Gå til innhold
Arkivverket

[#11833] Ola Gudmundson Nordvik, Stangvik


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest J. Haltbakk

Jeg synes det begynner å bli vanskelig med alle opplysninger som ikke har kildehenvisning.Angående kona til Lars Iversen Nordvik som døde rundt 1600, så kan jeg ikke se at Hyldbakk har hennes navn.Så kommer neste nye opplysning: At Ragnhild Bersvensdatter Nordvik f. Hoås var datter av Helga Larsdatter Halse. At hun het Helga nevnes i flere kilder. -men at hun var fra Halsa? Hvor har du det fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til (25) + (26): Etter Hyldbakk under Oppistua/Nordvik: 1.Lauritz/Lars Nordvik nevnt som bruker i 1557. Etter ham må det ha vært en sønn kalt 2.Iver for så kommer 3.Lars f. 'kring 1585. Mens det ikke er nevnt noen hustru ifm. 1. Lars og 2.Iver, skriver Hyldbakk at 3.Lars Iverson var gm. Ragnhild Bersveinsdotter Hoås. Hennes far var Sunndalslensmannen Bersvein Hoås, og hun hadde søsknene Lars og Helga.Lars Hoås var far til Dordi Larsdotter som ble gift med Ola Gudmundson i Nestua/Nordvik. Se (1) og (2.)Helga Bersveinsdotter ble ifølge Hyldbakk gift med Odd Oddson på Øyen i Todalen. Deres datter Ildri f. 1669 ble gift med den ovenfor mye omtalte lensmann Lars Larsson Mo f. 1671 på Mo.Lars Iverson er nevnt som bruker av Oppistua i 1610, og han og Ragnhild Bersveinsdotter hadde sønnen 4.Iver Larsson (1613-1682.)Iver var altså 'vår' Iver og er i motsetning til bestefaren oppført med hustru, nemlig Beret Einarsdotter Årnes/Austigard.Lars Iverson var død i 1643, i 1645 er også Ragnhild Bersveinsdotter død later det til.Venter fortsatt spent på belegget for linken mellom Årnes/Åsprong og Nordvik/Røv. For meg kan den gjerne være korrekt, men det hadde jo vært artig med en kildehenvisning, da.mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg er (som det blir påpekt) spinkelt utstyrt med kilder her, og forstår frustrasjonen.Iflg. innlegg nr. 3 (og Hyldbakk?) var det Helga Larsdatter (Hoaas) (søster av Dordi, g. Ola G. Nordvik) (altså ikke Bersvendsdatter) som var gift i Todalen med Odd Oddsen Øyen d.1686. (Er det her snakk om Todalen sør for Surnadal, eller Todalen i Aure ?). Dette stemmer også bedre kronologisk med en datter (Ildri) i 1669. Hadde Bersvein også en datter Helga (i tillegg til kone Helga) ? Er det denne Lars Hoaas (f.ca. 1600?) som er sønn av Bersvein ?Hva med dette at Iver Nordvik (1613-82) og Berit E. Årnes sin datter Elen/Elin skal være født på Nordvik Bortistua, og ikke Oppistua, som faren drev (ref. Kvalvaag's innlegg 6 og 10) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Sorry - Bersvein Hoås var far til Lars og Ragnhild. Lars Hoås var far til Dordi og Helga. Jeg må ha 'got my lines crossed.' Beklager igjen.Ola Oddson Øyen,død 1686, var første bruker av Øya i Todalen, og den som 'opryddede Øyen af vildmark.' Han og Helga Larsdotter hadde fem barn, hvorav den ene altså het Ildri (se innlegg nr. 27.)Ang. Åsprong gir det kanskje et lite håp at brukeren av Nestua i 1610 og 1645 het Ola Eisteinson. han kan vel godt ha hatt en bror som het Anders. Men hvor finnes han, tro.mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.