Gå til innhold
Arkivverket

[#11774] Gården Husebye, Røyken i Buskerud


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Er det noen som kan være behjelpelig med å finne opphavet til Ingeborg Syversdt. f.ca.1767 gravlagt 21.9.1842 i Røyken. Hun var gift med Paul Paulson Wear f. 1771 og d.1838. De ble gift ca. 1793 i Røyken. Ved FT 1801 for Røyken er han oppført som Husmann med jord under gården Husebye sammen med to av barna, Anne Maria 5 år og Peder 3 år.. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Jeg har ikke noe nytt om Ingeborg Syversdatter, men hvis du er interessert i Paul Paulsens herkomst, så har jeg jeg en del data. Broren hans tilhører nemlig min kones aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Dagfinn! Ja, jeg vil svært gjerne ha de opplysningene du sitter på vedr. Paul Paulsons opphav. Var han fra Wear?? Venter spent på svar fra deg..Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Paul Paulsens foreldre var Paul Pedersen og Catrine Jensdatter. Jeg har ikke funnet hvor Paul Pedersen er døpt, men det ser ut til at han hadde ihvertfall en bror, Peder, som kom til plassen Gulle under Vear. Jeg antar at det det samme som gården Gullaug idag. Paul Pedersen er også benevnt Gulle i kirkeboken, men han bodde på flere plasser (Vassdalen u/Klemmetsrud, Hof-eie, og Vear-eie.)Catrine var datter av Jens Jacobsen Jakobsland og Maria Mikkelsdatter. Catrines søster Kari var gift med en Mikkel Pedersen på Bjørnstad. Søsteren Anna var gift Tore Christensen Berget på Kjekstad, og søsteren Marthe, som var gift med Erik Olsen, kom til Vang.Dette ekteparet har jeg blant mine aner.Paul og Catrine hadde mange barn og levde som husmannsfolk. Sønnen Lars ble gift med Anne Christensdatter Sagbakken, og deres barnebarn Lisa Olsdatter er min kones oldemor.Jens Jakobsen Jakobsland var sønn av Jakob Nielsen Jakobsland og Margrete Jensdatter. Det er sannsynlig at Margrete Jensdatter var datter av Jens Olsen Hesselberg, som var foged i Lier, Røyken og Hurum fram til 1682, da han havnet på Akershus for rot i regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Hei Jeg har en Lars Paulsen f. ca 1780, gift (ca 1801) med Anne Christensdatter. De fikk en sønn Hans Larsen Wear (f. 1811) gm Oline Hansdatter, de ble igjen velsignet med mange barn. Blant fadderne til disse barna dukker bla. Anne Marie Paulsdatter opp. Hans Larsen holdt seg på Wear, Lundseie og Follestad. Samme familie eller...? Mvh Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Lars Paulsen, f jan 1776, foreldre Povel Pedersen Hofsejet og Catrine Jensdatter, g 18.11.1801 med Anne Christensdtr Sagbakken. Hennes foreldre var Christen Thoresen og Anne Gullichsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Takk for tilbakespill med interessante opplysninger! Når det gjelder Paul Pederson og Catrine Jensdt. har jeg reg. følgende barn av disse:Peder f.10.8.1760, Jens f.8.4.1762, Hans f.8.4.1764 d.28.9.1783, Ole f.6.4.1766 d.15.9.1836, Lars f.10.4.1768, Poul f.17.1.1771 d.24.1.1838, Lars d.y. f.21.1.1776, Niels f.1777 d.19.5.1777, Otto f.8.1.1778, Andreas f.16.12.1781, Marie f.31.7.1785Til Anne: Den Anne Marie Paulsdt. du nevner som fadder er datter av Paul Paulson og Ingeborg Syversdt. Anne Marie ble døpt i Røyken 10,8,1794.Her er vi egentlig tilbake til mitt egentlige spørsmål, Hvem var Ingeborg Syversdt., og hvor kom hun fra?? Håper noen kan bistå i den videre 'etterforskning' vedr. denne kvinnen!! Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Et mulig spor til Ingeborg Syversdatter: Guttorm Syversen Follestad var forlover til Paul og Ingeborg. Guttorm Syversen var gift med Aase Margrete Svendsdatter på Follestad, men det er ikke angitt hvor han kom fra. Paul og Ingeborgs barn Anne Maria ble døpt på Follestad-eie, og blant fadderne var Aase Svendsdatter og Guttorm Syversen. Det kan jo tenkes at Guttom og Ingeborg er søsken. Når Guttorm og Ingeborg døper sitt andre barn år han døper sitt andre barn Johanne i 1793, er to av fadderne fra gården Bruset i Asker. Dette kan tyde på at Guttorm har en eller annen tilknytning til Asker.Ingeborg Syversdatter var for øvrig enke da hun giftet seg med Paul. Hun giftet seg i 1789 med reserve dragon Hans Thorsen , som muligens var født på plassen Berget under Kjekstad i 1764. De fikk en sønn Andreas i februar 1790, og omtrent samtidig omkom Hans ved et fall på låven (.. der havde ved et fald ned i Ladet endt sine dager..). Det ser ikke ut som Ingeborg hadde noen slektninger i Røyken på dette tidspunket.Når det gjelder Pauls søsken, har jeg stort sett samme opplysninger.Otto ble begravet 28.2.1809. Jeg er også litt i tvil om Pauls dåpsdag, Jeg mener det skal være 6.1.1771 (Dom ? Circum Xsti = første søndag etter nyttårsdag). 17.januar er ikke søndag i 1771. Paul og Catrine fikk også et dødfødt barn (1774).Niels, begr 19.5.1777 er ikke sønn av Paul Pedersen, men av Peder Paulsen Gulle. Han ble gift med Ingeborg Andersdatter Vear i 1767. Det ser ut som er flere familier med Paul og Peder på Gulle, men det er vanskelig å finne ut om det er samme slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei igjen! Ja her var det igjen endel nyttige tips som jeg skal forsøke å ta tak i! Det finnes liten info. fra Røyken/Asker fra denne perioden tilgjengelig på nettet, så jeg må vel søke videre i kirkebøkene. Jeg takker for hjelpen så langt, og ønsker en riktig god jul og et fredfylt godt nyttår til alle som er 'innom' dette innlegget! Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Det ser ut som teorien til Dagfinn stemmer vedr. slektskapet mellom Guttorm og Ingeborg. Guttorm og Ingeborg er søsken iflg.Fam.search! Guttorm Syverson er født/døpt 2.7.1766 og er nr.3 i en søskenflokk på 8 barn. Ingeborg er født/døpt (22.8.1767?? 1776??). Hun døde på Husebye i Røyken 16.9.1842 og ble gr.l. 21.9.1842. Deres foreldre er oppgitt i Fam.Search til å være Syver Thoreson f/dpt. 1.5.1726 og gr.l. 2.12.1776 i Røyken, og hustru Ambiør Guttormsdt. (Wear?) f./dpt. 21.8.1739, gr.l. 2.6.1784 i Røyken... Kan disse opplysningene være med på å 'løse mysteriet' vedr. hvem foreldrene til Ingeborg Syversdt var,... og hvor de eventuelt kom fra.?? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Jeg vil ikke gi opp!! Dagfinn har i et innlegg en teori om at Ingeborg muligens kom fra Asker som jo er nabokommunen til Røyken. Hun hadde vært gift tidligere. Er det noen som sitter med kirkebøker for Asker som har tid og mulighet til å sjekke dette sporet?? Som det fremgår ovenfor oppereres det med to ulike årtall for født/døpt for Ingeborg, 22,6.1767 og 22,8 1776. Dette innebærer at hun sansynligvis giftet seg første gang mellom 1786 og 1792. Som nevnt tidligere ble hun gift med Paul Paulson ca.1793. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Folkvord

Hei! Etter mye leting med god bistand, ser det nå ut til at jeg har funnet de rette foreldrene til Ingeborg Syversdt.I følge kirkebok for Bragernes, (Drammen), var Ingeborg uekte født 1667 og døpt i Bragernes den 19.juli samme år. Foreldre var Karen Torstensdt. fra Lands prestegjed, og 'udlagt til barnefader: Syver Halvorsen fra Torpa i Land, paa garden Harstad'Faddere var Hans Einarsen, Ole Iversen, Anne Marie, Povel Pedersen og Siri Hansdatter.Jeg har søkt etter begge foreldrene til Ingeborg, men har ikke funnet noen av dem i Drammen, Røyken, Hurum eller i Land.Om det er noen som har opplysninger om disse vil jeg være veldig takknemlig for svar! Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Rune Folkvord

Hei! Den 24.7.1773 giftet Arne Joensen Nygård seg med pige Kari Toresdt. i Røyken, (MINI 2 Side 217).Er det noen som kjenner opphavet til denne Kari Toresdt.? Kan det være den samme som Karen Torstensdt., mor til Ingeborg Syversdt.??Jeg finner ingen Kari Toresdt. døpt i Røyken så hun kom sikkert utenbygds fra. Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.