Gå til innhold
Arkivverket

[#11827] Rauland eller Hjartdal?


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Søker en bekreftelse på om Johanne Mathea Svendsdatter var fra Rauland eller Hjartdal. Hun skal være født ca. 1842, befinner seg i Botne, Vestfold i folketellinga for 1865.Hennes far skal være Svend Johannessen. Hvis noen sitter på bygdebøker eller kirkebøker fra disse stedene, så er jeg glad for litt hjelp i starten. Hilsen Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I fam.search står det at hun var f. 24/2 1845 Rauland. Om det er riktig vet jeg ikke, men det gjør det litt enklere å lete i kirkeboka for Rauland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg har sett det. Andre steder har hun oppgitt Hjartdal. Men det er vel ikke så langt i fra hverandre. Jeg får vist prøve å få lånt filmrullene igjen, har ventet i flere måneder. Solfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Mathisen

Alderen 21 år i FT 1865 indikerer at fødselsåret er 1845, ikke 1842.Til Berit: du finner henne i FT 1865 på gården Hvittingsrød i sognet Hillestad i Botne, Vestfold. Der heter hun riktignok bare Johanne Svendsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

I folketellingen 1865 for Botne, står det at hun er 21 år og fra Hjertdals pr. I 1875 for Hof står det født 1846 Hjartdal Thelemark. I 'Forlangt ægteskap tillysning' i 1867 i Botne står det at hun er født 24/2 45, Rauland. Det samme står ved giftemålet samme år (sikkert avskrift av tillysningen). Det står også at bruden har levert attest av 21 sept. 1864 fra sogneprest J.E (?)Gunerius i Rauland. Jeg blir ikke klokere av disse opplysningene. Rauland og Hjartdal er vel ikke nabokommuner? Var det så at det ikke spilte noen rolle hvem av stedene hun nevnte at hun kom fra fordi det likevel var så langt borte? Eller kanskje hun var født i den ene kommunen, så flyttet til den andre før hun flyttet til Vestfold....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Var Rauland et sogn i Hjartdal prestegjeld, er så tilfelle så forklarer det jo det hele at hun da var født i Hjartdal pr og Rauland sogn. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Sigbjørn: Hjartdal var aldri et sogn i Rauland. De har neppe heller noen felles grense (møtes vel nærmest i et 'hjørne' ser det ut til på et noe grovt kart jeg har her nettopp nå). Men ferdsel mellom disse 2 prestegjeldene har det helt sikkert vært mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg må nok friske opp geografien;-)og ikke bare tenke på historie. Tar med denne fra Rauland-. Under svartedauen kom 'Førnesbrunen' like fra Møsstrond til kirkegården med døde flere ganger.Til slutt kom den ned til kirkegården på Rauland alene og døde.Hesten ble gravlagt nær kirken.Stedet ble kalt 'Hestedokki' I dag står en minneplate på stedet. Myllarguten er også begravd ved kirken. Denne historie får meg til å tenke på at der er flere kirker i sognet,og vel flere kirkebøker også. Hva med kirken på Hovdenøya i Møsvatn,hørte den til sognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hjartdal/Rauland. Kan løsningen være at det er skrevet litt utydelig,kan det ha vært Sauland, som vitterlig er et sogn i Hjartdal?? Har du gårdsnavnet, så har jeg Norges Matrikel for Bratsberg amt dt.1905, med Hjartdal Herred/Sauland Sogn. John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Johns forslag kan være vel verdt å se nærmere på. Men hvorvidt Sauland hadde egen kirkebok og i tilfelle fra når, vet jeg intet om. Ellers kan jeg bidra med litt historie og geografi: Rauland ble utskilt fra Vinje prestegjeld i 1859. Før det var Rauland et sogn i Vinje, Øvrige sogn i Vinje er Vinje (hovedsognet), Nesland og Grungedal. Sognene i Hjartdal er, foruten Hjartdal, Sauland og Tuddal. Tidligere hørte også Gransherad til i Hjartdal prestegjeld. Gransherad har egen kirkebok fra år 1800, men når Gransherad ble eget prestegjeld vet jeg dessverre ikke.Når du sier du har 'kikket gjennom både Hjartdal og Rauland', er det da kirkebøkene eller bygdebøkene du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I FT 1865 er Johan Ernst Gunneries sogneprest og forpakter-gårdsnavn Traaen i Rauland. Det er vel trolig at han også var der i 1867 da han skrev atest. Så er spørsmålet hvilken kirke/kirkebok har denne prest brukt da han skrev attesten,dette må lokalkjente kunne svare på.Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Retting. Det var som skrevet står attest av 21 sept 1864. Hun har fått papirene i orden i lang tid i forveien,en riktig speiderpike er jo 'Altid Beredt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Det var i kirkebøkene jeg hadde kikket. Men i dag søkte jeg på FamilySearch, igjen, denne gange hang jeg meg ikke opp i Rauland eller Hjardal, ei heller 24 februar 1845/1844. Jeg tror jeg har funnet henne! Johanne Mathea Svendsdatter f. 26 februar 1844 i Solum, Telemark. Far: Svend Johannesen. Så da får jeg lete i kirkebøkene for Solum. Noen som vet om det finnes bygdebøker for Solum? Og hvor i Telemark er Solum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det spørres etter hvor Solum er. Svaret er at Solum ligger i nedre Telemark, stort sett vest for elva mellom Skien og Porsgrunn. Solum kommune er forlengst innlemmmet i Skien. Og det finnes bygdebøker for Solum. Gårdshistorien kom ut i 1962, utgitt av Solum kommune, forfatter var Toralf Gjone og tittelen er 'Solum bygds historie'. (Gårdshistorien er bind II).Sigbjørn skriver: 'Skulle ikke forundre meg om Solum er Sauland'. Da menes kanskje at en eller annen kan ha tolket en tekst feil, altså lest Sauland som Solum? Geografisk finnes iallfall ingen forvekslingsmulighet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Synes nok du skulle forfølge Raulandstråden også, ikke slippe den og bare konsentrere seg om Solum. Sogneprest Johan Ernst Gunneries som hadde skrevet attesten skulle ha forpaktet gården Traaen i Rauland.Det stemmer nok sikkert, for denne gården er nemlig prestegården i Rauland Sogn! Og følgelig måtte jo han vite hva han gjorde da han skrev født i Rauland.John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket i dag kirkebøker for Hjartdal, Rauland, Vinje, Seljord, Møsstrand og Tinn, ingen født i den tiden med det navnet. Mener det er et sogn til som ble skilt ut, eller skal man her kanskje si fordelt, en gang i tiden.Men, fant en Johanne Marthe Svendsd. Storeli/Stamli konf. 17/1 1858 og født 26/2 1842. Det mener jeg at jeg fant i boka til 'kirketjeneren' i Rauland. Er ikke helt sikker hvor da det liksom ikke helt stemmer, så jeg kan ha rota litt med hvor jeg fant det. Det må jeg sjekke opp en gang til. Men jeg fant ingen utflyttet noen steder. Forøvrig så er kirkebøkene for Rauland, skal vi si litt rare, akkurat som om det mangler noe.Ang. attesten så fikk hun vel den før hun flyttet til Botne skulle jeg tro. Fant henne ikke innflyttet Botne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kan forklaringen på at Hjartdal oppgis som fødested ved folketellingene i 1865 og 1875 være at telleren holdt seg til prestegjeld når den som ble tellet ikke var fra tellekretsen? Altså at underliggende sogn søktes unngått? Om da den som ble tellet sa at han/hun var født i Rauland, men ble oppfattet som å si Sauland, da valgte telleren (presten?) å skrive Hjartdal, siden Hjartdal er navnet på prestegjeldet der Sauland bare er et underliggende anneks-sogn?Muligens et såkalt 'long-shot', men kanskje likevel en mulig forklaring på de divergerende opplysninger om Johanne Matheas fødested? Det er jo verdt å merke seg at ved kirkelige handlinger (lysning og vielse/presteattest) angis Rauland som fødestedet hennes, Hjartdal opptrer visst bare ved folketellingene, eller har jeg oversett noe her? Jeg holder derfor en knapp på Rauland! Solum bør man iallfall kunne glemme.her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Rauland/Hjartdal Her er et nytt spor du bør se litt nærmere på: Svend Johannesen Sonland, f.24/6-1803 i Hjartdal Far:Johannes Pettersen Sonland Mor: Margit Svendsdatter. I 1801 tellingen er ikke Rauland oppført som sogn, kunne det dengang ha sortert under Hjardal? Noen med gamle matrikelbøker e.l som kan se hvor Rauland hørte hjemme i 1801? Hvis min antagelse er korrekt at det sorterte under Hjartdal, så blir jo svaret født i Hjartdal i Rauland sogn og det skulle i såfall ha løst mysteriet?? Benytter du deg så av family search Johanne Mathea Svendsdtr f.24/2-1845 g.m. Hendrik Poulsen i Botne den 31.1.1867 som oppgir Johanne som født i Rauland - går kabalen opp. hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg tror neppe det er riktig at Rauland har vært et sogn i Hjartdal. Det mener åpenbart heller ikke Norunn Klettum, som har laget en oversikt over 'Herred, prestegjeld og sogn i Norge med forandringene gjennom tidene' (3. utgave 1999). Rauland ble utskilt fra Vinje i 1859, så omkring 1845 - som er aktuelt her - var Rauland et sogn i Vinje, i tillegg til sognene Nesland og Grungedal. Rauland har imidlertid egen kirkebok fra 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Går ut fra at på det aktuelle tidspunkt var det nødvendig med Konfirmasjonsattest for å bli gift,og når Johan Ernst Gunneries var SOGNEprest i Rauland i folketellinga 31 desember 1865 så er det vel trolig at han var der da attesten ble skrevet 21 sept 1864. Da gjenstår å finne hvilke kirkebøker denne prest hadde tilgang til. Vi må ikke binde oss til en konfirmasjonsalder på 14 år,mange var langt eldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.