Gå til innhold
Arkivverket

[#11829] 'Almueskolen i Brønnøy prestegjeld' av Jørgen Hansen/Helgeland Hist.lag skrift 7


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Har noen tilgang til boka 'Almueskolen i Brønnøy prestegjeld' av Jørgen Hansen eller Helgeland Historielags småskrift nr. 7? Her omtales visstnok Andreas Jonsen Barbo (1809-1890). Han jobbet som lærer i sju år rundt 1860 og i perioden 1874-1879. Jeg lurer på om det står noe mer enn akkurat det om han der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Mathisen

Hei. Den Andreas du søker har jeg en god del info. om etter mitt arbeid med bygdebøkene for Sømna.I den boka du henviser til står det ikke noe mer.Andrea var gift to ganger. Han døde på Vega i 1891. Han hadde ei datter utenom ekteskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Hei Tor. Jeg har litt mer om han jeg også, og datteren du nevner (Anne Serine) er min tippoldemor. Det jeg har om Andreas er at han er født 1809 (har ikke dato), er sønn av Jon Andersen Barbo og Serine Abrahamsdatter. Konfirmert i Domkirken i Trondheim 5. oktober 1823. Han kom fra Orkdal og fikk datteren Anne Serine med Christiana Abelsdatter 12. januar 1838. I følge folketellingen i 1865 bodde han på Torget indre med sin kone Kristiane Pettersdatter (de giftet seg i 1848) og i 1875 losjerte han hos Han Henrik Hansen på Vega. I 1881 giftet han seg med Oline Marie Jonsdatter og han døde av slag 27. desember 1890 på Nordgaarden under Kolstad på Vega. Det er det jeg har (+ det jeg skrev i etterlysningen),- har du noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei. Jeg har ca. 1809 som Jons fødselsår da vi ikke har klart å finne det i kirkebøkene for Trondheim. Kristiane døde i 1874 på Torget i. Hun oppgis å være uekte dtr. av kaptein Petersen. F. ca. 1791 Trondheim. I 1875 var Andreas på Sømna (Arnes)hos Hans H H. (Det er derfor vi har han med).Oline som var fra Sømna d. 1909 Kolstad V. Hun hadde ei dtr. før ekteskapet med Jon. Hun var gift og bodde på Kolstad. Hun døde samme år som mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.