Gå til innhold
Arkivverket

[#11823] Røra, Inderøy, Sparbu


Gjest Torstein Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Torstein Lund

Kan noen hjelpe meg med å finne etterfølgere etter min 2tipp oldefar Johannes Olsen Berg(f1734). Johannes var gift to ganger, først med Anna Eriksdatter Gavel og hadde de følgende barn:Olava J. Storbjerkholmen(1772-1859) som ble gift med Lars Larsen Øvre Lorås. De hadde de følgende barn: Maria Larsdatter Røsche (F 1801) og Anne Larsdatter Røsche (F1803)Johanna Johannesdatter Holmen (1775-?), gift med Mikkel Rasmusson. De hadde de følgende barn: Elisabet Mikkelsdatter (1800) og Johannes Mikkelson (1802)Eric Johannesen Lundsaunet (1778), ingen informasjonIngeborg Lundsaunet (1781), Ingen informasjonAne Johannesdatter Lundsaunet (1785), gift med Jens Haldorsen på Vådal, og min tippoldemor på min bestemors side.Johannes giftet seg den andre gangen med Golla Ottosdatter Hestveit (f 1761). De hadde de følgende barn:Ingeborg J. Lundsaunet (1788), ingen informasjonMaren J. Lundsaunet, (1788), ingen informasjonDoreth J. Lundsaunet (1791), ingen informasjonOtto J. Lundsaunet (1793), gift med Guru Olsdatter Qverkild, og min tipoldefar på min bestefars side.Malena Johannesdatter Lundsaunet (1795), gift med Zacharias Hansen (1799), og de hadde en sønn, Johannes Zachariasen.Berit J. Lundsaunet (1801), ingen informasjonPå forhånd, tusen takk for hjelpenTorstein Lundthelunds@ix.netcom.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Har ikke så mye informasjon om etterkommerne, men har notert følgende når det gjelder Hestveiten: Otte f ca 1703 Oppsitter Mallena f ca 1725 Oppsitters kone Jens f ca 1761 Oppsitters barn Golla f ca 1763 Oppsitters barn Jøren f ca 1766 Oppsitters barn Ingebor f ca 1774 Oppsitters barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Jeg har registrert en folketelling for Inderøy fra 1779, og finner da følgende på gård 917 Lundsaunet: Johanes 47 m BondenAne 36 k Bondens QvindeErich Johaness. 3 m Deris Børns navneBeret 10 k Deris Børns navneOllava 8 k Deris Børns navneJohana 6 k Deris Børns navneBeret 76 k Inderster og løsefolks deris navneSå du har jo har en Berit som du ikke har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Borgny Fremo

1787 gifter Golla seg med enkem.Johannes Olsen Lomsaune.(han kaller seg også Olsen når barna blir født)Gollas far er min tippolde i 4. ledd Hilsen Borgny@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Først, Anne Eriksdatter Lundsaunet døde 28. april 1786, 40 år gammel.Doreth Johannesdatter Lundsaunet, gift 15 des 1815 i Inderøy, med Lars Olsen Lein fra Sparbu.Du har glemt av en Maren, født 25 feb 1790.Doreth er forresten ikke født 1791, men 1. jan. 1792. Finner forøvrig ikke den Maren som du sier skal være f. 1788.En som jeg ikke finner som født, er Ole Johansen Lundsaunet, som gifter seg med Guru Olsdatter Kverkild i 1834. Han er født på Lundsaunet, er 40 år, og faren er Johannes Olsen.Berit Johannesdatter Lundsaunet blir i 1835 gift med Svend Nilsen Skjelvågsplass.Anna Johansdatter Lundsaunet blir i 1817 gift med Sakarias Jensen Vådalen fra Sparbu.De øvrige har jeg ikke funnet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Lund

Hallvard, Tusen takk for informasjonen. Alderen kan være gal, da det meste er beregnet fra FT 1801. Det er ingen Ole, hans navn er Otto, se(1) mvh Torstein Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Hei Finner Berith Johannesdtr.Lumsaune konf. nr 36 1786. Finner henne ikke født i Inderøy. I 1799 Blir B.J gift me Ole Larsen Føl---, I 1800 død i barselseng. Kan det vere henne?? Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

B,J er født 8 des ,1801 men kan hun ikke ha en halvsøster som har samme navn og døde året før ettersom ved konfirmasjon kaller seg Lumsaunet og ved gifte Salberg? Det må i tilfellet vere en datter av Anna Eriksdt. Kanskje uekte etter som jeg ikke finner henne i kirkeboka. Jeg finner Berit som gifter seg med Svend Nilsen Skjelvågplass.Bare en ettertanke. Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Det er ikke oppgitt noe bosted på den Berit Johannesdatter som gifter seg i oktober 1799 med Ole Larsen Følstad.Så jeg skjønner ikke hvorfor hun skal komme fra Lomsaunet?Manntallet fra 1791 viser at følgende da bodde på Lomsaunet: Johanes 58 BondenGaulau 30 Bondens QvindeAnne 7 BørnOlava 19 Børn Maren 14 Børn Ingebor 3 BørnAnne 2 BørnOle 14 Deris Tiener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

13. juli 1769 blir tvillingene Elen og Berit født på Lomsounet. Far er oppgitt å være Jon Jonsen, mor Ingeborg Ingebrigtsdatter.Aldersmessig kan denne Berit passe godt på hun som ble konf. 1778 og evt. gift 1799. Om faren het Jon eller Johannes, kunne vel være opptil presten. Kanskje Johannes i dette tilfelle ble forkortet til Joen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Lund

Halvard har svaret i #3. Der er det en Berit som er 10 år gammel i FT 1779. Så det passer at hun ble konfirmert i 1786, og hvis du ser på #10 så er hun ikke på Lundsaunet i 1791 i følge manntallet. Er det mulig å finne henne som tjener noen plass? Jeg tror ikke Johannes var på Lundsaunet i 1770, se på etternavnet til Olava some er Storbjerkholmen og Johanna som er Holmen, Eric er det første barnet med Lundsaunet som etternavn. Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Lund

I følge bygdeboken så var oppsitteren på Lundsaunet i 1769 Jon, i 1775 Erik og i 1800 Johannes, så tvillingene er sansynlig vis ikke fra Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Under registrering av døde i Inderøy, kom jeg nå over følgende: Golla Ottersd. Lundsaunet, død 15. jul 1839, 78 år gammel, begravet 23. jul 1839 i Salberg kirke, 'Kaar Kone paa Lundsaunet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.