Gå til innhold
Arkivverket

[#11810] Markus Estensen Wang, Ålen, S-Trl (1700-tallet)


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Markus Estensen Wang (1728-1793) Åsvold i Ålen. g.m. Marie Jensdtr. Er det noen som har kjennskap til hvem Marie var datter av?Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant henne i 1801 på plassen Åsvoll under Storlie (plassnavnet står i merknader). Hun var da 64 år og bodde hos sønnen Rasmus Markussen.Under Åsvoll i Ålbyggboka (den gamle av Anders Reitan) står følgende: 'Hvor hun var fra, vites ikke, da det ikke står noe etternavn i kjerkeboken.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marie Tollan

Hei igjen! Mer eller mindre fra løse luften, men dette KAN være en kandidat (alder, patron., oppkalling): Døpte Røros 1937: Lenke(1737 240237 130237 Maria U K Jens Molling Siren Rasmusd)Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kjempeflott - en god kandidat. To 'uægte' fant sammen. Da har jeg noe å starte med. Dersom noen vet noe som helst om disse tre, så gjerne! Jeg må starte med helge-reingjøringen i dette øyeblikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jens - den luringen - klarte å få to uekte med 3 ukers mellomrom. Den andre ble kalt Jens (det hadde han godt av) og mora var Beritte Iversdatter. 'Mi' Siren Buck var en av fadderne. Det kan jo faktisk bety noe, for barnebarnet til Siren ble gift med datter til Marie, som jeg etterspør. Jens Molling fikk ei datter (ekte) så seint som i 1758. Dessuten ei som døde 1742 (Elen) - også ekte. Men nå MÅ jeg lage salat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En Jens Monsen Molling giftet seg i 1739 med en Anne Clausdatter. Jeg lurer på om han er identisk med Jens Monsen / Jens Monsen Funnesdal som har noen barn født like etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Jens Molling er nok identisk med Jens Moensen Molling og Jens Moensen Funnisdal. Han gifter seg med Anne Clausdt 1739. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1640viel&gardpostnr=232&merk=232&tid=15:37:02#ovre>LenkeDe får flere unger: - 1100 1740 210840 180840 Elen E K Jens Moens. Funnisdal -1329 1743 030643 300543 Elen E K Jens Moens. - 1761 1747 230547 Maritte E K Jens Moens. Funnisdal.Anne dør 1755 Lenke, og han gifter seg på nytt med Anne Maria Fastesdt 1757. LenkeBarn: - 2880 1757 310557 Lars E M Jens Moens. - 3025 1758 271258 Johanna E K Jens MollingHan dør 1758 LenkeEn Siren Rasmusdt gifter seg i 1739 med Christen Hansen Svart. LenkeHun dør i 1757:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kona Anne Clausdatter døde i 1755, og han giftet seg igjen i 1757 med Anne Maria Fastesdatter (foreldre: Faste Andersen - Maria Mathiasdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Mange takk! Jeg konkluderte også med at han kunne være Jens Funnisdal - før salaten (som ble meget bra). Jeg må vel helt til Lier ved Drammen for å finne en gård Funesdal (finner ikke noe annet som likner i Norsk stedsfortegnelse enn Funnesdal i Tranby, Lier). Men hva med Maria - jeg finner henne ikke som konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, Astrid - dette ligger jo langt bak i hodet, jeg fant også ut at Molling eller Mollin kunne være svensk (FamilySearch) og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når jeg benytter kirkebøkene som er lagt inn i Tromsø får jeg fram forlovere, men jeg klarer ikke det ved å bruke den som ligger i Riksarkivet. Det gjelder giftemålet til denne Siren Rasmusdtr gift 1739 m Hans Svart. Forlovere er Ingebrigt Biørgum og Ole Moens Corporal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser nå at Marcus