Gå til innhold
Arkivverket

[#11790] Hjelp-Nå trenger jeg hjelp!


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Folketellingen 1865 for Norderhov i Buskerud opplyser følgende: På bruket 'Snadden' Karl Gulbrandsen,inderst,dagarbeider 24 år f.i Norderhov Hvem var foreldrene hans?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er bare en Carl Gulbrandsen som er født i Norderhov i 1841-42:Norderhov kirkebok nr. 10, døpte 1842: født 22. april, døpt 3. juli Haug, Carl Martin, uekte, foreldre Ungk. Gulbrand Gulbrandsen Finsand 51 år gl. Enke Marthe Pedersdatter 42 år gl. Faddere: Peter Iversen Høneneie, Christian M???lsen Waagaard, Marthe Halvorsdatter Nærstadeie?, Anne Andres?datter Høneneie, Marie Iversdatter Høneneie. Oppgaven? av husmann Christen Christensen Almseie. Faderens tredje leiermål med tre forskjellige mødre: 1ste barn med Berthe Steensvolden i Hole for 18 år siden, 2dre for 7 år siden med Marie Olsdatter Ultvedt.Gulbrand og Marthe fikk datteren Karen Mathea f. 19. desember 1845. Hun var også uektefødt. ”Faderen har tilforn udstaaet 20 Dages Vand og Brød Straf for Leiermaal med 3 forskjellige Personer. Moderens 2net Leiermaal med Samme Person.”Du finner Marthe som enke i 1865 sammen med datteren. Kanskje Gulbrand og Marthe giftet seg til slutt?Jeg tror du finner Gulbrand, 12 år gl., på gården Finsand i Norderhov i 1801 sammen med hele familien. Finsand er i 1865-tellingen i Ådal.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ja, han Gulbrand var litt av en kar. Litt av en kvinnebedårer som likte å være ubundet. Det var ikke de eneste barna han fikk rundt omkring. Nå skal vi se hva jeg har funnet om han.Starter med det første barnet som er funnet:1) 2/10 1815 Jørgen. Foreldre Gulbrand Gulbrandsen Finsand og tj.pike Berte Engebretsdt. Hønen.2) 9/7 1823 Gulbrand. Foreldre Gulbrand Gulbrandsen Finsand og pike Inger Jan?/Jons?dt. Næs eie.3) 12/9 1823 Lars. Foreldre ungk. Guldbrand Guldbrandsen Finsand i Ådalen 36? år og pike Kari Syversdt. Heens eie 35 år.4) 10/12 1834-29/3 1835 Gurine. Foreldre ungk. gaardmands.... Gulbrand Gulbrandsen Finsand 48 år og pike husmannsdt. Maria Olsdt. Ultved eiet 30 år. ----Hennes 3. lejermål.= 1. med enkem. Anders Amundsen Jahr av Modum 6 år siden. 2. med gulbrand Olsen Bjølsund eiet av Ager for 10 år siden.5) 22/4-3/7 1842 Carl Martin. Foreldre ungk. Gulbrand Gulbrandsen og enke Martha Pedersdt. 42 år, Semseie.6) 19/12 1845 Karen Mathea. Foreldre som Laila har oppgitt.Lejermål nr. 1 av Maria Olsdt. i Aker har jeg ikke funnet 1824-27.2) 24/7 1829 Caroline. Foreldre Anders Amundsen Jahr, enkemann af Modum og pike Maria Olsdt. Ultvedteie.3) Se over nr. 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.