Gå til innhold
Arkivverket

[#11818] Barnedåp i Trondheim, men ekteskap i ???


Gjest Eva Seim
 Del

Recommended Posts

Handelsfuldmektig Sivert Christian Hansen, født i Flekkefjord i november 1839 (hans foreldre: Conrad Hansen og hustru Grethe, f. Solberg), får døpt fem barn i Vår Frue kirke i Trondheim:Det første barnet, Grethe Oline, er født 13 juli 1866 og døpes 12. august. Så kommer Margith (68), Johan Conrad (69), Carl Gustav Otto (71), og den siste barnedåpen gjelder Signe Christine, født/døpt 14. februar/9. mars 1873. Ved denne siste dåpen er Sivert Christian notert som avdød far.Mor til barna er Marit Olsdatter, født i Gausdal i 1842, oppvokst (og konfirmert) på gården Slaaen i Nord - Fron.Jeg har lett i kirkebøker for Trondheim og Strinda + Fron og Flekkefjord etter vielsen mellom Sivert Christian og Marit, men uten å ha funnet denne. Jeg har heller ikke klart å finne disse foreldrene registrert som innflyttet til Trondheim. Og heller ikke noen begravelse for Sivert Christian i Trondheim.Derfor: Har noen noe tips om hvor vielsen kan ha funnet sted? Eller forslag til hvordan jeg kan gå frem for å lete opp denne? Eller har jeg klart å overse denne?Kan tilføye: Kirkeboka fra Fron har i januar 1862 registrert Marit Olsdatter Slaaen, 20 år gammel, som 'utflyttet til Trondhjem, hvor hun har vært i omlag 3 år'. Og i kirkeboka for Flekkefjord finner jeg at Sivert Christian Hansen 'flyttet til Farsund i 1856, med attest av 18. nov. 1858.' Men heller ikke i Farsund finner jeg vielsen.Men ved ft. 1865 finner jeg Marit og Sivert Christian i Søndre gt i Trondheim, gift, men uten barn hos seg. (Her er notert Margit, men det må være feilskrift for Marit.) Og ved ft 1875 finner jeg Marit som enke med alle fem barna i Krambugata i Trondheim. I 1881 emigrerer Marit med alle barna til Amerika.Takknemlig for alle tips!Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eva Seim

Inspirert av innlegg 15900 søkte jeg opp Adresseavisa fra 1870-tallet. Med en porsjon flaks og endel tålmodighet fant jeg følgende kunngjøringer:Søndag 4. august 1872, side 3: DødsfaldAt min kjære Mand Kontorist Sivert Kristian Hansen efter et kort Sygeleie afgik ved Døden den 26 f. M. i en Alder af 32 Aar efter et 7 Aars lykkeligt Ægteskab, hvori Gud skjænkede os 4 Børn, bekjendtgjøres sørgeligt for Slægt og Venner. For al mig og mine Smaa i denne Sorgens Tid beviste Deltagelse og Hjælp takkes hjerteligt. Marit Hansen, født Olsen, Trondhjem den 3dje August 1872.Og søndag 28. juli, side 2: Opplysning om begravelser:Kontorist Sivert Hansens Begravelse foregaar fra Unhjems Gaard, Munkegaden, Tirsdag kl 11 ½.Altså fikk jeg jo vite både at paret giftet seg ca 1865, og dato for mannens dødsfall. Så takk for tipset om aviser på nett!Men allikevel har jeg ennå ikke klart å finne hverken vielse eller dødsfall i kirkebøkene. Skal jeg tro at det bare er en uteglemmelse når dødsfallet ikke er innført i Trondheim (Vår Frue)? Eller har noen noe annet forslag til forklaring?Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Seim

Takk for tips.Men jeg har nok søkt etter både vielsen og begravelsen i en rekke kirkebøker. Er nesten fristet til å tro at han har gått over til et annet kirkesamfunn. Men ville han da ha latt barna sine døpe i statskirken? Mvh. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Lade og Bakke kirke er vel også aktuelle for giftermålet,kansje sto bryllupet på Ringve-hvem vet ;-) Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Seim

Takk til begge. Men jeg har nok flere ganger vært gjennom kirkebøker for både Trondheim og nærmeste omegn. Pluss Fron, Flekkefjord og Farsund. Jeg vil ikke se helt bort fra at vielsen kan ha foregått i et helt annet prestegjeld, men syns det er merkelig at jeg ikke finner begravelsen i Trondheim. Alle barna døpes der, med adresse angitt i kirkeboka. Og det er gateadresser midt i Trondheim sentrum.Berit, du har rett med lenken din, og her er hun som enke med alle barna i 1875: LenkeMvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.