Estensen og Marie Jensdatter hadde en datter Sigrid Marcusdatter - Siri (Siren) er jo en sideform til Sigrid, dermed en oppkalling av Maries mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, dette er jo halvbroren til Markus, som før ekteskap hadde barn med Marit Jørgensdatter Rugelsjøen som 'Ved tegn og geberder fikk tilkjennegitt navnet på far til sin datter - hun var døvstum og kunne ikke lese og skrive.'Ja - jeg hadde ikke sett på oppkallingen, og det virker veldig lovende at første datter blir kalt Sigrid. Takk igjen, Astrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Litt mer om Christen Hansen Svarts familie: Begravet Røros 1730 1911 Hans Carls. 62?? Aar M (Enke Anne Olsd. Corporal)Begravet 1755 0202 Enke Anne Olsd. 78 Aar K Hans Svart (Skifte: Anne O. Corporal, men vet ikke om Ole Olsen Corporal, ~1661-1733 er faren. I så fall må vel Kirsten Pedersdt være mora).Begravet 1757 0602 Hustru Siren Rasmusd. 47 Aar M Christen Svart.Christen ser ut til å ha flere brødre, bl.a. Carl og Jacob, om jeg ikke husker feil. De sto som forsørgere ved barns begravelser.Nå må jeg pakke, blir borte til tirsdag kveld og håper du/dere har kommet nærmere løsninga da. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...litt når jeg: Forloveren Ingebrigt Biørgum ser ut til å være Ingebrigt Lorentzen Bjørgum, som var 7 år i 1708 da faren døde. Mor hans var Ellen Jensdatter. De bodde i hus 4 i Bergmannsgata. Ingebrigt tok over gården, gift i 1732 med Malene Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Overlevde (så vidt) lutefisken. Christen Svart får et barn i 1747 (Anne). Da finner jeg som faddere bl.a. Anne Rasmusdatter (kanskje søster til Siren?). I tilleg Jens Schanke, Jacob Røraas, Sara Gullichstad og Lucia - Peder Schankes hustru (tar ikke med de som klart er av Svart familie).i 1749 får han Sara - faddere bl.a.:Tarvald Tarvaldsen, Svend Almaas d.y., Lisbeth Gullichstad.i 1751 Hans - faddere bl.a.: Christen Axelsen, hans hustru Karen, Maria - Erich Rasmussens hustru.i 1754 Rasmus - faddere bl.a.: Lars Bendix, Jacob Jacobsen, mfl.i 1757 Siren, vel oppkalt etter moren, som nå dør på barselseng. Faddere er bl.a.: Rasmus Rasmussen, Ole Rasmussen og Anne Rasmusd (er vel søsken?), dessuten Malene Ole Haanæs hustru og Maren Lars Tønsets hustr. Dessuten Ole Corporal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Blant fadderne finnes Erich Rasmussens hustru. Dersom Erich er bror av Siren, så finnes det en aktuell far til disse, Rasmus Erichsen, som dør i 1761, 92 år, dvs f ca 1669. Jeg finner en Rasmus Erichsen i 1701, men han er da 21 år, dvs født ca 1680, tjenestekarl fød i Norfior, men det er LITT drøyt å bli pålagt 11 år ekstra ved død. Men det er en som passer mye bedre, Rasmus Norfior, 32 år dvs født helt riktig i 1669 - bergsknegt. Men han ville kanskje blitt hengende med Nordfjord-navnet? Jeg ser med gru fram til å måtte tråle Rørosboka for å finne disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

De får ei datter i 1742 også, Marit. Faddere: Joen Jemt, Ole Pedersen Tamnæs, Erich Rasmussen (antatt bror?), Beritte Dorthea Sørensd, Cathrine Olsd, Olava Rasmusd (enda ei søster?). Kanskje ser søskenflokken slik ut: Erich, Rasmus, Ole, Olava, Anne og Siren.Rørosboka: Hus 54 Hans Carlsen 1667-1730 g.m. Anne Olsd Corporal 1677-1755, Hans antakelig først gift med ei datter av gjestgiver Christen Romsdal, som eide nåværende Stengelgården. I første ekteskap bl.a. eldste sønn Christen Hansen Svartz, som overtok hus nr 54 og som ble 76 år gml, gift 1. med Siri Rasmusd 1710-1757, 2. med Marit Olsd Rådløs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.