Gå til innhold
Arkivverket

[#11826] Hva er en Restauratør?


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hjelp!!Er det noe som kan fortelle meg hva en restauratør jobber med? Jeg har trodd det var en som restaurerte gammle møbler, har jeg rett?Christen Dunserud bodde i 1900 i Schultzgate på Strømsø i Drammen og jobbet som restauratør, så reparerte han gamle møbler eller drev han hotel/resturang?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Min oldefar var snekker, men da han giftet seg i 1871 sto det restauratør som yrke. Det kan tenkes at han restaurerte gamle hus f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er to meninger for restauratør: 1. en som setter i stand kunst eller byggverk 2. en som driver restaurantDet er nok den første som er din oldefars yrke.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Denne Christen driv 99 prosent sikkert med restaurant og losji. Om ein ser på hushaldet hans (Lenke), så hadde han tre tenestejenter og seks hallingdøler som leigde rom på besøk i Drammen. Kva skulle han med så mange tenestejenter? Ikkje for å reparera møblar, men for å oppvarta på restauranten og bytte sengeklede etc. Dessutan budde han i ein 'Restaration' (Restauration=restaurant) og hadde attpåtil to kjøkken, antakeleg eitt privat og eitt til restauranten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I min spede ungdom jobbet jeg i byssa på den gamle Rangvald Jarl - den som ble ombygd etter krigen - som gikk i rute Bergen Kirkenes. Han som var sjef for alt som hadde med mat og lugartjenesten ombord, både på 1., 2. og 3. klasse, ble kalt restauratør. Det er mulig at restauratør ble brukt i flere sammenhenger, men jeg har alltid trodd at det hadde med mat- og overnattingstjeneste å gjøre. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur nok at det KAN bety snekkar, men eg har sjkka bruken i 1900, og for storparten dreier det seg nok om mat, og mange mat på båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

I Aschougs konversasjonsleksikon står det at restauratør er innehaver av restaurant. Videre er en restaurator en som restaurerer.I ditt tilfelle er det kanskje et bevertningssted, mens min oldefar enten var en snekker hadde en restaurant i en periode, eller en som holdt seg til sitt egentlige yrke, med hammer, sag og denslags. Jeg vet ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk til alle som har bidrat med svar. Jeg har nå vært i kontakt med Jo Sellæg pr e-mail. Han er ekspert på gamle Drammen og han kan fortelle at det lå et hotel ved navn Opplandshotelet i Schultsgate, så Restauratør er nokk en som driver en resturang/ spisested.MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.