Gå til innhold
Arkivverket

[#11836] Slekstnavnet Møller - en generell diskusjon


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Med bakgrunn i diskusjon 7783 ønker jeg nå å dra igang en mer generell diskusjon vedrørende slektsnavnet Møller. Jeg vet lite om min egen bakgrunn og antar at min tipp tippoldefar som ble født på 1840-tallet sikkert fikk andre barn også. Kanskje jeg på denne måten kan løse gåten.Fritt fram for alle som på en eller annen måte kjenner til slektsnavnet Møller.Oppfordrer også andre til å dra igang tilsvarende diskusjoner for andre slektsnavn slik at de blir samlet under et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Møller betyr møller. Det hører til gruppa av slektsnavn som har opprinnelse i et yrke. I alle de mange ulike Møller-slektene vil det finnes ein møller som stamfar. Per Møller kalte seg Møller fordi han var møller. Sønnen kalte seg Møller fordi han var sønn til Per Møller, og dermed var et slektsnavn etablert.Denne typen etternavn blei svært sjelden etablert i Norge, men var vanlig ellers i Europa, - Møller, Schmidt, Smith, Bauer, Carpenter, Bødker, Fisher etc. Samene i Norge har slektsnavn som Lensmann og Soldat.Møller i Norge er vel oftast av dansk eller tysk opprinnelse. Det er ganske sikkert mange ulike møllere som blei stamfar til kvar sine Møller-slekter. Det vil antagelig vere mulig å definere tidsperioden dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Mitt sies å være danskt, men å finne noen Mart(hi)nius Møller som innvandrer er umulig. For den saks skyld vet jeg heller ikke hvor jeg skal lete.Møller er en møller som du sier, men slekten(e) kan ha bært navnet i mange generasjoner. Den eneste utredningen jeg kjenner til er om Møller-slekten fra Skien-/Porsgrunnsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina! Jeg har, for en amerikaner, jobbet litt (LITT!) med en Møller fra Danmark. Han var Octavius Møller f. i Holstebro i Danmark. Her: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=178&bnr=0030&ln=02>Lenke ser du familien, Octavius er allerede død (eller vekk, vi finner ham ikke noen steder).Octavius' far var Søren Møller i Holstebrol. Har ikke detaljene her ¨nå, som du ser er jeg litt langt unna papirene mine.....Søren Møller var snekker så vidt jeg husker.Max Møller som vi ser i ft 1900 var forresten med på den første flyturen med US post i USA !! Måtte en Vål'eng gutt til der vet du!Også hans bror Ulf Ragnar dro til Amerika. Det er hans sønn jeg har kontakt med der borte. Du kan lese litt om disse her: http://home.c2i.net/vaalhist/moller.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, hvor mange Møller-slekter kan vi snakke om?Først må vi da definere hva en slekt er. I 1801 bor det omlag 400 ved navn Møller i Norge. Mange av disse må være i slekt, så det kan ikke være altfor mange slekter, eller hva?Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det finnes også noen få som har Møller som mellomnavn.I 1801 bodde det f.eks.100 stk.bare i Bergen så det er helt sikkert som du sier at det ikke er så mange 'slekter'. I 1865 fantes det 784 Møller'e på landsbasis. De fleste er nok etterkommere av '1801 generasjonen'. I 1900 1100 stk. I tilegg kommer de som har mistet navnet ved giftemål.Når kom dine til Norge, eller er de fra Norge?Finnes det noen registre for utvandring fra Danmark/Tyskland til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Ni Nina, I got a Glarmester Peder Larsen-møller (sometimes written as Peder Larsen Müller) amongst my ancestors. He was living in Larvik, Vestfold, between 1786 and 1825 when he died 72 years old. It looks however as if the name died out with his children, as I have not found it beyond the next generation. Any possible link to Møllers of Skien/Porsgrunn, Nina? There appear to have been some moving backwards and forwards between Larvik and Porsgrunn/Brevik area amongst his descendants (grand children and great grandchildren) who took the name Solberg.That Peder could have been of non-Norwegian descendant is also possible, as the godparents to his first know child (christen in Larvik church) were Madame Scheldrup, Pige Falkenberg, Christen Böckmann, not what I would take as typical Norwegian names, Danish?Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg er ikke så godt kjent med Møller-slekta fra Porsgrund/Skien, men vet at det ligger mye ute på nettet. Søker du på Porsgrund bibliotek vil du finne mye lokalhistorie om bl.a. denne slekta.Er det noen som kjenner til Jacob Martinius Møllers etterkommere? Lenke 30 Nov 1812 - 26 Jul 1855 BIRTH: 30 Nov 1812, Malmø, Mandal, Vest-Agder, Norway. DEATH: 26 Jul 1855, Mandal, Vest-Agder, Norway BURIAL: Mandal, Vest-Agder, Norway Father: MØLLER, Asmus Jacob Mother: PEDERSEN, Abigael Caroline Family 1 : SALVESEN, Ovidia Mathilde MARRIAGE: 20 Dec.1838, Mandal, Vest-Agder, Norway. Kan min Marthinius være hans sønn? Kjenner noen til om de hadde andre barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ut av denne linken å lese kan det se ut som om datteren er født i Drammen i 1869.Moren vil da være 56 år....ingen prøverør på den tiden da!Det er sikkert en trykkleif et sted i kilden.Jeg er på jakt etter foreldrene til handelsbetjent Marthinius Møller som ble født i Drammen +/- 1845. Er dette tilfeldigheter eller kan Jacob være hans far? Antar at Jacob ble Født i Malmø, Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Er det slik å forstå at du ikke finner dåpen til Marthinius Møller omkring 1845 i kirkebøkene for Drammensdistriktet? Dersom du ikke har søkt i kirkebøkene enda, tror jeg det er et bra sted å starte. Det går vanligvis greit de fleste steder å låne kirkebøker på mikrofilm via lokalt bibliotek, om det da ikke skulle være noen her på nettet som kan slå opp for deg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har søkt opp og ned disse bøkene, men uten å finne en eneste hentydning om navnet. Det slår meg nå at dersom det viser seg å være en sammenheng er det meget mulig at han kan finnes i fødte i Mandal.Det er ikke sikkert at opplysningene i folktetellingene nødvendisvis er rette da de sier at han er født i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Nina og alle andre!Anders Christensen Møller i Aker er far til Ole Petter, Christen og Friderich Møller (Disse tre i Christiania).Friderich Møller er min 4. tippoldefar. Han fikk Dannebrogsordenen, og jeg er på utkikk etter mer info om ham, for eks. grunnen til at han fikk denne utmerkelsen.Se forøvrig innleggene 6322, 6372, 7271, 10030 og 10173.og NST 2: 275, 8: 403 (hentet fra genealogi.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Mange Møller'e er å finne i Vigerust's innvandrerarkiv. Søk på 'Møller' og du får opp 89 resultater, mer eller mindre fra 1700-tallet.Tror at Dannebrogsordenen ble innstiftet allerede i 1692. Finnes det kanskje et register for ordenen?Fant denne i fødte Hobøl:Født 26.12.1834, døpt 15.3.1835 Ingebor Dorthea, far Fredrich Ludvig Møller og mor Anne Hansen? Jahren. Men du kjente vel til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Ja, Ingeborg Dorthea er min 2. tippoldemor. Hvordan fant du denne oversikten på Vigerust? Jeg visste ikke at man kunne søke gjennom hele siden slik.Den oversikten som fantes, brant i 1884 så vidt jeg husker, og da blir det hele vanskeligere. Se innlegg 9048. Det vil ta noen tid å finne ut om det lar seg gjøre å finne ut mer omkring Fredriks utmerkelse på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Min oldefar, Paulus M. (Arendal), slekter fra Malmø/Sverige - via Telemark. I Sverige har jeg sett på når yrkesnavnet i skriftlige kilder gikk over til slektsnavn. Men jeg tror det er en vanskelig problemstilling. Har hatt noe korrespondanse med Pontus Möller - som har hatt som mål å samle 'alle' Møller'e i Sverige. Dette er nesten 10 år siden. Jeg vet ikke hvor han er nå. