Gå til innhold
Arkivverket

[#11781] Domsakter ca 1815, Bergen


Gjest Barbara  Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara  Lose

I følge 1815 - Census for Bergen var min 3. tipp-oldemor Anne (Lovise) Olsdtr innsatt på Bergens tukthus ( Post 10961 Nr. 10985 ). Jeg antar at den neste personen i denne lista - Sare Willums., Post 10962 - er i slekt med Anne Lovise, kanskje hennes mor eller tante.Er det mulig å få opplysninger fra domsakter om hvorfor og hvor lenge A.L.O. og S.W. var på tukthuset?Jeg har stilt dette spørsmålet allerede i tema 11358 og tror at vedkommende innlegg kanskje har blitt oversett. Takknemlig om jeg fikk et svar.Med vennlig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Etter Bytingsdom er Oline Martine Olsdatter satt inn i Bergen tukthus 7. november 1814 om formiddagen kl. 9 for å sone to år for tyveri. I samme sak og på samme tid settes Anna Lovise Olsdatter inn for ett år for heleri, og Sara Willumsen likeledes ett år for heleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara  Lose

Huff - hjeltelig takk for opplysningene!Da mangler bare nok faren Ole Willumsen / Wilhelmsen (48 år i 1801). Merkelig nok finner jeg den verken mellom de levende i 1815 eller mellom de døde (før og senere). Enkelte personer forsvinner rett og slett! Hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der døyr ein Ole utan etternamn på sjukehuset i 1813, 62 år gamal. Han vert gravlagd på St. Jakob 0306 1813. Det er ikkje utenkeleg at det kan vere din Ole. Han var jo 48 år i 1801-teljinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for hjelpen! Det ser riktig ut.Dersom Ole Willumsen døde i 1813, er mora til Anne Lovise i 1815 vel ikke Sare Willums. (70), men heller ENKEN og daglønner Sara Olsdtr (48-63). Da forsørgeren var død, er det ikke helt uforståelig at noen av familien begikk tyveri og heleri i 1814.Jeg var nok litt nysgjerrig om opprinnelsen til A.L.O. sin kjæreste på tukthuset - 24 år g. Ole Olsen Oxvig / Ogsvig. matros og innsatt 1814-1816, som var i det minste far til hennes 1ste barn.Det fins tre unge OOOs i FT 1801:a) Ole Olsen, 11 år, på garden Oxvigen i Amt Romsdalb) og c) 2x Ole Olsen, 10 og 14 år, på garden Oxvig i Lyngen, Amt Finmarken. Personene her er alle betegnet som 'lappefolk'. Hvis OOO var virkelig en matros, har jeg en hang til å ekskludere b) og c) fordi jeg tror at Sami var vel nok ikke kjent for å engasjere seg i sjøfart ved tidligere 1800-tallet. Eller er det en klisjé ?God Jul! Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.