfall er Skjebergs kirkebøker.Når det gjelder fødselsdatoene til Martin, er de bla fra ekteskapsinngåelse (i Sarpsborg, tror jeg. Rot i egne notater) 1. desember 1903 og ved hans dødsfall 15.07.1939 og gravsten (begge i Degernes i Norge) samt folketellingen i 1900 og konfirmasjonen 30.09.1888 i Skjeberg kirkebokJeg tror ikke alle de fire datoene opptrer, kanskje tre, men jeg har tatt dem alle med for å være på den sikre side. Det er etter mitt syn umulig å vite når han var født med de kildene vi kjenner i dag. Det kan også tenkes at ingen av de fire datoene er riktige.Jeg vil gjerne stemme i Magnes takknemlighet for all hjelp, og jeg slutter meg til hans julehilsen.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Magne och Magne ;o) Vad intressant att det finns uppgifter: 'Ved vielse med Ole Chr. i Skjeberg 3. søndag i faste 1882, står Anne Charlotte oppført som født i 1844, og hennes far der er Anders Storm. Ved dødsinnførsel i kb., i Skjeberg, død 19.08.1899, oppgis fødselsår til 1849.' Får jag föreslå att ni lägger in en fråga i Anbytarforum, Landskap, Spårlöst försvunna / Landskap okänt och med rubriken Anders Storm, samt att ni redogör för de uppgifter ni har i tur och ordning samt källorna för dessa.Det bör bli intressant att se om alla Abytarforums 'ögon' kan se mer än vad vi gjort så här långt.Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Man krysser jo fingrene og håper at alt går bra. Jo mer man krysser, jo mer håper man det går bra... Et mer eller mindre norsk ordspråk med modifikasjoner.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, jeg tenkte jeg bare skulle komme med en opplysning til de som eventuelt følger debatten:Dette og beslektede spørsmål har også vært tatt opp i innleggene 5987 & 10362.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Magne Godberg

Et år er gått, og enda flere spor er løpt ut i sanden. Er det noen som vet noe eller har noen forslag om hvordan dette best kan løses?Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.