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Noen Møllere forsvant til Canada. Er det noen som kjenner til disse, hvor de kom fra og hva som senere skjedde med dem?-------------------------------Canadian Immigration Records (1925-1935) --------------------------------Surname: Moller, Given name: Carl A., Age: 25, Sex: M, Nationality: Nor, Date of arrival: 1930/04/05 (YYYY/MM/DD), Port of arrival: Halifax , Nova Scotia, Ship: BERGENSFJORD , Norwegian American,---------------------------------------Surname: Moller, Given name: Reidar, Age: 31, Sex: M, Nationality: Nor, Date of arrival: 1926/03/27 (YYYY/MM/DD), Port of arrival: Halifax , Nova Scotia, Ship: DORIC , White Star Dominion,-------------------------------------Surname: Moller, Given name: Jonas, Age: 25, Sex: M, Nationality: Nor, Date of arrival: 1926/04/10 (YYYY/MM/DD), Port of arrival: Saint John , New Brunswick, Ship: MONTCLARE , Canadian Pacific,----------------------------------------Surname: Moller, Given name: Ingvald, Age: 19, Sex: M, Nationality: Nor, Date of arrival: 1926/04/10 (YYYY/MM/DD), Port of arrival: Saint John , New Brunswick, Ship: MONTCLARE , Canadian Pacific,----------------------------------------Surname: Moller, Given name: Bjarne, Age: 23, Sex: M, Nationality: Nor, Date of arrival: 1926/05/20 (YYYY/MM/DD), Port of arrival: Halifax , Nova Scotia, Ship: BERGENSFJORD , Norwegian American,-----------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Slektsnavnet Møller eller som mellomnavn finnes også innenfor andre yrker. Bl. annet salmakere. Opphavet har vel vært en møller av yrke. Her i Kongsvinger har vi hatt flere fam. Møller,ikke av samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Er det noen som har denne boken og kan gjøre et oppslag i den for meg?-----'Christiania-familien Müller gjennom 10 generasjoner.Raadmand og Kjøbmand Peder Pedersøn Müller's etterkommere.'C.S. Shilbred, Carl Wilhelm Müller, Ulrikke Stenersen Müller, Morten Müller. Oslo 1986.-----Jeg søker Marthinius Møller, født på ukjent sted i siste halvdel av 1840-tallet.Oppgis i 1870 å være ungar og handelsbetjent. Er også interessert i personer som på en eller annen måte knyttes til Nittedal (Akershus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ad innlegg 21: Har du boka?Alt jeg vet er at han fikk en uekte sønn Louis Marensius Møller som ble født i Nittedal 1870. Mor var Hilda Lovise Larsen Xania. Gutten ble overlatt i Nittedal etter fødsel.Jeg tror ikke at det var noen kontakt mellom Louis og familien, men noen av hans barn fikk navn jeg ikke kan koble til andre deler av slekta. Kanskje de stammer ut av Møller-slekta;-----LeonoraEugenSofieNellyErling-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Tor, jeg er interessert i å finne ut mer om Møller-slekta (eller en av Møller-slektene?) i Trondheim. Kona mi nedstammer fra 'jægtskipper' (og los?) Henrik Christopher Jacobsen Møller, f. 1813, som var far til bl.a. Johan Andreas Møller (senere handelsmann på Sande på Sunnmøre, og min kones tippoldefar) og Jacob Albert Møller (som VW-importøren Harald A. Møller stammer fra). Se forøvrig debatt nr. 13472.Jeg vet ikke om den Møller-slekta kona mi stammer fra har noen forbindelse til gullsmedene i Trondheim, men siden navnet Henrik (og Jacob, hvis jeg ikke tar feil?) finnes også i gullsmedfamilien, kan det se ut til at det er en forbindelse. Jeg har også hørt fra flere hold at det kan være en forbindelse til Møller-slekta på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nina, jeg har ikke boka.Louis Marensius er vel kanskje bare en oppkalling av mor og far. Har du funnet Marthinius i folketellingene 1865, 1875 eller 1900? Et eller annet sted må vel farsnavnet stå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.