Gå til innhold
Arkivverket

[#11804] Høyem, Rosgard på Byneset Trondheim


Gjest Gerd Hovdahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Hovdahl

Jeg søker etter anene til min tippodefar Sivert Isaksen Høyem (Høiem) f: 26 juli 1816 d 1889,gift m/Maren Andersdatter Berg F: 13 april 1818. Hennes aner har jeg tilbake til 1626 ( Sivert Brøndsel)Men på 'Høyemsida' har det stoppet opp for meg. Det er muligens en Lars 'Rosen' som er født rundt 1647 som er fra samme slekta. Mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Jeg har nå fått lånt bok:( Byneset bind II Gardshistorie og slekter utgitt i 1966.) Der fikk jeg svar på mitt spørsmål. Det var ikke rart jeg vart i tvil for det var veldig mange med navnet Høiem eller Høyem. Men Isak og Sivert er navn som har vært med i mange generasjoner. Har det kommet ut ny bygdebok fra Byneset ? Finnes Byneset Bind II i salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jon Samseth

Bygdeboka for Byneset har mange manglar. Difor er det under utarbeiding ei ny gards- og ættesoge. Arbeidset er etter det eg skjøner komme så langt at dei er inne i korreturlesingsfasen. Planlagt utgjeving er hausten 2003 om alt går etter planen.Forøvrig har vi nok same aner sidan ein av mine forfedre var Isak Sivertson HøiemMed helsing Jon Samseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Hei Jon Takk for innlegget. Syns dette med slekt er litt spennende. Har fått et slektshefte som er utarbeidet av Sigmund Berg. 'Berg(Torgerstu) ætta fra 1626 til 1948'. Den var til veldig stor hjelp. Jeg søkte på nettet, det gikk bra til 1865, men 1801 tellinga, da ble det så usikkert. Jeg var på Statsarkivet og leita litt, men å lese kirkebøker kan være litt vanskelig enkelte ganger. Da jeg fikk tak i boka for Byneset fikk jeg bekrefta det jeg hadde funnet på arkivet. Det er litt av et arbeid de har de som holder på med den nye boka. ( Hvem er forfattere?) Hvis du ser på side 129 (i Byneset bind II:) Under VI og under nr 3,Jens: e:Isak f 1925, (død: 1980) er min far. Hvor på 'Treet' kommer du inn? Hilsen Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Hei igjen, slektsforskern tenker mens hun sover...!!Du nevnte feil i Byneset bok II: Våknet nå og tenkte tante ' LUSK' mangler jo!!! f: Marie Lovise f 1929. Mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei Gerd, Kan du fortelle meg litt mer om din Maren Andersdatter Berg og slektsheftet til Sigmund Berg? Jeg er på jakt etter bakgrunnen til en av mine forfedre: Tønnes Andersen Berg, som bor i Trondheim under FT 1801. Han kan nok ikke være bror av Maren, for han gifter seg i 1787 i Trondheim. Se innlegg 11865. Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Samseth

Hei. Dersom du går attende nokre generasjonar finn du at ei Katen vart gift med Ingebrigt Håbjørg. Dei flytta til Brendsel og sonedottera deira vart gift til Frøseth. Der finn du meg på om lag side 291. Ei kjapp opptelling viser at vi er kan hende 5-menningar. Men det er mykje inngifte på Byneset slik at skylda kan vere nærare enn det.Beste helsingJon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gerd Hovdahl

