Gå til innhold
Arkivverket

[#11775] JEG SLITER; forts. på Frantsen; Lardal og Våle


Gjest Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Dåpan

Jeg fortsetter å lete etter etterslekt. Har tatt utgangspunkt i Frants Frantsen som nevnt i tidligere innlegg. Hvem vet egentlig hvor mange timer jeg nå har sittet for mikrofilmapparatene på biblioteket, men det er jo en slektsgranskers hverdag eller hva?Jeg prøver å søke i FT 1900 etter personer som skal leve da.Her er noen av mine hodepiner;Herman f.8.5.1863 Lardal for. Jacob Frantsen og Hella Gurine Halvorsdtr. Han er fadder i 1882.Peder f.6.2.1865 Lardal for. Jacob Frantsen og Helle Gurine Halvorsdtr.Tarald f.24.9.1867 Lardal for. Jacob Frantsen og Hella Gurine Halvorsdtr.Peder Ingvald f.30.8.1876 Lardal-Berg for. Anders Pedersen Berg og Trine Andrine Jacobsdtr.Nils Jacob f.8.8.1881 Lardal-Glenne for. Anders Pedersen Berg og Trine Andrine Jacobsdtr.Anton (Adolf) Torvald f.24.4.1883 Lardal-Glenne konf. Lardal 3.10.1897 Bjertneseie for. Anders Pedersen Berg og Trine Andrine Jacobsdtr.Hilda Marie f.17.8.1877 Lardal for. Samuel Larsen og Maren Olette Jacobsdtr.Laura Jørgine f.21.12.1879 Lardal for. Samuel Larsen og Maren Olette Jacobsdtr.Selma Mathilde f.19.2.1882 Lardal for. Samuel Larsen og Maren Olette Jacobsdtr.Ole f.15.6.1870 Våle-Grøstad konf. Våle 19.10.1884 bop.Våle-Hals for.Frants Frantsen og Rine Sofie Kittelsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet noen, men om det er rette personer vet jeg ikke:Tarald Jacobs 1867 Lårdal Brb. i Kilebygden, Solum Telem.Nils Jacob Anders. f. 1881 Laurdal i Kristiania Urtegaden 32.Adolf Torvald Anders. 1883 Lårdal Brb. i Kilebygden , Solum Telem. Hovet grd.Alfred Anders. 1883 Laurdal JL, i Skien Duestien.Laura Lars. 1878 Svarstad Laurdal Brb., i Skien Liegaden.Har du sjekket emigrasjon, og hele landet i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ble litt uklart. Med hele landet mente jeg skipslistene, Heile landet, som står under Finnmark i fylkeslista for 1900. Håper det ble litt bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei; Jeg har funnet noe i Våle bygdebok til deg under Vestre Rånnerud. Frants f.ca.1823 i Lardal d.1874 på Grøstad gm Rine Sofie Kittilsdtr. f.1829 i Lardal d.1877 på Grøstad I Undrumsdal. (Hennes mor Sibylle Rolfsdatter Berg, døde på Rånnerud i 1866 73 år gml.)Barn de tre eldste er født i Lardal: 1. Trine Sofie f.1854 ektet 1882 Erik Knutsen Råen. 2.Kristian,f.1857,reiste i 1887 til Amerika. 3.Hella(Helga) Andrea,f. 1859 d.1896 på Grytnes i Våle.7.Ole,f.1870 på Grøstad i Undrumsdal, 8.Hans,f.1873 på Grøstad, Smed,død som ug 1895 i Tønsberg; Hans kalte seg Nyrerød.(Resten av barna står det dessverre ikke noe om.)Da Frants Frantsen solgte bruket i 1870 flyttet familien til Lærumsteigen og senere til Grøstad. Håper at dette kan gi deg noen oppklaringer. Mvh. Anne-Lise Skillinghaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Av dem som Berit har funnet fram til knytter det seg nok usikkerhet til dem som er oppgitt med fødested 'Lårdal Brb'.Brb = Bratsberg Amt, dvs Telemark fylke, og Lårdal må derfor være Lårdal i Telemark.JL = Jarlsberg og Laurvig Amt, dvs Vestfold fylke, så 'Laurdal JL' er utvilsomt Lardal i Vestfold.'Svarstad Laurdal Brb' er derimot mystisk ettersom Svarstad jo er i Lardal i Vestfold, mens 'Brb' som sagt viser til Telemark. Kan det tenkes at den som foresto registreringen den gangen i 1900 har hengt på Brb ved en misforståelse - i så fall kan det jo også gjelde 'Lårdal Brb'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Takk Anne-Lise og Berit.Til Anne-Lise; dette har jeg sett og gått videre på. Har funnet alle barna til Frants og Rine Sofie og prøver nå å finne mer etterslekt. Takk for innspill. Mvh.HegeTil Berit; takk for innspill. Dette er opplysninger jeg vil gjøre flere undersøkelser om. Har nok ikke vært flink nok, det hender at det stopper helt opp og jeg må bare rope om hjelp! Mvh. Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Hege.Kan det ha forekommet en forandring/regulering av kommune-/fylkesgrensen? Det er jo noe som skjer fra tid til annen, mens gårdene ligger der de lå.Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Endring av sognegrenser, herredsgrenser osv. kan mange ganger skape problemer, men når det gjelder Lardal - og gårder i Lardal - tror jeg vi kan være sikre på at bygda aldri har hørt til Bratsberg/Telemark. Lardal, med nåværende grenser, hørte i alle fall 1650 til Tunsberg len, og dersom man tenker på de topografiske forholdene, er det knapt mulig at noen av Lardalgårdene noen gang har sortert under Bratsberg.Det jeg tenker meg, er at den talte personen har oppgitt å være født i Lardal, noe registratøren har oppfattet som Lårdal - og dermed har føyd til Brb for egen regning. Det må nok gjelde for 'Svarstad Laurdal Brb' i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hege Dåpan

Hjelp!!!!!!! Finner ingen Tarald f. i Lårdal. Men jeg finner ikke hans døtre heller f. i Kilebygden el. Solum. Ikke konfirmerte i Kilebygd el Solum. Det står i Lardal kirkebok; utflyttede; Tarald Jacobsen Grini, bop. Grinieiet til Larvik februar 1884. Finner ikke som innflyttet i Larvik, heller ikke utflyttet igjen, heller ikke som innflyttet i Kilebygden. Noen som har noen forslag? Noen som kan hjelpe? Mvh. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.