Gå til innhold
Arkivverket

[#11800] Slekt fra gården Konglebekk på Hedmark


Gjest Kjetil Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Johansen

Hei! Jeg søker etter informasjon om Halvor Arnesen Kongellen, f. 1796 på Konglebekk. Jeg mener han kan være mulig far til Helene Benhardine Halvorsen Konglebek, f. Kristiansand 8.4.1841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Toril Gjessing

På Flisa er det en gård som heter Konglebekk. Jeg sjekket 1801-tellinga for Hoff kommune i DA og fant på garden Kongelbech en Halvor Arnesen 5 år, sønn av Arne Halvorsen og Kari Erichsd.Mvh Toril Gj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg kan ikke uttale meg om dette er galt eller riktig, men det kunne være artig å høre hvordan du sannsynliggjør at Halvor fra Åsnes har havnet i Kristiansand. Det er jo ei 'sjelden' flytting det er snakk om.Hva står ved Helenes dåp? Lever Halvor under folketellinga 1865? Der står det jo hvor han kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

Jeg har kun informasjon fra 'de eldste i familien' som har bekreftet Helene og fødested Kristiansand. Av de samme har jeg også blitt fortalt at den delen av slekta skal stamme fra en gård som heter Konglebekk i Hedmark. Utifra de opplysninger , samt søk i 1801 tellinga med utgangspunkt i at Helene het Halvorsen, kom jeg frem til Halvor.Jeg har enda ikke sjekket mot sikre kilder, da jeg pt. ikke har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Regner med du har funnet Helenes dåp i kirkebok i Kristiansand - hva står det der?For meg ser det ut som det er samme Halvor Arnesen som gifter seg 1830: Gift 09.03.1830 ungk. Commandersersjant Halvor Arnesen Kongelbæk 33 år og pige Oliana Olsdatter Kvesæt 22 år. Hans far: Arne Halvorsen. Hennes far: Ole Olsen.Ser ut til at bare et barn er registret på disse i Åsnes (noe som kan tyde på flytting?). De får en sønn Carenius født 14.08.1831. Faren nevnt som Gmd. Sergeant Halvor Arnesen Kongelbæk nu paa Løfsgaarden, og mora som Oliana Olsdatter Løfsgaarden. Dette er også i Åsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

Ved et enkelt søk på etternavn på Kong- i 1865-tellinga her i DA finner jeg disse personene:- I Brevig kommune i Telemark: Arne Bernhard Kongelbæk, snedkermester, alder 36, fødested Hoff Prgj. i Soler gift med Nikkoline Marie Kongelbæk 32, født i Brevig- i Dybvaag i Aust-Agder: Karelius Kongelbæk, husf,inderst, skomager, 35 år, fødested Aasnes Prgj. og Laura Kongelbæk, 27 år, fødested Tvedestrand og deres barn Halvor A, 7 år, Oliane B, 8 år, Ingeborg C.A, 5år og Karoline L, 3 år, alle født i Tvedestrand- i Christiansand i Vest-Agder: Henriette Kongelbek,pige, 20 år,fødested Christiansand.Passer ikke dette ganske bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jo, dette passer som hånd i hanske. Carenius er nok identisk med Karelius.Arne Bernhardt ser jeg er født 11.04.1830, og sønn av Sergeant H. Kongelbæk og mor Oliana Olsdatter.Hof prestegjeld bestod av sognene Hof, Åsnes og Våler på denne tida.Men Helenes dåp bør finnes - det kan jo være ei anna mor. Det er tydelig at familien har flyttet på seg - sammenheng med Halvors militære karriere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

Hei! Tusen takk for responsen. Når det gjelder de sistnevnte personer er nok de i en eller annen for tilknytett min Helene på en eller annen måte. I ft. 1865 for Tvedestrand står Helene Bernhardine som kone til Jens Albrethsen og født i Kristiansand med alder 26. Jeg har slekt i Tvedestrand og navn og alder på disse stemmer overrens med familien som flyttet videre til Lier i Buskerud. Olivia Albrektsen (Jensd.) som det fremgår av ft. 1865 for Tvedestrand er min oldemor. Hun fremkommer som kone til Otto Johansen i ft. for Lier i 1900. For å få disse relasjonene bekreftet må jeg nok som antydet tidligere undersøke dåpsregister for kristiansand for angitt periode. Men det har jeg desverre ikke mulighet til pr i dag, men dersom noen har tilgang til disse registre er jeg meget taknemlig for svar. mvh Kjetil Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.