Gå til innhold
Arkivverket

[#11805] Christen Andersen Scalstad - død på Kongsberg ca. 1774


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

I skifteprotokoll for Kongsberg By 1774 - 1780 Folio 54, finner jeg skiftet etter min 4 x tippoldefar Christen Andersen Scalstad i januar 1775. Han etterlater seg enken (Ingeborg Jørgensdatter) og 2 sønner. Sønnene er fra det første ekteskapet (Med Gjertrud Jørgensdatter). Sønnene er Anders på 11 år og Johan på 8 år. Det oppgis at Christen har en bror som heter Jens Andersen, som bor på Werp i Eiker. Denne Jens er verge for barna. Christen fikk Ingen barn i det andre ekteskapet.Mormonerdatabasen oppgir at Christen Andersen og Gjertrud Jørgensdatter vies på Kongsberg 27 Juni 1761 (jeg har ikke kontrollert dette i kirkeboka) - Mormonerne hevder også at sønnen Anders døpes på Kongsberg 07 Jan 1764 - og at sønnen Johan Andreas døpes samme sted 13 Des 1766 (har heller ikke fått anledning til å kontrollere dette i kirkeboka for Kongsberg.) - Kan noen hjelpe meg med å finne ut:a) Hvor gammel var Christen Andersen Scalstad når han døde ca. 1774?b) Finnes Anders sine vielser og dåp av hans barn i Kongsbergs kirkebøker? Hva står i så fall å lese?c) Når døde hans første kone, Gjertrud Jørgensdatter? Og hvor gammel ble hun?d) Når ble Christen Andersen Scalstad viet for 2. gang?e) Har noen 'der ute' noen ide om foreldre til Christen Andersen Scalstad og/eller foreldre til hans første kone Gjertrud Jørgensdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Hei Jon,I sølvverksmanntallet 1765 står Christen Andersen Skalstad, hauer, 40.5 år, født i Modum, gift og med en sønn. Han hadde jobber 28 år ved sølvverket.Du skal ikke stole for mye på alderen her, men det er jo et utgangspunkt for letingen.Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk ! - Det der med Modum har jeg jo hatt mistanke om - men aldri fått bekreftet ! Hjertelig ! Står det noe om kone og sønn? (alder etc?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Nei, det er lite tilleggsinformasjon. Det står at Christen jobbet i 4. revir og hadde 'Tilhold i Bergstaden'. Sønnen er ført i kolonnen 'ikke i arbeid', men dersom eldstemann var født i 1764 så var vel ikke det så uventet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

En julegave til Nesodden fra Eikers Perle, Vestfossen.Christen Andersen Schalstad begraves 24. nov. 1774 på Kgb. 60 år gammel, pensjonist, var fød paa Modum. Bok 5 s. 276Ekteskap; Christen Andersen Schalstad og Giertrud Jansdatter Røste. 27 jun 1761. Bok 4 s. 288Anders sine faddere: Hans Rasmussen (Stedsnavn?)'s quinde Anne Kirstine Jørgensdatter - Anna Maria Andreasdatter Kraus - Nils Larsen Tovsen - Lars Pedersen Røste og Ole Henrichsen Narum. Bok 4 s. 113Johan Andreas sine: Nils Knudsen (Lunds?) hustrue Marie Frantzdatter - Karen Larsdatter Røsdte - Christen Hansen Brynsrud og Anders Olsen Brattstad. Bok 4 s. 155Mener å ha no Røste-greier liggende å flyte i heimen.... skal sjekke litt nærmere, men det kom folk fra Røste på Modum til Kgb på begynnelsen av 1700-tallet.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var sannelig julegaven sin ! Hjartans ! Superdupert!... vi nærmer oss... vi nærmer oss....vi nærmer oss... her må det da være mulig å spinne videre ? .. skal tru om noen Modum-eksperter finnes der ute? Tusen takk, Tor Kenneth !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjen - Det er vel helt klart at det er noen Modum-eksperter der ute, men det kan kanskje være bryet verdt å dra igang et nytt tema med stikkord Modum. Selv om det er en gård på Modum som heter Skalstad øker vel muligheten med hele kommunenavnet og også Røste. At Modumekspertene tilfeldig dumper inn på Skalstad/Kongsberg kan jo være litt tvilsomt.Håper du kan få noe ut av den Røste-pakka du fikk direkte på mail.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Her ei lita julepakke til. På side 178 i bok 4 står begravelsen til Gjertrud; Christen Andersen Schalstad hustron Giertrud Jansdatter fra Bærums Verk, 40 år. Datoen er 30 juni 1767. - Dermed ryker vel Røste-pakka fra Modum skikkelig.I bok 5 gifter'n Christen seg oppatt; Christen Andersen Schalstad, enkemann & Ingebor Jørgensdatter sal; Ole Torkildsen Rusteyen. Datoen var 21 april 1770 og i julestria har jeg klart kunststykket å ikke skrive opp sidetallet. Beklager.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det flere julegaver fra Vestfossen nå, så må jeg kviste treet nederst ! Tusen hjertelig ! Her er det flinke folk ! hm.... Bærums Verk.... Ja... se det...Noen Bærums-eksperter hadde vært bra å ha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.