Gå til innhold
Arkivverket

[#11785] 2 stk. Inger Halvorsdtr.f.1793 Eiker, Bu


Gjest Anne Lill Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lill Bjerke

Er det en av disse som giftet seg med Christen Larsen 27.des. 1820 i Bragernes kirke? I tilfelle hvem av dem?1) Inger Halvorsdtr. f.10.8.1793,døpt 18.8.1793 foreldre Halvor Andersen Krogstad og Mari Andersdtr.2) Inger Halvorsdtr. f.22.12.1793,døpt 25.12 1793, foreldre: Halvor Larsen Horgen og Berthe Andersdtr.I kirkeboken under ekteskapsinngåelse står det bare at bruden er fra Eger. Ingen fars navn. Det er mulig mødrene er søstre, uten at jeg har sjekket det inngående. (kirkebøkene i Eiker er en utfordring)Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dette paret døper en datteren Else på Eiker 11. juni 1821 - mulig at faddere i denne dåpen kan hjelpe oss med å finne rett mormor og morfar til dåpsbarnet. Dette kan jeg sjekke i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Det er kjempefint. Jeg har ikke fadderene til Else, men jeg har til eldste sønnen Hagbart f. 10. juli 1823 og døpt 31. aug. Det er (slik jeg har klart å lese kirkeboken): Maren L.R. Petersen, Sørine Kristiansd., Erich Larsen av Stømsø, ...Heffermehl og Ole Wang. Hagbart tar navnet Larsen som sin far og blir skomaker som han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Else fødes 4. mai og døpes i Haug kirke 11. juni 1821 - foreldrene er Skomaker Christen Larsen og hustru Inger Halvorsdatter Holmen. Faddere er: Malene Gulbrandsdatter Holmen, Maria Halvorsdatter Holmen, Per Trulsen Horgen, Ole Mortensen Horgen, Anders Halvorsen SundbakkenDette beviser intet. Men det peker vel i retning av at hun har forbindelser til Horgen. (og alstå tenkbart kan være datter av Halvor Larsen og Berthe Anderdatter.) Men (og det er av og til et men) - hva som er mer interessant er en vielse på Eiker den 29 okt 1822 - der vies nemlig Inger Halvorsdatter Krogstad og Ole Eriksen Horgeneie- (det er 'den andre' Inger som her vies) - og dessuten finnes det et skifte i Krogstadelven 23. jan 1828 som er interessant, skiftet er etter Halvor Andersen - han etterlater seg enken Mari Andersdatter og 3 barn: 1. Anders Halvorsen (myndig) - 2. Inger Halvorsdatter gift med Ole Eriksen og 3. Mari Halvorsdatter 24 år.Dette betyr at 'din' Inger Halvorsdatter ikke er datter av Halvor Andersen og Mari Andersdatter.Men - strengt tatt er dette ikke noe bevis for at 'din' Inger Halvorsdatter er datter av Halvor Larsen og Berthe Andersdatter. (selv om det virker sannsynlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.