Gå til innhold
Arkivverket

[#11835] Kirkebok Beitstad (Nord-Tr.) 1872 - hjelp til å tyde


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Under døpte 1872 (dåp nr. 30) er Ingeranna Kirstina f. på Tørringplass, døpt 19. mai. Det er skrevet en kommentar helt til høyre på samme linje, et eller annet med 30. mai 1872 (1873?), og disse orda klarer jeg ikke å tyde. Jeg har ikke funnet noen andre spor etter Ingeranna Kirstina i kirkebøkene, hverken konfirmasjon eller død. Takknemlig for ev. hjelp.Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er en mulighet at om hun er uekte så kan det stå 'Angitt av og så et navn og gård. Eller det kan stå hjemmedøpt av og så navn. Det er det vanligste, men det kan jo også så klart stå noe helt annet. Det er bare forslag som kanskje kan hjelpe deg å tyde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for forslag. Hun var født i ekteskap. Hun ble døpt i kirka 19. mai 1872, og datoen som er nevnt i kommentaren er 30. mai. Jeg synes første ordet kan ligne på DØPT, men er veldig usikker, og skjønner egentlig ikke at det kan stemme.Grunnen til at jeg gjerne vil finne ut dette, er at hun var søster til min oldemor (oldemor døde i 1943). Min mor, som husker sin bestemor godt, og er godt orientert om familien, har aldri hørt om denne søsteren, før jeg fant henne i kirkeboka. Hun er også med i familien ved folketellinga i 1875, kalt Kjerstine. Foreldre var husmann (Ole)Kornelius Petersen Tørringplass og hustru Ingeborg Anna Anfindsdtr. Andre ting om Ingeranna Kirstina har jeg ikke funnet hittil, og tenkte at kommentaren i kirkeboka kunne være en ledetråd - hvis jeg bare kunne lese den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Ja, det kunne være en mulighet. Men jeg har ikke funnet henne under døde, og hun skulle vel stå der? Men jeg skal sjekke en gang til. Og fortsatt er jeg nysgjerrig på hva presten har skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg må korrigere min siste kommentar noe. (Er visst i førjulsørske.) Ingeranna Kirstina levde i hvertfall ved folketellinga i 1875. Men det er det siste jeg har funnet om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Om du fremdeles ikke har fått svar, så har jeg med lesehjelp på Riksarkivet kommet til at det står: Seet ved Visitatsien den 30/5 1872. A./(N.) Grimeland.Den kan bety at boka har blitt sett på da. Det har ingen ting å gjøre med dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk til Berit for ekstra innsats! Jeg slutter aldri å imponeres over hvor mange ekstraoppgaver enkelte tar på seg for oss andre. Dette stemmer med de dagboksnotatene som presten har skrevet, det var visitas i disse dagene.Men - fortsatt har jeg ingen spor etter Ingeranna Kirstina etter folketellinga i 1875. En gang fant jeg ei i Strinda som jeg tenkte kunne være henne, men ved nærmere sjekk viste det seg å være en annen. Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for innspill, Hans. Jeg har ikke lest utflyttede grundig nok. Utflytting må kanskje ha skjedd før hun var 15, for jeg har ikke funnet henne under konfirmerte i Beitstaden, og jeg mener at jeg har lett med rimelig margin til begge sider av 15-årsdagen hennes. Hennes mor døde i 1880, da Ingeranna Kirstina var 8 år. Det kan jo tenkes at hun har kommet til noen andre i den forbindelse, men hvis hun bare bodde midlertidig i en annen kommune som barn, ble hun kanskje ikke registrert som utflyttet. Jeg holder alle muligheter åpne, og sjekker på nytt. Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.