Gå til innhold
Arkivverket

[#11811] Foreldre til Andreas Monsen Hadler


Gjest Eva Hadeler-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Er det mulig å finne foreldre o.a. opplysn. ang. Andreas Monsen Hadler,20 år, se u.søkelses kom. 1803-5 nr. 4477. Vennl. hilsen Eva Hadeler-Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er gitt noen holdepunkter om Andreas Monsen Hadler, bl.a. at han skal være fra Domkirkesoknet, og at faren skal ha vært skolapper. Alderen skulle indikere at han var født ca. 1784, og det synes å rime med tjenestekaren på 17 år i 23. rode nr. 4 i 1801-tellingen i Bergen.Dersom vi holder fast ved Domkirkesoknet, synes denne å være en mulighet: Jan 19 Jan 23 1782 Anders Mogns Andersen kiører Lise Nielsdtr DK, men han er litt i eldste laget, og faren må ha skiftet yrke.Det er flere som har arbeidet med Hadler-familiens eldste ledd, men uten at jeg har noe skriftlig å vise til. Jeg mener imidlertid å huske å være fortalt at navnet ble hentet inn uten direkte slektsforbindelse til andre slekter i Bergen av samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Har lett mye etter Andreas foreldre. Hans uekte barn med Ane Jørgensdtr. fikk navnet Ludvig Andreas, død spe. Kan jo være Ludvig er fra hennes slekt. Ellers er det endel i andre Hadeler slekter som har fått navnet Andreas. Wilhelmine Brandt mente Andreas Monsen Hadeler kom fra Nordhordland. Har ikke funnet bevis for det. Takk for svar og ØNSKER ET RIKTIG GODT NYTT ÅR. Mvh Eva H.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg også har lett litt etter Andreas foreldre, men siden han dør 28 jun 1846 og oppgis der til å være 66 år, så burde jo det indikere et fødselsår rundt 1780. Den eneste jeg da kan finne som kanskje kunne passe er en Andreas Christian Monsen 22 år i 1801 folketellingen. De bor på 23de Rode 110 i Bergen. Han oppgis å være matros av yrke noe som også kan stemme med yrke han oppgir da han gifter seg med Johanne Kristine (matros på kanonbaad). Mor ser ut til å være Anne Bolethe Jørgensdatter som er i sitt 2.ekteskap.Kan disse opplysningene være en ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Har lett litt mer og finner en Andreas Christian Monsen født 19 jan 1779 i Korskirken, foreldre Mons Willumsen dixelmand og mor Rangle Johanne Ellingsdatter, merknad 'Paa Stølen'.Mons Willumsen får to barn med Anne Bolette Lind (også oppgitt Jørgensdatter og Olsdatter) begge ved navn Mons Elert. Finner de ikke gift i Bergen. Anne Bolette er den samme som jeg finner oppført som Andreas Christian sin mor i 1801 folketellingen. Dessverre så finner jeg ikke noen forbindelse til etternavnet Hadler, men denne Andreas Christian født 1779 kan vel være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Johanne Kierstine Olsdatter føder en sønn 15 feb 1801 som ved dåpen får navnet Lars. Far her er en ukjent bortreist matros med navnet Lars Larsen. Under merknader så står det at barnet kaller seg Lars Christian. Er det å strekke det for langt å tenke på at den Andreas Christan Monsen som jeg finner født i 1779 kan være en av årsakene til at han får navnet Christian? Samme person kaller seg jo senere Lars Andreas Hadeler, hvor stefars fornavn kommer inn.Finnes det ikke oversikt over konfirmerte i Bergen for Korskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Lars Christian Larsen født 15/2-1801 døpt 5/3 som uægte sønn av Johanne Kierstine Olsdtr. og Lars Larsen bortreist matros. Har en Lars Larsen født 1777 Stavanger innrullert 8/7-1800 under Sjømenn Bergen 1754-1800, mulig han er faren. Lars Christian Larsen 16 1/2 Korskirken uægte, konfirmert 5/10-1817, bor hos Stedfader. Hans mor Johane Kirstine Olsen f. 10/4-1781 gift 6/8-1809 med Andreas Monsen Hadeler Rode 24 nr. 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

I Bergen Adressecontoirs Efterretninger Lørdag 26/5-1827 Dødsfald: At det behagede det alvise Forsyn, den 14de d.m.om Eftermiddagen Kl.3 1/2, ved Døden at bortkalde min uforglemmelige Kone, Johanne Christine Hadler, født Olsen, i en Alder af 47 Aar, efter at jeg havde levet med hende et lykkelig Ægteskab i 20 Aar: bekjendtgjøres Familie og Venner. Andreas Hadler. Andreas Monsen Hadeler fikk en sønn Ludvig Andreas 29/12-1814 døpt 6/1-1815 Rode 21 nr. 65 med Ane Jørgensdtr. Tilføyelse Død. Etter konens død fikk han en datter Adriane Mathea 24/11-1828 på Sygehuset med enken Maren Marthe Meyer som dør av Colera 3/2-1849. Datteren som nå er kalt Andrea Megthea bor hos sin far, dør 12/6-1837 Rode 24 nr. 90. Så både Johanne Christine Olsdtr. og Andreas Monsen Hadeler fikk barn med andre men ingen med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Ser vi har mye av den samme informasjonen, men du har nok jobbet adskillig mer enn meg vedrørende Andreas Monsen Hadeler. Du vet kanskje også hvorfor Maren Marthe Meyer døde i tugthuset, og hvem som var hennes foreldre?Det kan se vanskelig ut å finne foreldrene til Andreas, men jeg blir gjerne med å leter hvis du har flere tips. Var der arveoppgjør etter Andreas når han døde? Eller kan han være nevnt i arveoppgjør etter andre med Hadler etternavnet i Bergen? Hadde vært en mulighet for å finne slektskap. Men du har kanskje prøvd alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei Solfrid Flott å få hjelp. Er du kanskje en etterkommer? Har ikke vært inne og sett på arveoppgjørene, så der er det sikkert endel å hente. Mener at Maren Marthe (Mathea) kommer fra Trondheim, kjenner ikke hennes foreldre. Har ikke opplysning foran meg, men mener å huske at hun ble satt i Tugthuset p.g.a. tyveri. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.