Gå til innhold
Arkivverket

[#11798] Herman Schulestad, født 1865 på Østre Toten.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

HeiEr det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Herman Schulestad? Født på Østre Toten i 1865. Hvem var hans foreldre? Hva jobbet de med? I 1900 finner jeg Herman med familie i Barbu komune i Aust Agder fylke. Han er da 'bagermester' med egen forettning. Er det noen som har kjenskap til denne forretningen? Bostedet er oppført som Frydensten, er det et sted eller et hus? Alle opplysninger motas med takk.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei.Jeg finner ingen Herman f.1865 på Østre Toten,men derimot en som heter Herman Olsen f.1864 i Balke på Østre Toten.Han er sønn av Ole Johannessen og Pernille Nielsdatter.Dette kan du sjekke ut selv ved å gå inn på slektshistorielaget.no Der finner du folketellingen for 1875 også.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Joda - du finner han i FT 1865 som sønn på Sulustad Søndre Lykke til videre - jeg vil tro at det finnes en del stoff på Dokumentasjonssenteret på Kapp; Eva trår sikkert til ettersom hun er godt kjent der. Digitalarkivet: 1865-telling for 0528 Østre Toten. [102811/12] Rettar til dataene: Digitalarkivet Post 103 av 1288/7787 totalt i databasen Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Merknad (gard) Overskrift 103 2 43 Fredsvold Balke Østre Toten Sulustad søndre 33 2 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Hester Stort kveg Får Svin Kveite Rug Bygg Blandkorn Havre Erter Poteter 649 25 1 Jens Jakobs. Husfader Gaardbr og Selveier g 36 m Totens Prgj. 1 5 2 1 1/8 1/2 2 1/2 3 2 1 2/8 20 650 26 Kristine Madsd. hans Kone g 28 k Totens Prgj. 651 27 Julie Jensd. Datter ug 9 k Totens Prgj. 652 28 Matilde Jensd. Datter ug 6 k Totens Prgj. 653 29 Anton Fredrik Jens. Søn ug 3 m Totens Prgj. 654 30 Herman Jens. Søn ug 1 m Totens Prgj. 655 31 Otilia Madsd. Legdslem ug 14 k Totens Prgj. 656 32 Oliane Halvorsd. Tjenestepige ug 16 k Totens Prgj. 657 33 1 Jakob Fredriks. Føderaadsmand g 90 m Totens Prgj. 658 34 Berte Sørensd. hans Kone g 70 k Fægring 659 35 Ole Jakobs. Søn ug 29 m Totens Prgj. Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Hester Stort kveg Får Svin Kveite Rug Bygg Blandkorn Havre Erter PoteterAlle | Førre | Neste | Søkesida | Heim | Analyse | Dokumentasjon | Utskriftsformat | Korrektur | Vel felt å sjå | Innlogging Framsida | English | Kontakt | Debatt | Kalkar | Ordlista | Nyttige lenker | Hjelp-------------------------------------------------------------------------------- Finn kart frå MapOnWeb. Det kan vera naudsynt å modernisera namnet. Sidan 23.1 1998: 129.701.174 sider. I dag: 27217. Søketid: 0,12 sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Forutsatt at Tor har funnet fram til rett person - og det tror jeg han har - har jeg noen flere opplysninger: Herman Jensen ble født 16.03.1865 på garden Sulustad søndre søndre (!) i Totenvika (se Totens Bygdebok bd. IV), og døpt i Balke kirke 18.06.1865. Foreldrene var gardbruker Jens Jakobsen og Kristine Madsdatter som ble gift 23.02.1857, han bosatt på Sulustad og hun på Enerhaugen. Jens sine foreldre het Jakob Fredriksen og Berte Marie Sørensdatter, og Kristines het Mads Olsen og Berte Hermansdatter - se ellers nevnte bygdebok.At Eva ikke fant Herman på Østre Toten i 1875 er ikke så rart - familien flyttet nemlig til garden Vestrum i Vestre Toten i 1870.Sulustad har også vært skrevet Sulestad eller Sullestad, så vegen til Schulestad er kanskje ikke så lang? Jeg har ikke funnet opplysninger om at denne Herman Jensen flyttet fra Toten, men har heller ikke funnet opplysninger som viser at han ble her, og navnet Herman er realtivt lite brukt på Toten, så alt tyder på at dette er rett spor!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Tusen takk til dere alle for at dere i den travle Juletid har tatt dere tid til og hjelpe meg. Nå skal jeg ta meg en tur på Drammen Bibliotek i morgen og høre om de har bygdebøkene for Toten. Ønsker Dere en God Jul og et Got Nytt ÅrMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Tor RustadJeg glemte og spørre om hva Dokumentasjonssenteret på Kapp er for noe? Hva finner man der? ER det adgang for alle? Hvor ligger dette informasjonssenteret?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei.Tar meg den friheten til å svare for Tor. (håper det er ok for deg Tor). Dokumentasjonssenteret på Kapp er et sted hvor du kan kjenne roen komme over deg,for å si det slik.Det ligger i dag i de gamle lokalene hvor Kapp melkefabrikk drev sin virksomhet.Der kan du finne det meste av det som er å finne over folk som levde på Toten fra gammelt av.Her er bl.a.utfylte skjemaer på familier fra Toten,og mye mer.Det er åpent for publikum tirsdag fra 12-20, onsdag 9-16 og fredag fra 12-16.Dette er himmelrike for oss slektsgranskere.Det går under navnet Toten Økomuseum og har tlf.nr.61169500. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.