Hei Jon Det ble et veldig kort innlegg fra meg sist. Hadde litt prakk med pc,n. I går snakket jeg med de som holder på å skrive den nye Bynes bygdebok. De er i full sving, jeg skal sende det jeg har i vår familie. Må bare kontakte hver familie og si fra at de blir med + høre etter at jeg har riktig årstall. MVH Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Hei alle atterkommere etter Isak Høyem på Roesgard. Prata med Gerd igår og fikk dermed lyst til å ta opp dette tema igjen. Jeg er tippoldebarn av Sivert Isaksen Høyem,s yngste søster Marit. Ho var født i 1835 og yngst av ialt 11 søsken. Har masse bakover på Høyemsida og mye slekt fram til vår tid her.Om dere søker på min sønns navn Olav Aalberg på internett og går inn på hans Hjemmeside, 'Slektami' finnes det en god del gamle bilder av familien Høyem. mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Jeg har mange Høyemer fra samme området jeg og, så det kunne være moro å få svaret på innlegg # 1 om hvem som var foreldre til Sivert Isaksen Høyem (Høiem) f: 26 juli 1816 d 1889,gift m/Maren Andersdatter Berg F: 13 april 1818. Har ikke den nevnte boka, så om noen så seg tid til en respons hadde det vært fint.mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Hei Runar! Jeg har foreldrene til Sivert og alle hans søsken.Kommer tilbake til dette i kveld. Skal legge inn da. Så langt. ha en fin dag.mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Hei alle Høyemslektninger ! Sivert Isaksen Høiem,s(Høyem)foreldre er : Isak Sivertsen Høiem født 1783 på Høiemsvolden Byneset og hans kone Olava Olsdtr.Høiem Prestegård f. 1794 i Leinstrand. De gifta seg i 1815. Isaks foreldre var Sivert Isaksen Volden f 1746 og hustru Karen Larsdtr. Høiem født på Roesgård, Høiem. Siverts foreldre var : Isak Tørrisen Viken og Randi Amundsdtr Høyem. Karens foreldre var Lars Anderssen Høiem og Ingeborg Olsdtr. Ristad. Barn av Isak Sivertsen og Olava Olsdtr. Sivert født 1815- død 1815Sivert f 26.07 .1816Ole f 1818 døde som barnOle f 1819 døde som barnKaren f 1821 ( Er og tydeligvis død som barn da det kommer ei ny Karen senere)Karen f 1823 g.m. Ole Jonsen MuleOle f.1825 druknet i GulosenOle f 1828Ingeborg f. 1830Lars f 1833 gift med Berit Sivertsdtr. Stene SvendstuMarit f 21.02.1835 ( min tippoldemor)Håper dette kan hjelpe noen videre. mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Hei alle Høyemslektninger ! Sivert Isaksen Høiem,s(Høyem)foreldre er : Isak Sivertsen Høiem født 1783 på Høiemsvolden Byneset og hans kone Olava Olsdtr.Høiem Prestegård f. 1794 i Leinstrand. De gifta seg i 1815. Isaks foreldre var Sivert Isaksen Volden f 1746 og hustru Karen Larsdtr. Høiem født på Roesgård, Høiem. Siverts foreldre var : Isak Tørrisen Viken og Randi Amundsdtr Høyem. Karens foreldre var Lars Anderssen Høiem og Ingeborg Olsdtr. Ristad. Barn av Isak Sivertsen og Olava Olsdtr.Sivert født 1815- død 1815Sivert f 26.07 .1816Ole f 1818 døde som barnOle f 1819 døde som barnKaren f 1821 ( Er og tydeligvis død som barn da det kommer ei ny Karen senere)Karen f 1823 g.m. Ole Jonsen MuleOle f.1825 druknet i GulosenOle f 1828Ingeborg f. 1830Lars f 1833 gift med Berit Sivertsdtr. Stene SvendstuMarit f 21.02.1835 ( min tippoldemor)Håper dette kan hjelpe noen videre. mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Hei alle Høyemslektninger ! Sivert Isaksen Høiem,s(Høyem)foreldre er : Isak Sivertsen Høiem født 1783 på Høiemsvolden Byneset og hans kone Olava Olsdtr.Høiem Prestegård f. 1794 i Leinstrand. De gifta seg i 1815. Isaks foreldre var Sivert Isaksen Volden f 1746 og hustru Karen Larsdtr. Høiem født på Roesgård, Høiem. Siverts foreldre var : Isak Tørrisen Viken og Randi Amundsdtr Høyem. Karens foreldre var Lars Anderssen Høiem og Ingeborg Olsdtr. Ristad. Barn av Isak Sivertsen og Olava Olsdtr.Sivert født 1815- død 1815Sivert f 26.07 .1816Ole f 1818 døde som barnOle f 1819 døde som barnKaren f 1821 ( Er og tydeligvis død som barn da det kommer ei ny Karen senere)Karen f 1823 g.m. Ole Jonsen MuleOle f.1825 druknet i GulosenOle f 1828Ingeborg f. 1830Lars f 1833 gift med Berit Sivertsdtr. Stene SvendstuMarit f 21.02.1835 ( min tippoldemor)Håper dette kan hjelpe noen videre. mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Det skjedde noe som ikke skulle skje, men hastverk er lastverk. Ber om tilgivelse for 'hikkinga' mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.